logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa 2


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć:
6661
Status zajęć:
wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W15 P45 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Beata Walicka-Góral
semestr 5:
mgr inż. arch. Łukasz Bajda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych w zabudowie miejskiej wraz z usługami ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym.

Ogólne informacje o zajęciach:
Nauka projektowania architektonicznego i urbanistycznego w zakresie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.

Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne:
Obowiązujące Rozporzadzenia, akty prawne i normy. Mapy miasta Rzeszowa

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Skibniewska H. Tereny otwarte w miejskim środowisku mieszkaniowym Arkady, Warszawa . 1979
2 Wejchert K. Elementy kompozycji urbanistycznej Arkady, Warszawa . 2008
3 Wejchert K. Przestrzeń wokół nas Fibak Nova Press . 1993
4 Peters P, Rosner R. Małe zespoły mieszkaniowe, domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, Warszawa . 1983
5 Grandjean E. Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu Warszawa, Arkady. 1978
6 Kowalski K. WŁĄCZNIK 2.0 – projektowanie bez barier Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. 2024
7 Włodarczyk J., Strabel W. Specjalne formy budownictwa mieszkaniowego ARCH-URBS. Katowice. 1991
8 Adamczewska-Wejchert H. Kształtowanie zespołów mieszkaniowych Arkady. 1985
9 Sumień A. Ekologiczne miasta, osiedla, budynki Instytut Gospodarki Przestrzennej i. Komunalnej, Warszawa . 1991
10 W. Korzeniewski Projektowanie mieszkań PolCen. 2011
11 T. Bradecki, A. Twardoch Współczesne kierunki kształtowania zabudowy mieszkaniowej Politechnika Śląska, Gliwice. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Sowa K. Z. Miasto, środowisko, mieszkanie, skrypt dla studentów szkół wyższych tech¬nicznych Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1988
2 Kowalski K. WŁĄCZNIK 2.0 – projektowanie bez barier Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. 2024
3 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2004
4 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa. 1981
5 Twarowski M. Słońce w architekturze Warszawa, Arkady. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Fikus M. Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych. PP, Poznań . 1991
2 Jaranowska K. Adaptacja mieszkań dla inwalidów Wydawnictwo Spółdzielcze, Warszawa . 1983
3 Tuan Yi-Fu Przestrzeń i miejsce, Space and Place. The Perspective of Experience Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. 1987

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Statut studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego w tym budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz projektowania urbanistycznego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego i urbanistycznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład prezentacja projektu K-W02+++
K-W03+++
K-W04++
K-W06+++
K-W09+++
K-W10++
K-W12++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład prezentacja projektu K-W02+++
K-W03+++
K-W05+++
K-W06+++
K-W13+++
K-W14+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu K-U02+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu K-U01+++
K-K04+++
P6S-KK
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu K-U01+++
K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt prezentacja projektu K-K01++
K-K04++
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
MEK10 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt prezentacja projektu K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Tereny mieszkaniowe – struktura, usługi. Zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna – układy, usytuowanie, przestrzenie grupowe, infrastruktura komunikacyjne. W1-W2, P01-06 MEK02 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
5 TK02 Komunikacja pionowa i pozioma w zabudowie wielorodzinnej. Bezpieczeństwo pożarowe. Drogi ewakuacyjne. Garaże wielostanowiskowe. Windy osobowe. W3-W4, P01-P45 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK10
5 TK03 Zasady projektowania uniwersalnego w architekturze i urbanistyce, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami. Mieszkanie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. W5-W8, P01-P45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK08 MEK09
5 TK04 Funkcje towarzyszące zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej. W9-W12, P07-P45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08 MEK09
5 TK05 Nowe formy i typologie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej – hybryda. W13-W14, P07-P45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK10
5 TK06 Współczesne zagadnienia dotyczące projektowania zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami towarzyszącymi w mieszkaniowym wnętrzu urbanistycznym. W15, P01-P45 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK08 MEK10

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 25.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Weryfikacja zdobytej wiedzy podczas cotygodniowej korekty projektu lub inna forma zaliczenia wg. decyzji koordynatora przedmiotu.
Projekt/Seminarium Na ocenę końcową składa się: ocena z przeglądu stanu zaawansowania projektu, ocena z oddania projektu, ocena stanu wiedzy studenta z zagadnień z wykładów i aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena z przeglądu, ocena z projektu, wiedza zdobyta na wykładach oraz aktywność na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 S. Bąk; S. Sikora; O. Sozańska; B. Walicka-Góral; L. Żaczek Detal w architekturze na przykładzie wybranych realizacji z Wrocławia Pracowni Projektowej Maćków 2025
2 A. Hasny; P. Matyś; A. Mosiewicz; W. Nalepka; J. Skierski; K. Strenciwilk; B. Walicka-Góral Idea woonerf w praktyce na przykładzie wybranych łódzkich realizacji 2024
3 B. Walicka-Góral Środowisko akustyczne uzdrowisk - uzdrowisko Polańczyk 2023
4 B. Walicka-Góral; K. Woźniak Odpowiedzialna urbanizacja a komfort akustyczny w środowisku mieszkaniowym 2023
5 A. Hajduk; B. Walicka-Góral Zielona infrastruktura a komfort klimatyczny miast 2021
6 B. Walicka-Góral; D. Wojciechowska Niskoemisyjne i samowystarczalne budynki wsparciem gospodarki niskoemisyjnej miast 2021
7 B. Walicka-Góral Noise from refuse collection and disposal in residential developments in the context of Polish legal and formal conditions 2020