logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Śmigła i wiropłaty


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
674
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W30 P15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Piotr Strzelczyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Uzyskanie wiedzy i umiejętności umożliwiających, dobór i obliczanie osiągów śmigieł o zadanej geometrii, wyznaczanie osiągów śmigłowego zespołu napędowego. Zapoznanie się z nowymi trendami w projektowaniu śmigłowych zespołów napędowych. Wiedza i umiejętnosci z zakresu aerodynamiki i osiągów wiropłatów: smigłowców i wiatrakowców.

Ogólne informacje o zajęciach:
Tematyka wykładu obejmuje zarówno fizykalne podstawy działania napędu śmigłowego jaki metody doboru śmigła, zagadnienie proste i j konstrukcyjne dla śmigieł lotniczych. Omówione zostają najnowsze trendy rozwojowe napędów śmigłowych.

Materiały dydaktyczne:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javaprop.htm

Inne:
https://ntrs.nasa.gov/api/citations/19790009640/downloads/19790009640.pdf

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Piotr Strzelczyk Wybrane zagadnienia aerodynamiki śmigieł OW PRz. 2011
2 Wieslaw. Z. Stepniewski, C. N. Keys Rotary-Wings Aerodynamics Courier Corporation. 2013
3 G. J. Leishmann Principles of Helicopter Aerodynamics Cambridge University Press. 2002
4 W. Johnson Rotorcraft Aeromechanics Cambridge University Press. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Piotr Strzelczyk Wybrane zagadnienia aerodynamiki śmigieł OW PRz. 2011
2 Piotr Strzelczyk Aerodynamika Małych Prędkości OW PRz. 2003
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Piotr Strzelczyk Wybrane zagadnienia aerodynamiki śmigieł OW PRz. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Zaliczony kurs aerodynamiki I i II

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Zasady pędu i momentu pędu dla płynów. Charakterystyki aerodynamiczne profili w przepływach ściśliwych. Analiza wymiarowa. Liczby podobieństwa.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Oraz oceny i interpretacji źródeł.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 zna i rozumie podstawowe relacje po między wielkościami fizycznymi występującymi przy pracy śmigła wykład, ćwiczenia rachunkowe sprawozdanie z projektu, raport pisemny K-W07+
K-W11+++
K-U06++
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 umie dokonać doboru śmigła dla zadanych warunków. wykład, ćwiczenia rachunkowe raport pisemny K-W11++
K-U06+
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 umie wykonać obliczenia charakterystyki aerodynamicznej śmigła o znanej geometrii. wykład, ćwiczenia rachunkowe raport pisemny K-U06+
P6S-UW
MEK04 zna techniki doświadczalne aerodynamiki śmigieł wykład referat pisemny K-U01+
P6S-UW
MEK05 Zna podstawowe układy konstrukcyjne wiropłatów i umie wykonać podstawowe obliczenia charakterystyk aerodynamicznych wirnika nośnego śmigłowca. wykład, ćwiczenia rachunkowe raport pisemny K-W12++
P6S-WK
MEK06 Zna najnowsze trendy w rozwoju napędu śmigłowego i wiropłatów wykład referat pisemny K-U01++
K-K01+
P6S-KK
P6S-UW
MEK07 zna metody opisu geometrii łopaty wykład, ćwiczenia techniczne raport pisemny K-W11++
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Aerodynamika śmigieł: Geometryczne charakterystyki śmigła. Doświadczalne charakterystyki aerodynamiczne śmigieł. Różne układy współczynników aerodynamicznych śmigła. Posuw śmigła. Bezśrednicowe współczynniki mocy i ciągu. Sprawność śmigła. Sprawność pracy w miejscu. Dobór śmigła,. Współpraca śmigła z silnikiem. Jednowymiarowy model Rankine’a i Froude’a. Prędkości indukowane, zawirowanie strugi. Teoria elementu łopaty Drzewieckiego. Kąt natarcia, kąt nastawienia i kąt napływu dla elementu łopaty Zakresy pracy śmigła: statyczna, napędowa, hamulec aerodynamiczny, pierścień wirowy, wiatrakowanie, wiatrak turbulentny. Rozszerzona metoda Witoszyńskiego. Współczynnik strat wierzchołkowych Prandtla. W01, W02 MEK01
6 TK02 Teoria linii nośnej dla śmigła: prawo Biota-Savarta dla wiru helikoidalnego, współczynniki indukcji Lerbsa. Modele aerodynamiczne ze śladem swobodnym (informacja). Model cienkiej powierzchni nośnej w zastosowaniu do śmigła. Aerodynamiczne kształtowanie łopat śmigieł: sprawność osiowa, obwodowa i profilowa. Twierdzenie Betza. Zagadnienie odwrotne dla śmigła. Śmigła współosiowe przeciwbieżne. Śmigła obudowane. Śmigła typu Propfan/UDF. W03, W04 MEK02
6 TK03 Interferencja śmigła z elementami płatowca: wzajemny wpływ śmigła i bryły zaśmigłowej. „Wypór poziomy”. Wpływ strumienia śmigłowego charakterystyki aerodynamiczne płata. Eksperymentalne badania śmigieł: tunele aerodynamiczne, urządzenia wagowe, kryteria podobieństwa w badaniach śmigieł, interferencja modelu z tunelem. W05 MEK04
6 TK04 Strumieniowa teoria Glauerta dla wirnika śmigłowca i wiatrakowca w locie poziomym. W06 MEK05
6 TK05 Zagadnienia wytrzymałościowe: siły i momenty aerodynamiczne działające na łopatę. Obciążenia łopaty. Linia ugięcia wstępnego łopaty. Moment żyroskopowy śmigła. Obliczenia wytrzymałościowe śmigła: belkowy model łopaty. W07 MEK01
6 TK06 Zagadnienia konstrukcyjne: rodzaje struktur łopaty: wady i zalety: Śmigła metalowe, kompozytowe, drewniane. Instalacja przeciwoblodzeniowa. Konstrukcja piasty. Regulatory i mechanizmy przestawiania łopat. W08 MEK06
6 TK07 Obliczanie prędkości przepływu za śmigłem i mocy i sprawności idealnej w różnych stanach pracy z wykorzystaniem teorii Rankine’a-Froude’a; P01 MEK01
6 TK08 Dobór śmigła. Współpraca śmigła z silnikiem, dla śmigła stałoobrotowego i o stalym kącie nastawienia P02, P03 MEK02
6 TK09 Odtwarzanie kształtu łopaty na podstawie uproszczonej charakterystyki geometrycznej. P04 MEK01
6 TK10 Wyznaczanie charakterystyk ciągu i mocy rozszerzoną metodą Witoszyńskiego. Rozkłady ciągu i momentu obrotowego w różnych stanach pracy. P05, P06 MEK03
6 TK11 Zagadnienie konstrukcyjne (odwrotne) dla śmigła: wyznaczanie geometrii śmigła dla zadanego ciągu P08, P09 MEK01
6 TK12 Wyznaczanie ciągu metodą impulsową P10 MEK01 MEK04
6 TK13 Struktura łopaty i inwentaryzacja geometrii łopaty P11 MEK07
6 TK14 charakterystyki aerodynamiczne profili śmigłowych. Obliczenia w przepływie ściśliwym P12 MEK01 MEK06
6 TK15 Zagadnienia aerodynamiki wirników śmigłowcowych: Teoria Glauerta, Teoria elementu łopaty. Zawis lot poziomy, wiatrakowanie. P13, P14, P15 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium
Projekt/Seminarium Na podstawie ocen z projektów
Ocena końcowa Na podstawie ocen z projektów i wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Kordos; D. Kordos; P. Strzelczyk Badanie zjawisk akustycznych generowanych przez wejścia atmosferyczne obiektów kosmicznych 2025
2 P. Strzelczyk Aerodynamika. Małe Prędkości 2025
3 T. Jakubowski; M. Kowalik; S. Kozłowski; G. Sęk; P. Strzelczyk; E. Świerczyński; M. Żmija Sieć bolidowa Skytinel – rozwój i perspektywy 2025
4 P. Strzelczyk Sposób startu pojazdu kosmicznego z wykorzystaniem platformy startowej w postaci ekranoplanu 2023
5 T. Muszyński; P. Strzelczyk Obudowa pędnika 2023
6 K. Pałkus; P. Strzelczyk Dimensionless Numbers Relationships for Outer Air Seal of Low Pressure Turbine 2021
7 P. Strzelczyk Wprowadzenie do astronautyki: inżynierski punkt widzenia 2020