
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest opanowanie przez studenta zagadnień związanych z zasadami działania i budową układów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych
Ogólne informacje o zajęciach:
Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działaniaukładów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych
Materiały dydaktyczne:
Instrukcje laboratoryjne
| 1 | Anna Stefanowicz | Pokładowe układy pomiarowe | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. | 1984 |
| 2 | Mirosław Stola, Anna Stefanowicz | Wyposażenie samolotu | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. | 1978 |
| 3 | Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
| 4 | Anthony Lawrence | Modern Inertial Technology. Navigation, Guidance, and Control | Springer-Verlag. | 1992 |
| 5 | Zdzisław Gosiewski, Albert Ortyl | Algorytmy inercjalnego bezkardanowego systemu orientacji i położenia obiektu o ruchu przestrzennym | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 1999 |
| 6 | Wacław Sierpiński | Arytmetyka teoretyczna | Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | 1969 |
| 1 | - | - | Instrukcje laboratoryjne oraz literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych. | - |
| 1 | - | - | materiały z internetu. | - |
| 2 | - | - | Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych. | - |
Wymagania formalne:
Student posiada aktualny wpis na semestr piąty studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, fizyki, mechaniki, elektrotechniki i elektroniki, automatyki, mechaniki płynów niezbędną do rozumienia zjawisk, na których bazuje zasada działania lotniczych układów pom.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności w zakresie posługiwania się aparatem matematycznym, znajomość klasycznych przyrządów pilotażowo - nawigacyjnych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student zachowuje powszechnie przyjęte normy zachowania w społeczeństwie
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | rozumie zasadę działania lotniczych układów pomiarowych | Wykład | Egzamin |
K-W10+++ K-U04+ |
P6S-UU P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi przebadać właściwości elementów układów pomiarowych | Laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K-W10+++ K-U07+++ K-U08+++ K-K03+ |
P6S-KR P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | zna trendy rozwojowe współczesnej awioniki | wykład oraz laboratorium | egzamin |
K-W10+++ K-W12+++ K-U04+ K-U08+ K-K05++ |
P6S-KO P6S-UU P6S-UW P6S-WG P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W01 | MEK01 MEK03 | |
| 5 | TK02 | W01 | MEK01 | |
| 5 | TK03 | W01 | MEK01 | |
| 5 | TK04 | W02 | MEK01 | |
| 5 | TK05 | W03 | MEK01 MEK03 | |
| 5 | TK06 | W03 | MEK01 | |
| 5 | TK07 | W04, W05, W06, W07 | MEK01 MEK03 | |
| 5 | TK08 | W08, W09 | MEK01 MEK03 | |
| 5 | TK09 | W10 | MEK01 MEK03 | |
| 5 | TK10 | W11,W12 | MEK01 MEK03 | |
| 5 | TK11 | W13 | MEK03 | |
| 5 | TK12 | W14 | MEK03 | |
| 5 | TK13 | L01 | MEK01 MEK02 | |
| 5 | TK14 | L02 | MEK02 | |
| 5 | TK15 | L03 | MEK02 | |
| 5 | TK16 | L04 | MEK02 | |
| 5 | TK17 | L05 | MEK02 | |
| 5 | TK18 | L06 | MEK02 | |
| 5 | TK19 | L07 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
3.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 5) | |||
| Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin pisemny obejmujący zagadnienia przedstawione na wykładzie |
| Laboratorium | Przygotowanie do zajęć, sprawdzian przed każdymi zajęciami, |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią ważoną laboratorium oraz egzaminu: (0.4*ocena laboratorium + 0.6* ocena z egzaminu) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przyrządy pokładowe egzamin - przykładowe pytania.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przyrządy pokładowe - lab.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Dołęga; G. Kopecki; P. Rzucidło | Fault Detection and Identification in the Doubled Attitude and Heading Reference System (AHRS) | 2025 |
| 2 | G. Kopecki; Z. Łagodowski | Complementary Filter Optimal Tuning Methodology for Low-Cost Attitude and Heading Reference Systems with Statistical Analysis of Output Signal | 2025 |
| 3 | G. Kopecki; P. Rzucidło; P. Szczerba; P. Szwed | Analysis of Stochastic Properties of MEMS Accelerometers and Gyroscopes Used in the Miniature Flight Data Recorder | 2024 |
| 4 | M. Banicki; G. Kopecki | A proposal of AHRS yaw angle correction with the use of roll angle | 2023 |
| 5 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
| 6 | F. Górski; D. Inglot; G. Kopecki; R. Wojnar | Low Cost Avionics System for Ultralight Aircraft | 2022 |
| 7 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
| 8 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
| 9 | G. Kopecki | Aircraft control with the use of model reference adaptive control | 2021 |
| 10 | G. Kopecki | An Idea for an Autonomous Navigation Decision System | 2021 |