
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest opanowanie przez studenta zagadnień związanych z zasadami działania i budową klasycznych przyrządów pokładowych samolotu
Ogólne informacje o zajęciach:
Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działania klasycznych przyrządów pokładowych i ich budowy, przyczyn powstawania podstawowych awarii.
Materiały dydaktyczne:
Instrukcje laboratoryjne
| 1 | Anna Stefanowicz | Pokładowe układy pomiarowe | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. | 1984 |
| 2 | Mirosław Stola, Anna Stefanowicz | Wyposażenie samolotu | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. | 1978 |
| 3 | Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
| 1 | - | - | Instrukcje laboratoryjne oraz literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych. | - |
| 1 | - | - | materiały z internetu. | - |
| 2 | - | - | Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych. | - |
Wymagania formalne:
Student posiada aktualny wpis na semestr czwarty studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, fizyki, mechaniki, elektrotechniki i elektroniki niezbędną do rozumienia zjawisk, na których bazuje zasada działania przyrządów pokładowych (potwierdzona zaliczeniem)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności w zakresie posługiwania się aparatem matematycznym
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Wymagana jest umiejętność współpracy w grupie podczas prowadzenia eksperymentu
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | POTRAFI PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO PRZEPROWADZENIA PODSTAWOWYCH TESTÓW KLASYCZNYCH PRZYRZĄDÓW POKŁADOWYCH ORAZ JE PRZEPROWADZIĆ | laboratorium | Dopuszczalny jest każdy zwyczajowo przyjęty sposób sprawdzania wiadomości |
K-W10+++ K-U04++ K-U07+++ K-U08+++ K-U13+ K-U18+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi naszkicować schemat przyrządów lotniczych: wysokościomierz, wariometr, prędkościomierz IAS, prędkościomierz TAS, machometr, zakrętomierz, sztuczny horyzont, żyroskopowy wskaźnik kursu. Rozumie | wykład | Dopuszczalny jest każdy zwyczajowo przyjęty sposób sprawdzania wiadomości |
K-W10+++ |
P6S-WG |
| MEK03 | Potrafi omówić zasady funkcjonowania podstawowych przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych | wykład oraz laboratorium | Dopuszczalny jest każdy zwyczajowo przyjęty sposób sprawdzania wiadomości |
K-W10+++ K-W12+ K-U04+++ K-U18+++ K-K01+++ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UU P6S-WG P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK02 | W | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK03 | W | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK04 | W | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK05 | W | MEK03 | |
| 4 | TK06 | W | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK07 | W | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK08 | W | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK09 | W | MEK03 | |
| 4 | TK10 | W | MEK03 | |
| 4 | TK11 | L | MEK01 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 4) | |||
| Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | 1. Test ze znajomości budowy przyrządów (student ma obowiązkowo naszkicować bezbłędnie wszystkie przyrządy: wysokościomierz, wariometr, prędkościomierze IAS, TAS, machometr, zakrętomierz, sztuczny horyzont, girokompas oraz naszkicować wskazania dwóch systemów wskazań sztucznego horyzontu). W przypadku stanu wyższej konieczności (np. sytuacja pandemiczna) test ze znajomości przyrządów może być zrealizowany na laboratorium. 2. Po zaliczeniu testu ze znajomości przyrządów, student może przystąpić do dalszej części zaliczenia: kolokwium z treści realizowanych na wykładach. 3. Kolokwia na wykładach, obejmujące wskazane przez wykładowcę treści. |
| Laboratorium | Na ocenę końcową mają wpływ oceny cząstkowe ze sprawdzianów ustnych lub pisemnych z zadanego materiału, obserwacji oraz oceny przez prowadzącego wykonywania ćwiczeń, ocena sprawozdań. |
| Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu oraz laboratorium. Konieczność posiadania zaliczenia ze wszystkich części przedmiotu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie