
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie podstaw teoretycznych energetyki w zakresie energetyki wodnej i wiatrowej oraz umiejętności wyznaczania charakterystyk turbin, ich doboru i projektowania. Zrozumienie zjawisk fizycznych towarzyszących pracy elektrowni wodnych i wiatrowych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia aerodynamiki turbin wiatrowych i hydrodynamiki turbin wodnych niezbędne dla inżyniera zajmującego się odnawialnymi źródłami energii. Omawiane są zagadnienia konstrukcyjne turbin wiatrowych i wodnych. Wykład wprowadza również elementy fizyki atmosfery i hydrosfery. Zajęcia laboratoryjne dotyczą w głównej części eksperymentalnego aspektu zagadnień objętych wykładem.
Inne:
http://www.ecn.nl/nl/units/wind/projecten/field-rotor-aerodynamics-database/
| 1 | J. V. Iribarne, H.-R. Cho | Fizyka Atmosfery | PWN Warszawa. | 1988 |
| 2 | St. Gumuła, T. Knap, P. Strzelczyk, Z. Szczerba | Energetyka Wiatrowa | Wyd. Naukowo Dydaktyczne AGH Kraków. | 2006 |
| 3 | Wł. Krzyżanowski | Turbiny wodne: konstrukcja i zasady regulacji | WN-T, Warszawa. | 1971 |
| 1 | St. Gumuła, T. Knap, P. Strzelczyk, Z. Szczerba | Energetyka Wiatrowa | Wyd. Naukowo Dydaktyczne AGH Kraków. | 2006 |
| 1 | J. V. Iribarne, H.-R. Cho | Fizyka Atmosfery | PWN Warszawa. | 1988 |
| 2 | St. Gumuła, T. Knap, P. Strzelczyk, Z. Szczerba | Energetyka Wiatrowa | Wyd. Naukowo Dydaktyczne AGH Kraków. | 2006 |
Wymagania formalne:
Zaliczony kurs Mechaniki Płynów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Matematyka: Znajomość rachunku wektorowego, różniczkowego i całkowego.
Mechanika płynów: zasady pędu i momentu pędu. Równanie Bernoulliego. Liczby kryterialne, Siły aero/hydrodynamiczne
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność prowadzenia prostych obliczeń rurociągów, stosowania kryteriów podobieństwa w mechanice płynów. Obliczanie sił aero/hydrodynamicznych na postawie charakterystyk bezwymiarowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Komunikatywność.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Podstawowa znajomość procesów zachodzących w atmosferze i w hydrosferze. | wykład, projekt indywidualny | raport pisemny |
K-W02++ K-K01++ |
P6S-KO P6S-WG |
| MEK02 | Podstawowa znajomość zjawisk zachodzących podczas pracy turbiny wiatrowej. Umiejętność stosowania prostych modeli teoretycznych do obliczania charakterystyk turbiny. | wykład, projekt indywidualny, laboratorium | raport pisemny |
K-W02+ K-W08++ K-K01++ |
P6S-KO P6S-WG |
| MEK03 | Znajomość podstaw aerodynamiki turbin wiatrowych. Umiejętność prowadzenia prostych pomiarów przepływowych związanych z energetyką wiatrową. | wykład, laboratorium | raport pisemny |
K-W05+ K-W06++ K-U04++ K-U08++ K-K03++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | Znajomość i umiejętność stosowania podstaw projektowania turbin wiatrowych | wykład, projekt indywidualny, projekt zespołowy | raport pisemny |
K-W07+ K-U10+ K-U15++ K-U17++ K-K03++ |
P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| MEK05 | Znajomość zjawisk fizycznych towarzyszących pracy turbiny wodnej, Umiejętność przeprowadzenia podstawowych obliczeń projektowych dla turbiny wodnej. | wykład, laboratorium, projekt indywidualny, projekt zespołowy | raport pisemny |
K-U04++ K-U10+ K-U15++ K-K03++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W1, W2 | MEK01 | |
| 7 | TK02 | W2, W3 | MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK03 | W4 | MEK03 MEK04 | |
| 7 | TK04 | W5, W6 | MEK04 | |
| 7 | TK05 | W7, W8 | MEK05 | |
| 7 | TK06 | W9, W10 | MEK05 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
7.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 7) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin pisemny po uprzednim zaliczeniu zajęć laboratoryjnych i projektowych |
| Laboratorium | Zaliczenie wszystkich sprawozdań z laboratorium |
| Projekt/Seminarium | zaliczenie prac obliczeniowo-projektowych na zadany temat |
| Ocena końcowa | średnia ważona z wykładów, laboratorium i projektów. wykład: waga: 0,6 projekty waga: 0,2 laboratorium waga: 0,2 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka | Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin | 2025 |
| 2 | M. Borkowski; P. Strojny; Z. Szczerba | Absorber energii słonecznej, zwłaszcza do zasilania infrastruktury przydrożnej | 2024 |
| 3 | A. Bednarz; K. Bieniek; R. Kołodziejczyk; P. Krauz; M. Lubas; K. Szczerba; Z. Szczerba | Experimental Interpretation of the Provisions of EN 13796-3 for Fatigue Testing of Cableway Gondolas | 2023 |
| 4 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Acceleration-Insensitive Pressure Sensor for Aerodynamic Analysis | 2023 |
| 5 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski | Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence | 2023 |
| 6 | M. Biskup; Z. Szczerba; M. Żyłka; W. Żyłka | An Original System for Controlling the Speed of Movement of Pneumatic Drives in Rehabilitation Devices | 2023 |
| 7 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Dynamic Response of the Pitot Tube with Pressure Sensor | 2023 |
| 8 | P. Cieciński; J. Pieniążek; M. Szumski | Właściwości dynamiczne układu pomiarowego ciśnienia w przepływie | 2023 |
| 9 | A. Bednarz; K. Bieniek; P. Krauz; Z. Szczerba | Problemy i dobre praktyki w badaniach zmęczeniowych gondoli do kolei linowych wg normy PN-EN 13796-3 | 2022 |
| 10 | K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Przetwornik ciśnienia różnicowego | 2022 |
| 11 | K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Sensitivity of Piezoresistive Pressure Sensors to Acceleration | 2022 |
| 12 | K. Szczerba; Z. Szczerba; M. Żyłka | Experimental Research on the Velocity of Two Pneumatic Drives with an Element for Concurrent Motion | 2022 |
| 13 | P. Cieciński; D. Ficek; J. Pieniążek; M. Szumski | Property of high-frequency pressure measurement | 2022 |
| 14 | K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Skaner cisnień różnicowych | 2021 |
| 15 | W. Frącz; G. Janowski; R. Smusz; M. Szumski | The Influence of Chosen Plant Fillers in PHBV Composites on the Processing Conditions, Mechanical Properties and Quality of Molded Pieces | 2021 |
| 16 | A. Kalwar; F. Kurdziel; U. Marikutsa; K. Pytel; M. Soliman; Z. Szczerba | Application of Information Technology Engineering Tools to Simulate an Operation of a Flow Machine Rotor | 2020 |
| 17 | I. Farmaha; S. Gumula; A. Kalwar; F. Kurdziel; K. Pytel; Z. Szczerba | Acquisition of Signals in a Wind Tunnel Using the Dasylab Software Package | 2020 |
| 18 | K. Szczerba; Z. Szczerba; M. Żyłka; W. Żyłka | Research on a rodless pneumatic actuator with magnetic transfer | 2020 |
| 19 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
| 20 | Z. Szczerba; M. Żyłka | Element synchronizujący prace dwóch siłowników | 2020 |