
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy i umiejętności umożliwiających, dobór i obliczanie osiągów śmigieł o zadanej geometrii, wyznaczanie osiągów śmigłowego zespołu napędowego. Zapoznanie się z nowymi trendami w projektowaniu śmigłowych zespołów napędowych. Wiedza i umiejętnosci z zakresu aerodynamiki i osiągów wiropłatów: smigłowców i wiatrakowców.
Ogólne informacje o zajęciach:
Tematyka wykładu obejmuje zarówno fizykalne podstawy działania napędu śmigłowego jaki metody doboru śmigła, zagadnienie proste i j konstrukcyjne dla śmigieł lotniczych. Omówione zostają najnowsze trendy rozwojowe napędów śmigłowych.
Materiały dydaktyczne:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javaprop.htm
Inne:
https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19790009640/downloads/19790009640.pdf
| 1 | Piotr Strzelczyk | Wybrane zagadnienia aerodynamiki śmigieł | OW PRz. | 2011 |
| 2 | Wieslaw. Z. Stepniewski, C. N. Keys | Rotary-Wings Aerodynamics | Courier Corporation. | 2013 |
| 3 | G. J. Leishmann | Principles of Helicopter Aerodynamics | Cambridge University Press. | 2002 |
| 4 | W. Johnson | Rotorcraft Aeromechanics | Cambridge University Press. | 2013 |
| 1 | Piotr Strzelczyk | Wybrane zagadnienia aerodynamiki śmigieł | OW PRz. | 2011 |
| 2 | Piotr Strzelczyk | Aerodynamika Małych Prędkości | OW PRz. | 2003 |
| 1 | Piotr Strzelczyk | Wybrane zagadnienia aerodynamiki śmigieł | OW PRz. | 2011 |
Wymagania formalne:
Zaliczony kurs aerodynamiki I i II
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Zasady pędu i momentu pędu dla płynów. Charakterystyki aerodynamiczne profili w przepływach ściśliwych. Analiza wymiarowa. Liczby podobieństwa.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Oraz oceny i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | zna i rozumie podstawowe relacje po między wielkościami fizycznymi występującymi przy pracy śmigła | wykład, ćwiczenia rachunkowe | sprawozdanie z projektu, raport pisemny |
K-W07+ K-W11+++ K-U06++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | umie dokonać doboru śmigła dla zadanych warunków. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | raport pisemny |
K-W11++ K-U06+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | umie wykonać obliczenia charakterystyki aerodynamicznej śmigła o znanej geometrii. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | raport pisemny |
K-U06+ |
P6S-UW |
| MEK04 | zna techniki doświadczalne aerodynamiki śmigieł | wykład | referat pisemny |
K-U01+ |
P6S-UW |
| MEK05 | Zna podstawowe układy konstrukcyjne wiropłatów i umie wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk aerodynamicznych wirnika nośnego śmigłowca. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | raport pisemny |
K-W12++ |
P6S-WK |
| MEK06 | Zna najnowsze trendy w rozwoju napędu śmigłowego i wiropłatów | wykład | referat pisemny |
K-U01++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UW |
| MEK07 | zna metody opisu geometrii łopaty | wykład, ćwiczenia techniczne | raport pisemny |
K-W11++ |
P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01, W02 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W03, W04 | MEK02 | |
| 6 | TK03 | W05 | MEK04 | |
| 6 | TK04 | W06 | MEK05 | |
| 6 | TK05 | W07 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | W08 | MEK06 | |
| 6 | TK07 | P01 | MEK01 | |
| 6 | TK08 | P02, P03 | MEK02 | |
| 6 | TK09 | P04 | MEK01 | |
| 6 | TK10 | P05, P06 | MEK03 | |
| 6 | TK11 | P08, P09 | MEK01 | |
| 6 | TK12 | P10 | MEK01 MEK04 | |
| 6 | TK13 | P11 | MEK07 | |
| 6 | TK14 | P12 | MEK01 MEK06 | |
| 6 | TK15 | P13, P14, P15 | MEK05 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | |||
| Zaliczenie (sem. 6) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Kolokwium |
| Projekt/Seminarium | Na podstawie ocen z projektów |
| Ocena końcowa | Na podstawie ocen z projektów i wykładu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Kordos; D. Kordos; P. Strzelczyk | Badanie zjawisk akustycznych generowanych przez wejścia atmosferyczne obiektów kosmicznych | 2025 |
| 2 | P. Strzelczyk | Aerodynamika. Małe Prędkości | 2025 |
| 3 | T. Jakubowski; M. Kowalik; S. Kozłowski; G. Sęk; P. Strzelczyk; E. Świerczyński; M. Żmija | Sieć bolidowa Skytinel – rozwój i perspektywy | 2025 |
| 4 | P. Strzelczyk | Sposób startu pojazdu kosmicznego z wykorzystaniem platformy startowej w postaci ekranoplanu | 2023 |
| 5 | T. Muszyński; P. Strzelczyk | Obudowa pędnika | 2023 |
| 6 | K. Pałkus; P. Strzelczyk | Dimensionless Numbers Relationships for Outer Air Seal of Low Pressure Turbine | 2021 |
| 7 | P. Strzelczyk | Wprowadzenie do astronautyki: inżynierski punkt widzenia | 2020 |