
Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych w zabudowie miejskiej wraz z usługami ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym.
Ogólne informacje o zajęciach:
Nauka projektowania architektonicznego i urbanistycznego w zakresie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.
Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne:
Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy miasta Rzeszowa
| 1 | Skibniewska H. | Tereny otwarte w miejskim środowisku mieszkaniowym | Arkady, Warszawa . | 1979 |
| 2 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady, Warszawa . | 2008 |
| 3 | Wejchert K. | Przestrzeń wokół nas | Fibak Nova Press . | 1993 |
| 4 | Peters P, Rosner R. | Małe zespoły mieszkaniowe, domki jednorodzinne, małe osiedla, | Arkady, Warszawa . | 1983 |
| 5 | Grandjean E. | Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu | Warszawa, Arkady. | 1978 |
| 6 | Kowalski K. | WŁĄCZNIK 2.0 – projektowanie bez barier | Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. | 2024 |
| 7 | Włodarczyk J., Strabel W. | Specjalne formy budownictwa mieszkaniowego | ARCH-URBS. Katowice. | 1991 |
| 8 | Adamczewska-Wejchert H. | Kształtowanie zespołów mieszkaniowych | Arkady. | 1985 |
| 9 | Sumień A. | Ekologiczne miasta, osiedla, budynki | Instytut Gospodarki Przestrzennej i. Komunalnej, Warszawa . | 1991 |
| 10 | W. Korzeniewski | Projektowanie mieszkań | PolCen. | 2011 |
| 11 | T. Bradecki, A. Twardoch | Współczesne kierunki kształtowania zabudowy mieszkaniowej | Politechnika Śląska, Gliwice. | 2013 |
| 1 | Sowa K. Z. | Miasto, środowisko, mieszkanie, skrypt dla studentów szkół wyższych tech¬nicznych | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1988 |
| 2 | Kowalski K. | WŁĄCZNIK 2.0 – projektowanie bez barier | Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. | 2024 |
| 3 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2004 |
| 4 | Korzeniewski W. | Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego | Arkady, Warszawa. | 1981 |
| 5 | Twarowski M. | Słońce w architekturze | Warszawa, Arkady. | 1996 |
| 1 | Fikus M. | Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych. | PP, Poznań . | 1991 |
| 2 | Jaranowska K. | Adaptacja mieszkań dla inwalidów | Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa . | 1983 |
| 3 | Tuan Yi-Fu | Przestrzeń i miejsce, Space and Place. The Perspective of Experience | Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | 1987 |
Wymagania formalne:
Statut studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego w tym budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz projektowania urbanistycznego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | prezentacja projektu |
K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W06+++ K-W09+++ K-W10++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | prezentacja projektu |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W06+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu |
K-U01+++ K-K04+++ |
P6S-KK P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | prezentacja projektu |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
| MEK10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | prezentacja projektu |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W1-W2, P01-06 | MEK02 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 | |
| 5 | TK02 | W3-W4, P01-P45 | MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK10 | |
| 5 | TK03 | W5-W8, P01-P45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK08 MEK09 | |
| 5 | TK04 | W9-W12, P07-P45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08 MEK09 | |
| 5 | TK05 | W13-W14, P07-P45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK10 | |
| 5 | TK06 | W15, P01-P45 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK08 MEK10 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
25.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Inne:
3.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Weryfikacja zdobytej wiedzy podczas cotygodniowej korekty projektu lub inna forma zaliczenia wg. decyzji koordynatora przedmiotu. |
| Projekt/Seminarium | Na ocenę końcową składa się: ocena z przeglądu stanu zaawansowania projektu, ocena z oddania projektu, ocena stanu wiedzy studenta z zagadnień z wykładów i aktywność na zajęciach. |
| Ocena końcowa | Ocena z przeglądu, ocena z projektu, wiedza zdobyta na wykładach oraz aktywność na zajęciach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | S. Bąk; S. Sikora; O. Sozańska; B. Walicka-Góral; L. Żaczek | Detal w architekturze na przykładzie wybranych realizacji z Wrocławia Pracowni Projektowej Maćków | 2025 |
| 2 | A. Hasny; P. Matyś; A. Mosiewicz; W. Nalepka; J. Skierski; K. Strenciwilk; B. Walicka-Góral | Idea woonerf w praktyce na przykładzie wybranych łódzkich realizacji | 2024 |
| 3 | B. Walicka-Góral | Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk | 2023 |
| 4 | B. Walicka-Góral; K. Woźniak | Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym | 2023 |
| 5 | A. Hajduk; B. Walicka-Góral | Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast | 2021 |
| 6 | B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska | Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast | 2021 |
| 7 | B. Walicka-Góral | Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions | 2020 |