logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Matematyka 1


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Inżynieria napędów pojazdów samochodowych, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria odnawialnych źródeł energii, Inżynieria pojazdów samochodowych, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Programowanie i automatyzacja obróbki, Przetwórstwo tworzyw i kompozytów polimerowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Matematyki Dyskretnej
Kod zajęć:
703
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Inżynieria napędów pojazdów samochodowych, Inżynieria odnawialnych źródeł energii, Inżynieria pojazdów samochodowych, Przetwórstwo tworzyw i kompozytów polimerowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W45 C45 / 8 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr Dorota Bród
Terminy konsultacji koordynatora:
terminy konsultacji na stronie domowej
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr Ewa Czerebak-Mrozowicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z podstawowymi wiadomościami i metodami algebry liniowej i analizy matematycznej. Rozwijanie wiedzy matematycznej oraz umiejętności rozwiązywania podstawowych problemów matematycznych i technicznych przy pomocy narzędzi matematycznych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot zawiera: elementy logiki i teorii zbiorów, liczby zespolone, macierze i układy równań liczbowych. Treści z Analizy Matematycznej obejmują: ciągi liczbowe, funkcje jednej zmiennej i ich własności, rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa 1, definicje, twierdzenia, wzory Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2006
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1, definicje, twierdzenia, wzory Oficyna Wydawnicza GiS Wrocław . 2006
3 J. Stankiewicz, K. Wilczek Algebra z geometrią, Teoria, przykłady, zadania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . 2000
4 J. Stankiewicz, K. Wilczek Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej, Teoria, przykłady, zadania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa 1, przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2006
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna I, przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2006
3 J. Stankiewicz, K. Wilczek Algebra z geometrią, Teoria, przykłady, zadania Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2000
4 J. Stankiewicz, K. Wilczek Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej, Teoria, przykłady, zadania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach cz. I i II PWN, Warszawa . 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Ukończona szkoła średnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z matematyki szkoły ponadgimnazjalnej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna pojęcie liczb zespolonych i płaszczyzny Gaussa. Zna postać algebraiczną i trygonometryczną liczby zespolonej, podstawowe działania w zbiorze liczb zespolonych. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K-W01+
K-U09+
K-K03+
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Zna pojęcie macierzy, działania na macierzach, macierz transponowaną i odwrotną. Rozumie pojęcie układu równań liniowych i związki układów równań liniowych z macierzami. Zna twierdzenie Cramera. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K-W01+
K-U09+
K-K03+
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 Potrafi na prostym poziomie trudności obliczać granice ciągów. Zna pojęcie funkcji i jej własności. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K-W01+
K-U09+
K-K03+
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 Zna pojęcie granicy funkcji. Rozumie pojęcie ciągłości funkcji. Potrafi obliczyć proste przykłady granic funkcji. Zna pojęcie pochodnej funkcji, umie wyznaczać pochodne funkcji. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K-W01+
K-U09+
K-K03+
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG
MEK05 Zna równania płaszczyzny i prostej w przestrzeni wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K-W01+
K-U09+
K-K03+
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Elementy logiki matematycznej i teorii zbiorów (przypomnienie i uzupełnienie). Zbiór liczb zespolonych: definicja i podstawowe własności, postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej, płaszczyzna Gaussa, wzór de Moivre'a, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych. W01, W02, W03, C01, C02, C03 MEK01
1 TK02 Macierze i układy równań liniowych: działania na macierzach, macierze kwadratowe, wyznaczniki jego własności, macierz odwrotna, rząd macierzy, twierdzenie Kroneckera-Capelliego, układy równań liniowych. W04, W05, W06, C04, C05, C06 MEK02
1 TK03 Geometria analityczna w przestrzeni. W07, W08, C07 MEK05
1 TK04 Funkcje. Definicja funkcji. Iniekcja, suriekcja i bijekcja. Funkcja odwrotna. Funkcje cyklometryczne. Granica ciągu. Własności granicy ciągu. Liczba Eulera. Logarytm naturalny. W09, W10, C09, C10 MEK03
1 TK05 Granica funkcji. Ciągłość funkcji. Pochodna funkcji. Pochodna funkcji w punkcie. Pochodne wyższych rzędów. Monotoniczność i ekstrema funkcji. Wypukłość, wklęsłość funkcji. Asymptoty funkcji. Badanie przebiegu zmienności funkcji. W11, W12, W13, W14, W15, C11, C12, C13, C15 MEK04
1 TK06 Kolokwia. C08, C14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 9.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 25.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny z tematyki realizowanej w trakcie wykładów i ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Dwa sprawdziany pisemne (kolokwia) i kartkówka z pochodnych w terminach uzgodnionych ze studentami. Aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń, student musi uczęszczać na zajęcia, zaliczyć kartkówkę z pochodnych oraz na każdym z kolokwiów uzyskać co najmniej 40% punktów z całej punktacji. Aktywność na ćwiczeniach pozwala uzyskać podwyższenie oceny o pół stopnia.
Ocena końcowa Po zaliczeniu wszystkich form zajęć ocena końcowa jest średnią pozytywnych ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie