
Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami analizy i wizualizacji danych oraz wykształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami programowymi, które zawiera arkusz kalkulacyjny MS Excel.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot jest obowiązkowy na specjalności dyplomowania, ponieważ analiza danych biznesowych oraz przemysłowych jest obecnie podstawą właściwego podejmowania decyzji w zarządzaniu organizacją, w tym również przedsiębiorstwem produkcyjnym.
Materiały dydaktyczne:
molech.v.prz.edu.pl
| 1 | Michael Alexander, John Walkenbach | Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel. Vademecum Walkenbacha | Helion, Gliwice. | 2014 |
| 2 | Daniel T. Larose | Metody i modele eksploracji danych | Wydawnictwo Naukowe PWN . | 2012 |
| 3 | Foster Provost, Tom Fawcett | Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji | Helion, Gliwice. | 2015 |
| 4 | Wierzbiński Jerzy | Statystyka opisowa | Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. | 2008 |
| 5 | Goldmeier J., Duggirala P. | Dashboards for Excel: Deliber Critical Information and Insight at the Speed of a Click | Apress. | 2015 |
| 6 | Nussbaumer Knaflic C. | Storytelling danych: poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów | Helion, Gliwice. | 2019 |
| 7 | Albright C. S., Winston W. L. | Business Analytics: Data Analysis and Decision Making | Cengage Learning. | 2015 |
| 1 | Wayne L. Winston | Microsoft Excel 2019: analiza i modelowanie danych biznesowych | APN PROMISE Sp. Z.o.o, Warszawa. | 2019 |
| 2 | McFedries P. | Excel: wykresy, analiza danych, tabele przestawne | Helion, Gliwice. | 2015 |
| 3 | Bill Jelen, Michael Alexander | Microsoft Excel 2019: przetwarzanie danych za pomocą tabel przestawnych | APN Promise, Warszawa. | 2019 |
| 4 | Powell S., Baker K. | Business Analytics: The Art of Modeling With Spreadsheets | John Wiley & Sons. | 2016 |
| 5 | Milton M. | Head First: Data Analysis | O'Reilly Media, Inc.. | 2009 |
| 1 | StatSoft Polska | Praktyczna analiza danych w marketingu i badaniach rynku | StatSoft Polska, Kraków. | 2010 |
| 2 | Michael Alexander, John Walkenbach | Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel. Vademecum Walkenbacha | Helion, Gliwice. | 2011 |
| 3 | Peck R., Olsen C., Devore J. L. | Introduction to: Statistics & Data Analysis | Cengage Learning. | 2016 |
Wymagania formalne:
Student musi być zarejestrowany na co najmniej 7. semestrze.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza w zakresie Technologie informacyjnych, Informatyki, Bazy danych, oraz Podstaw Sztucznej Inteligencji
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność obsługi arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Potrafi analizować i wizualizować dane, pochodzące z różnych źródeł, wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia programowe | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-W16++ K-W17+ K-U01++ K-U07++ K-U14+ K-U15+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Zna podstawowe metody statystyczne niezbędne do analiz danych inżynierskich, biznesowych oraz produkcyjnych i potrafi je wykorzystywać do rozwiązywania zadań | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W16++ K-W17+++ K-U01+ K-U15+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | Rozumie konieczność analizowania i wizualizowania danych źródłowych w celu usprawnienia procesu decyzyjnego w organizacji. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-U04++ K-U15++ |
P6S-UU P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | L01 | MEK01 | |
| 7 | TK02 | L02 | MEK01 | |
| 7 | TK03 | L04 | MEK01 | |
| 7 | TK04 | L07 | MEK01 | |
| 7 | TK05 | L08 | MEK01 | |
| 7 | TK06 | L06 | MEK01 | |
| 7 | TK07 | W01 | MEK03 | |
| 7 | TK08 | W02 | MEK03 | |
| 7 | TK09 | W03 | MEK03 | |
| 7 | TK10 | W06 | MEK03 | |
| 7 | TK11 | W07 | MEK02 | |
| 7 | TK12 | W09 | MEK03 | |
| 7 | TK13 | L03 | MEK01 | |
| 7 | TK14 | L05 | MEK01 | |
| 7 | TK15 | L09 | MEK01 | |
| 7 | TK16 | L10 | MEK01 | |
| 7 | TK17 | W04 | MEK03 | |
| 7 | TK18 | W05 | MEK03 | |
| 7 | TK19 | W08 | MEK02 | |
| 7 | TK20 | W10 | MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
3.00 godz./sem. Inne: 3.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02 i MEK03). Sprawdzian obejmuje cztery pytania. Pytania 1 - 3 dotyczą MEK03, pytanie 4 dotyczy MEK02. Pytania mają przypisaną następującą liczbę punktów: Pytanie 1. - 2 pkt. Pytanie 2. - 3,25 pkt. Pytanie 3. - 4 pkt. Pytanie 4. - 4,75 pkt. Student musi uzyskać min. 50% punktów z sumy punktów za pytania 1-3 i min. 50% punktów za pytanie 4, aby uzyskać efekt kształcenia. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź powoduje przyznanie proporcjonalnej liczby punktów za pytanie. Uzyskana przez studenta liczba punktów jest sumowana, przekształcana na wartość procentową, a następnie konsultowana z następującą skalą ocen: do 30%) - ndst. (2.0); <30% - 45%) - dst. (3.0); <45% - 60%) - dst+ (3.5); <60% - 75%) - db (4.0); <75% - 90%) - db+ (4.5); <90 - 100%) - bdb (5.0) |
| Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Sprawdzian przy komputerze obejmuje pięć pytań. Pytania mają przypisaną następującą liczbę punktów: Pytanie 1. - 2,5 pkt. Pytanie 2. - 2 pkt. Pytanie 3. - 2 pkt. Pytanie 4. - 2 pkt. Pytanie 5. - 2,5 pkt. Student musi uzyskać min. 50% punktów z sumy punktów za pytania 1-5. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź powoduje przyznanie proporcjonalnej liczby punktów za pytanie. Uzyskana przez studenta liczba punktów jest sumowana, a następnie konsultowana z następującą skalą ocen: do 5,5) - ndst. (2.0); <5,5 - 6,5) - dst. (3.0); <6,5 - 7,5) - dst+ (3.5); <7,5 - 9) - db (4.0); <9 - 10) - db+ (4.5); <10 - 11) - bdb (5.0) |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia. Ocena z zaliczenia przedmiotu (ocena końcowa) ustalana jest jako średnia arytmetyczna oceny z części wykładowej i laboratoryjnej. Przyjęta precyzja przy zaokrąglaniu ocen to 0.25. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
AiWD_K_W_Przykładowe_zadania.pdf
AiWD_K_W_Przykładowe_zadania.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Olech; Ł. Paśko | Determine Selected Delivery Parameters Using Multi-Agent-Based Simulation: A Case Study | 2025 |
| 2 | M. Olech; Ł. Paśko | Customer Trust Versus Retailer Profit: A Case Study on Optimising Base Stock Level Using Multi-Agent-Based Simulation | 2024 |
| 3 | M. Olech; M. Rataj | Directions in Fuzzy Relation Equations: Conclusions from the Current State of the Art | 2022 |
| 4 | J. Litwin; M. Olech; A. Szymusik | Applying Python’s Time Series Forecasting Method in Microsoft Excel-Integration as a Business Process Supporting Tool for Small Enterprises | 2021 |
| 5 | J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj | Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture | 2020 |