
Główny cel kształcenia:
Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu,
ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
Materiały dydaktyczne:
Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socjologiczne, wiedza profesjonalna
| 1 | Chapman, Hugo | Michelangelo. Drawings: Closer to Master | The British Museum Press. | 2006 |
| 2 | Wincencjusz-Patyny, Anita (red.) | Admirałowie wyobraźni. | Wydawnictwo Dwie Siostry. | 2020 |
| 3 | Galitz, Kathryn | Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Malarstwo | Arkady. | 2021 |
| 4 | Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki | O architekturze ksiąg dziesięć | PWN. | 1956 |
| 5 | Leszek Maluga, | Autonomiczne rysunki architektoniczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2006 |
| 6 | Anna Starmer | Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz | Arkady, Warszawa . | 2005 |
| 7 | Maria Rzepińska | Siedem wieków malarstwa europejskiego | Wydawnictwo Literackie, Kraków. | 1973 |
| 8 | Philip Jodidio | Architecture Now! tomy 1 - 9 | Taschen. | 2010 |
| 9 | Mo Zell | Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc | ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . | 2008 |
| 10 | Eco U. | Historia Piękna | Dom Wydawniczy Rebis. | 2009 |
| 11 | Mizia M. | Architektura w przestrzeni sztuk | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2013 |
| 1 | Karel Teissig | Techniki rysunku | Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | 1982 |
Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na dany semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne, zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W03+++ K-W09+++ |
P6S-WK |
| MEK02 | B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W09+++ K-U01+++ K-K04+++ |
P6S-KK P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW P6S-WK |
| MEK03 | B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze | laboratorium | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-W09+++ K-U01+++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | L01-L30 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK01 | L01-L45 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK01 | L01-L30 | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 2) | |||
| Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
10.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 3) | |||
| Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
10.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 4) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac) |
| Ocena końcowa | Średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac |
| Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac) |
| Ocena końcowa | Średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac |
| Laboratorium | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac) |
| Ocena końcowa | Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Szopińska-Mularz | Architectural Investigation of the Adaptive Reuse Potential of the Multi-Storey Car Parking Structure for Urban Food Production: A Case Study | 2025 |
| 2 | M. Szopińska-Mularz | Planning design value-driven scenarios for innovation: A case study of adaptive reuse for food production based on the design management model | 2025 |
| 3 | W. Bukowy; F. Forsman; A. Prokop; M. Szopińska-Mularz; S. Vikström; M. Wikiera | Adaptive Reuse of Urban Structures as a Driver of Sustainable Development Goals: A Systematic Literature Review | 2025 |
| 4 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese | An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate | 2024 |
| 5 | B. Raś | The special feature of the single-family residential planning and composition in the Ropczyce and Sędziszów poviat | 2023 |
| 6 | M. Rut | Nurt ekologiczny w polskim dizajnie po 1989 roku | 2023 |
| 7 | S. Lehmann; M. Szopińska-Mularz | Balancing Increased Urban Density with Green Spaces: The Marketing of New Housing Estates in Poland | 2023 |
| 8 | I. Labuda | Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej | 2022 |
| 9 | I. Labuda | Absorber energii kinetycznej | 2022 |
| 10 | M. Szopińska-Mularz | Adaptive Reuse for Urban Food Provision: repurposing inner-city car parking structures for controlled environment agriculture | 2022 |
| 11 | M. Szopińska-Mularz | Adaptive reuse of modern movement car parking structures for controlled environment agriculture: Results from an interview study for the innovative design process in cities | 2022 |
| 12 | B. Raś | The ways of tranformations of public spaces in small towns of subcarpathia region in the opinion of the inhabitants | 2021 |
| 13 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda | Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces | 2021 |
| 14 | M. Rut | Instytucje kulturalne a społeczność lokalna w procesie rewitalizacji. Studium przypadków | 2021 |
| 15 | B. Raś | City acupuncture as an intervention of public spaces | 2020 |