
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu technologii informacyjnej obejmującej zagadnienia dotyczące podstaw technik informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji, przetwarzania tekstów, arkuszy kalkulacyjnych, baz danych, grafiki komputerowej, usług w sieciach informatycznych, algorytmiki i podstaw programowania komputerów.
Ogólne informacje o zajęciach:
Ogólne informacje o module kształcenia: Student wzbogaca swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu technologii informacyjnej. Poznaje nowoczesne sposoby kodowania, pozyskiwania , przetwarzania i prezentacji informacji. Poznaje budowę komputera oraz zapoznaje się z typowym oprogramowaniem użytkowym. Zapoznaje się z budową sieci informatycznych oraz z podstawowymi usługami występującymi w tych sieciach. Student poznaje podstawowe algorytmy sosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień programistycznych przydatnych w pracy inżyniera. Algorytmy te implementowane są w środowisku Matlab.
Materiały dydaktyczne:
http://wieslawgrabon.v.prz.edu.pl
| 1 | Sikorski W. | Wykład z podstaw informatyki | Mikom, Warszawa. | 2005 |
| 2 | Walkenbach J. | Excel 2010 PL. Biblia | Helion, Gliwice. | 2011 |
| 3 | Mrozek B. | Matlab uniwersalne środowisko do obliczeń naukowo-technicznych | Wydaw.PLJ, Warszawa. | 1996 |
| 1 | Pratap R. | Matlab 7 dla naukowców i inżynierów | Wydaw.Nauk. PWN. | 2007 |
| 2 | Jakieła J., Litwin P. | Bazy danych - przewodnik architekta informacji | Politechnika Rzeszowska. | 2011 |
| 1 | Bremer Aleksander | ECDL 7 modułów: kompletny kurs | Chorzów: Videograf Edukacja. | 2011 |
| 2 | Kamińska A., Pańczyk B.: | Ćwiczenia z Matlab. Przykłady i zadania | Mikom. | 2002 |
| 3 | Kisielewicz A. | Wprowadzenie do informatyki. Poradnik dla ucznia i nauczyciela | Helion. | 2005 |
Wymagania formalne:
Rejestracja studenta na semestrze pierwszym studiów stacjonarnych pierwszego stopnia kierunku Mechanika i budowa maszyn
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat systemów komputerowych nabytą w wyniku kształcenia w szkole średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student powinien posiadać podstawowe umiejętności w zakresie posługiwania się systemem komputerowym nabyte w wyniku kształcenia w szkole średniej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada wiedzę na temat różnorodnych metod i narzędzi technologii informatycznej, służącej do przesyłania, gromadzenia, analizy i wizualizacji danych, przekształcania ich w użyteczną wiedzę i upowszechniania tej wiedzy. Zna możliwości jakie dają sieci komputerowe oraz rozumie aspekty bezpieczeństwa danych. Rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych. Posiada również wiedzę dotyczącą programów pakietu Office: MS Word, MS Excel, MS Access, MS PowerPoint, oraz wie jak należy opracowywać dokumenty w w/w programach. Zna metody automatyzacji pracy z danymi | Wykład | Kolokwium |
K-W04+ |
P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi obsługiwać programy pakietu Office: MS Word, MS Excel, MS Access, MS PowerPoint, oraz potrafi opracowywać dokumenty w w/w programach. Potrafi utworzyć prostą stronę WWW. Potrafi automatyzować pracę z danymi wykorzystując arkusze kalkulacyjne i bazy danych. Potrafi dobrać właściwą metodę rozwiązania postawionego prostego problemu inżynierskiego oraz zaimplementować ją w programie MatLab | Laboratorium | Kolokwium |
K-U01+ K-U03+ K-U07++ K-U16+ K-K03+ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W | MEK01 | |
| 2 | TK02 | W, L | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK03 | L | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK04 | W, L | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK05 | W, L | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK06 | W, L | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK07 | L | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 2) | |||
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
20.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu realizowanym na wykładzie sprawdzana jest realizacja następujących efektów modułowych MEK01. Ocenę 3.0 otrzymuje student, który na pisemnym zaliczeniu z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-60% punktów, ocenę 3.5 student, który uzyska 61-70% punktów, ocenę 4.0 student który uzyska 71-80% punktów, ocenę 4.5 student, który uzyska 81-90% punktów, ocenę bardzo dobry otrzyma student, który uzyska powyżej 90% punktów. |
| Laboratorium | Zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, weryfikujące osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK02. Ocena wystawiana jest na podstawie zaliczenia pisemnego i obserwacji wykonawstwa postawionych do wykonania zadań. Ocenę 3.0 otrzymuje student, który na pisemnym zaliczeniu z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-60% punktów, ocenę 3.5 student, który uzyska 61-70% punktów, ocenę 4.0 student który uzyska 71-80% punktów, ocenę 4.5 student, który uzyska 81-90% punktów, ocenę bardzo dobry otrzyma student, który uzyska powyżej 90% punktów. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wystawiana jest jako średnia z ocen uzyskanych na wykładzie i laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przykłady.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie