logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie samolotu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
665
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W30 P45 / 6 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne:
Zespół w Teams "Projektowanie samolotu 2022"

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A.K. Kundu, M.A. Price, D. Riordan Conceptual Aircraft Design: An Industrial Approach Wiley. 2019
2 S. Gudmundsson General Aviation Aircraft Design: Applied Methods and Procedures Elsevier. 2014
3 M.H. Sadraey Aircraft Design: A Systems Engineering Approach Wiley. 2013
4 J.R. Jenkinson, J.F. Marchman Aircraft Design Projects For Engineering Students Elsevier. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 - Literatura wykładowa i uzupełniająca oraz literatura z zakresu mechaniki lotu i konstrukcji samolotu -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Zaliczenie semestru VI

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 posiada wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, ruch drgający i falowy, termodynamikę, fizykę statystyczną, elektryczność i magnetyzm, oraz optykę niezbędną do zrozumienia i opisu zjawisk fizycznych występujących w zagadnieniach technicznych, a szczególnie lotniczych. K-W02++
P6S-WG
MEK02 posiada uporządkowaną wiedzę na temat materiałów inżynierskich, technik wytwarzania, technologii oraz metod pomiarowych stosowanych w lotnictwie K-W08++
P6S-WG
MEK03 orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych w obszarze lotnictwa K-W12++
P6S-WK
MEK04 ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych K-U04++
P6S-UU
MEK05 posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem katalogów, instrukcji obsługi urządzeń, opisów narzędzi informatycznych oraz podobnych dokumentów. K-U05++
P6S-UK
MEK06 potrafi posługiwać się odpowiednio dobranymi technikami oraz narzędziami informatycznymi do realizacji zadań inżynierskich K-U06++
P6S-UW
MEK07 ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania K-U18++
P6S-UO
MEK08 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy K-K05++
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie. Proces projektowania samolotu. W01 MEK01
7 TK02 Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne projektu. W02 MEK02
7 TK03 Projekt ofertowy, wstępny i techniczny, badania samolotu (stoiskowe i w locie) W03, W04 MEK03
7 TK04 Postać samolotu, warunki techniczno-ekonomiczne W05 MEK04
7 TK05 Formalizacja procesy projektowania (zadanie jedno i wielokryterialne, uwzględnianie zbioru zadań). W06,W07 MEK05
7 TK06 Kryteria wyboru najlepszego wariantu samolotu (kryteria techniczne, ekonomiczne, specjalne) W08,W09 MEK06
7 TK07 Cena samolotu W10 MEK07
7 TK08 Metody agregacji kryteriów w zadaniach wielokryterialnych W11 MEK08
7 TK09 Definiowanie zbioru zadań samolotu (wyliczeniowe, generowanie zbioru zadań) W11
7 TK10 Projektowanie głównych zespołów samolotu (skrzydeł, kadłuba, usterzeń, podwozia zespołu napędowego itd.). W13, W14, W15
7 TK11 Projekt wstępny lekkiego samolotu dyspozycyjnego o napędzie odrzutowym. C01
7 TK12 Wstępne kształtowanie samolotu na podstawie przyjętych wymagań projektowych. C02
7 TK13 Formułowanie wymagań operacyjnych (funkcjonujących jako ograniczenia funkcyjne) oraz optymalizacja wybranych parametrów konstrukcyjnych. C03, C04, C05
7 TK14 Kompozycja układu C06
7 TK15 Rysunki i opis zaprojektowanego samolotu - podsumowanie ćwiczeń C07
7 TK16 Statystyczne opracowanie wybranej klasy samolotów - osiągi, moce i masy P01, P02
7 TK17 Statystyczne opracowanie wybranej klasy samolotów- proporcje geometryczne P03, P04
7 TK18 Uproszczona metoda wyznaczania biegunowej samolotu poddzwiękowego - program P05, P006, P07
7 TK19 Model masowy samolotu, wyważenie samolotu - program P08, P09, P10
7 TK20 Numeryczna analiza startu samolotu - program P011, P12
7 TK21 Uproszczona analiza korkociągu samolotu -program P14, P15, P16

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.50 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 7.50 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi oraz zamkniętymi
Projekt/Seminarium Projekt grupowy (5 osób na grupę ) - raport oraz prezentacja
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 A. Bednarz; R. Grzejda; S. Ignatovych; D. Lichoń; M. Łopatka; W. Mielniczek; G. Moneta; R. Mykhailyshyn; K. Puchała; E. Szymczyk Aerial medical platform for soldiers and civils evacuation – Concept, implementation plan and assessment of adaptation possibility of existing technologies 2025
2 B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin 2025
3 D. Lichoń System miejskiej mobilności powietrznej – koncepcja pilotażowa na przykładzie miasta Rzeszów 2025
4 D. Lichoń Kryteria oceny integracji bezzałogowych statków powietrznych w przestrzeni kontrolowanej z punktu widzenia osiągów w locie 2024
5 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
6 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
7 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
8 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
9 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
10 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
11 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
12 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
13 D. Lichoń Modelling of the reference STARs procedures in the context of RPAS integration in non-segregated airspace 2020
14 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
15 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020