
Główny cel kształcenia:
Przygotowanie do uczestnictwa w interdyscyplinarnych zespołach rozwiązujących problemy związane z konstrukcją prostych przekładni i napędów lotniczych.
Ogólne informacje o zajęciach:
W module przedstawiono treści i efekty kształceni, oraz formę i warunki zaliczenia przedmiotu.
Inne:
Mijał M.: Wykład
| 1 | Szczeciński S. | Lotnicze silniki tłokowe | MON Warszawa. | 1969 |
| 2 | Szczeciński S. | Lotnicze silniki turbinowe | MON Warszawa. | 1965 |
| 3 | Dietrich M. (red.) | Podstawy konstrukcji maszyn. Tom I, II, III. | PWN Warszawa. | 1986 |
| 4 | Markowski T., Mijał M., Rejman E. | Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy mechaniczne. Część I i II | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej Rzeszów. | 1996 |
| 5 | Bugakow E. B. | Awiacjonnije zubczatyje pieriedaczi irieduktory | Maszinostrojenije Moskwa. | 1981 |
| 6 | Mazanek E. (red.) | Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Tom I, II | WNT Warszawa. | 2005 |
| 7 | Boliński B., Stelmaszczyk Z. | Napędy lotnicze. Eksploatacja silników turbinowych | WKił Warszawa. | 1981 |
| 8 | Cichosz E i inni | Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKił Warszawa. | 1980 |
| 1 | Muller L. | Przekładnie zębate, projektowanie | WNT Warszawa. | 1996 |
| 2 | Muller L., Wilk A. | Zębate przekładnie obiegowe | PWN Warszawa. | 1996 |
| 3 | Ochęduszko K. | Koła zębate | WNT Warszawa. | 1985 |
| 4 | - | Przekładnia główna WR-2 dla śmigłowca Mi-2. Opis techniczny | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego "PZL RZESZÓW". | 1976 |
| 5 | Mazanek E. (red.) | Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. Tom I, II. | WNT Warszawa. | 2005 |
| 6 | Maziarz M., Kuliński S. | Obliczenia wytrzymałościowe przekładni zębatych wg norm ISO | AGH, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Techniczne Kraków. | 2007 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na szósty semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z grafiki inżynierskiej, mechaniki, wytrzymałości materiałów, materiałoznastwa, obróbki cieplnej, podstaw konstrukcji maszyn, technik wytwarzania na poziomie studiów wyższych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej, wykonywania rysunków technicznych urządzeń mechanicznych i ich części składowych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumienie potrzeby ciągłego kształcenia się.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Potrafi uzyskiwać i wykorzystywać informacje zawarte w literaturze technicznej. | projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K-W05+ K-U01+++ K-U04++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Rozumie konieczność i potrzebę przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych współczesnych napędów stosowanych w lotnictwie. | wykład, projekt indywidualny | obserwacja wykonawstwa |
K-U01++ K-U04++ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-UW |
| MEK03 | Posiada wiedzę ze sposobu przekazywania napędu w samolocie i śmigłowcu do śmigła i wirniki nośnego, a także do urządzeń pomocniczych. | wykład,projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K-W08+ K-W09++ K-U01+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | Zna rodzaje napędów stosowanych w samolotach i śmigłowcach i potrzebę ich stosowania. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K-W08+ K-W09++ K-U01+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| MEK05 | Zna typowe schematy kinematyczne przekładni zębatych stosowanych w napędach lotniczych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K-W08++ K-W09++ K-U01+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK06 | Posiada wiedzę z zakresu obliczania i projektowania części składowych przekładni i napędów lotniczych. | wykład, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z projektu |
K-W05++ K-W08+ K-W09+++ K-U01++ |
P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01, W02 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 6 | TK02 | W03, W04 | MEK01 MEK03 MEK05 | |
| 6 | TK03 | W05, W06 | MEK01 MEK06 | |
| 6 | TK04 | W07, W08 | MEK01 MEK06 | |
| 6 | TK05 | W09, W10 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
| 6 | TK06 | W11, W12 | MEK02 MEK06 | |
| 6 | TK07 | W13, W14 | MEK01 MEK06 | |
| 6 | TK08 | W15 | MEK02 | |
| 6 | TK09 | P01-P15 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
| 6 | TK10 | P01-P15 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
| 6 | TK11 | P16-P30 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
| 6 | TK12 | P16-P30 | MEK01 MEK02 MEK06 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
25.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
6.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Wymagana obecność na wykładach. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. |
| Projekt/Seminarium | Zaliczenie wszystkich projektów na oceny pozytywne. Ocena jest średnią arytmetyczną z uzyskanych ocen. |
| Ocena końcowa | Ocena jest średnią ważoną ocen z egzaminu (0.4) i oceny z zajęć projektowych (0.6). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | P. Bałon; B. Kiełbasa; M. Motyka; E. Rejman | Microstructure and Mechanical Properties of 15CDV6 Steel in TIG-Welded Aircraft Truss Structures | 2025 |
| 2 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | Research on welding processes of multi-node aircraft frames and methods for their control | 2024 |
| 3 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | The Process of Bending Pipes for Components of Aircraft Frames and Trusses | 2024 |
| 4 | P. Bałon; B. Kiełbasa; M. Kloc; E. Rejman; R. Smusz; A. Szęszoł | Proces dynamicznej selekcji materiałów metalicznych wraz z ich konsolidacją | 2024 |
| 5 | P. Bałon; P. Pieśko; E. Rejman; M. Zawada-Michałowska | Stress-Strain Modelling in a Milling Process for a Thin-Walled Element | 2024 |
| 6 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Research on the impact of various coating types on parts wear of certain injection pump elements | 2023 |
| 7 | P. Bałon; M. Bembenek; B. Kiełbasa; W. Koszela; E. Rejman; R. Smusz | The Influence of Structuring Surfaces and Slide Burnishing on Tribological Properties | 2023 |
| 8 | P. Bałon; M. Bembenek; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz | Experimental and Numerical Characterizataion of Thermal Bridges in Windows | 2023 |
| 9 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Comparison of the open and closed profile in the PVC profiles of a window frame | 2022 |
| 10 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Experimental tests of window joinery in the scope of meeting technical requirements | 2022 |
| 11 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Influence of the shape of reinforcing window profiles on the strength and torsional stiffness of windows | 2022 |
| 12 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Operational tests of a distributor injection pump | 2022 |
| 13 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Research on the influence of machining parameters in HSC technology in the automotive industry | 2022 |
| 14 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz | Using HSM Technology in Machining of Thin-Walled Aircraft Structures | 2022 |
| 15 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | Experimental studies of thin-walled aircraft structures | 2022 |
| 16 | P. Bałon; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | The use of thin-walled milling in the technological production processes of aviation structural elements | 2022 |
| 17 | P. Bałon; B. Kiełbasa; S. Noga; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak | Analytical and Numerical Analysis of Injection Pump (Stepped) Shaft Vibrations Using Timoshenko Theory | 2022 |
| 18 | P. Bałon; E. Geurts; B. Kiełbasa; E. Rejman; R. Smusz; G. Szeliga | Stability analysis of high speed cutting in application to aluminum alloys | 2022 |
| 19 | N. Bałon; P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | Zastosowanie cienkościennych konstrukcji integralnych w lotnictwie na przykładzie projektu SAT-AM | 2020 |
| 20 | P. Bałon; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | Stress Concentration Analysis of the Injection Pump Shaft | 2020 |
| 21 | P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski | Thin-walled Integral Constructions in Aircraft Industry | 2020 |
| 22 | P. Bałon; J. Cieślik; B. Kiełbasa; Ł. Kowalski; E. Rejman; R. Smusz; J. Szostak; A. Świątoniowski; J. Wilk | Thermal Stratification in the Storage Tank | 2020 |
| 23 | P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman | A method of manufacturing car mufflers by wrapping sheets, using innovative forming device with the use of servo drive | 2020 |
| 24 | P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman | Metoda wytwarzania tłumików samochodowych poprzez zawijanie blachy | 2020 |
| 25 | P. Bałon; J. Cieślik; Ł. Halama; B. Kiełbasa; T. Lach; M. Lesiński; D. Łajczak; E. Rejman; R. Smusz | Process of manufacturing a tailpipe shape by cold forming in automotive industry | 2020 |