logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Rysunek architektoniczny, techniki warsztatowe, modelowanie, malarstwo


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć:
6565
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2, 3, 4 / L105 / 6 ECTS / Z,Z,Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. arch. Igor Labuda
Imię i nazwisko koordynatora 3:
dr Michał Rut
Imię i nazwisko koordynatora 4:
mgr inż. arch. Beata Raś-Grabowy
semestr 3:
mgr inż. arch. Ewa Kulpińska
semestr 3:
mgr inż. arch. Anna Prokop
semestr 4:
mgr inż. arch. Ewa Kulpińska
semestr 4:
mgr inż. arch. Anna Prokop

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Sprawność posługiwania się rysunkiem jako narzędziem architekta, perspektywą malarską z zastosowaniem geometrii wykreślnej, wyczucie przestrzeni, wielkości, proporcji ze znajomością zasad projektowania, wrażliwość estetyczna, wyrobienie plastyczne, abstrakcyjne, filozoficzne myślenie i postrzeganie, zastosowanie technik artystycznych w pracy zawodowej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Każde ćwiczenie rozpoczyna wykład wprowadzający, przybliżający tło opracowywanego tematu: nie tylko sprecyzowanie zadania do wykonania, ale rozszerzenie nakreślające potrzebę teoretycznej artystycznej refleksji i zastosowanie jej praktyczne - zawodowe, w projektowaniu, oraz: inspiracje ukierunkowujące, jak również komentarz autorski, nadający ogólny humanistyczny wymiar działaniu twórczemu i techniczny realny kształt ćwiczeniu plastycznemu. Ćwiczenia służą: rozwijaniu abstrakcyjnego twórczego myślenia i wrażliwości artystycznej, poznaniu technik malarskich, intermediów, multimediów i poszerzaniu warsztatu rysownika i designera, rozszerzone ćwiczenia z kolorystyki i kompozycji, przełożenie zagadnień projektowych na zadania plastyczne. Tematy - związane bezpośrednio z zagadnieniami projektowymi (architektonicznymi): kompozycja, przełożenie wartości ulotnych na kształty, przełożenie zadań projektanckich na plastyczne-malarskie (i vice versa), malarskie techniki szkicowe dla przedstawienia projektu, ćwiczenia graficzne na potrzeby warsztatu projektowego, umiejętność wydobycia cech istotnych projektu – podkreślenie wartości przestrzennych w wizualizacji, makiecie itp. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie

Materiały dydaktyczne:
Martwe natury, odlewy, modele, aktualności, wydarzenia kulturalne, zjawiska socjologiczne, wiedza profesjonalna

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Chapman, Hugo Michelangelo. Drawings: Closer to Master The British Museum Press. 2006
2 Wincencjusz-Patyny, Anita (red.) Admirałowie wyobraźni. Wydawnictwo Dwie Siostry. 2020
3 Galitz, Kathryn Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Malarstwo Arkady. 2021
4 Witruwiusz, tłum. z łac. Kazimierz Kumaniecki O architekturze ksiąg dziesięć PWN. 1956
5 Leszek Maluga, Autonomiczne rysunki architektoniczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2006
6 Anna Starmer Jak dobierać kolory. Inspirujące palety barw do projektowania wnętrz Arkady, Warszawa . 2005
7 Maria Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego Wydawnictwo Literackie, Kraków. 1973
8 Philip Jodidio Architecture Now! tomy 1 - 9 Taschen. 2010
9 Mo Zell Kurs rysunku architektonicznego. Narzędzia i techniki dla przedstawiania koncepcji architektonicznyc ABE Dom Wydawniczy, Warszawa . 2008
10 Eco U. Historia Piękna Dom Wydawniczy Rebis. 2009
11 Mizia M. Architektura w przestrzeni sztuk Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Karel Teissig Techniki rysunku Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na dany semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna orientacja w historii sztuki, architektury i technik artystycznych, zainteresowania profesjonalne, zdolność abstrakcyjnego patrzenia i myślenia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Przygotowanie rysunkowe poprzedzające studia - wstępne umiejętności rysunkowe.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 B.W8. zna i rozumie rolę i zastosowanie grafiki, rysunku i malarstwa oraz technologii informacyjnych w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W03+++
K-W09+++
P6S-WK
MEK02 B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W09+++
K-U01+++
K-K04+++
P6S-KK
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK
MEK03 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze laboratorium prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-W09+++
K-U01+++
K-K04++
P6S-KK
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Nauka i doskonalenie rysunku jako języka zawodowego - sposobu najszybszej i najprecyzyjniejszej komunikacji wszystkich zagadnień projektowych, prezentacji, porozumienia interdyscyplinarnego i międzyludzkiego, transpozycji treści na formę. Zajęcia kształcą umiejętność szybkiego celnego szkicu, precyzyjnego odwzorowania, pełnowartościowego obrazowego przekazu myśli, kształcą sprawność warsztatu i indywidualność wyrazu. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK01 Wykształcenie poczucia estetyki polegające na umiejętności doboru skali, proporcji, kolorystyki, efektu specjalnego i sposobu przedstawienia, nauka wyboru kierunku właściwych poszukiwań przestrzennych, designerskich i artystycznych wraz z umiejętnością doboru środka wyrazu (materiału, tekstury, połysku). L01-L45 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK01 Kształtowanie umiejętności studiów z natury, myślenia przestrzennego oraz swobodnej i twórczej interpretacji rzeczywistości. Kreska, walor, plama barwna i ich wzajemne relacje sposobem wyrażania przestrzeni na płaszczyźnie. Przedstawienie rozwiązań architektonicznych, funkcja, konstrukcja. Poszerzanie warsztatu plastycznego, wykorzystanie różnorodnych technik rysunkowych, malarskich. Modelowanie, collage, oraz inne cieczenia projektowe rozbudzające wrażliwość i zainteresowanie szeroko pojętą sztuka. L01-L30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2)
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 10.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac)
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac)
Ocena końcowa Średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac
Laboratorium Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków i prac artystycznych, dopuszcza się niekompletność max. do 2 prac)
Ocena końcowa Zaliczenie z oceną (średnia ocena ze wszystkich rysunków, dopuszcza się niekompletność max. do 2 rysunków)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Szopińska-Mularz Architectural Investigation of the Adaptive Reuse Potential of the Multi-Storey Car Parking Structure for Urban Food Production: A Case Study 2025
2 M. Szopińska-Mularz Planning design value-driven scenarios for innovation: A case study of adaptive reuse for food production based on the design management model 2025
3 W. Bukowy; F. Forsman; A. Prokop; M. Szopińska-Mularz; S. Vikström; M. Wikiera Adaptive Reuse of Urban Structures as a Driver of Sustainable Development Goals: A Systematic Literature Review 2025
4 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
5 B. Raś The special feature of the single-family residential planning and composition in the Ropczyce and Sędziszów poviat 2023
6 M. Rut Nurt ekologiczny w polskim dizajnie po 1989 roku 2023
7 S. Lehmann; M. Szopińska-Mularz Balancing Increased Urban Density with Green Spaces: The Marketing of New Housing Estates in Poland 2023
8 I. Labuda Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej 2022
9 I. Labuda Absorber energii kinetycznej 2022
10 M. Szopińska-Mularz Adaptive Reuse for Urban Food Provision: repurposing inner-city car parking structures for controlled environment agriculture 2022
11 M. Szopińska-Mularz Adaptive reuse of modern movement car parking structures for controlled environment agriculture: Results from an interview study for the innovative design process in cities 2022
12 B. Raś The ways of tranformations of public spaces in small towns of subcarpathia region in the opinion of the inhabitants 2021
13 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
14 M. Rut Instytucje kulturalne a społeczność lokalna w procesie rewitalizacji. Studium przypadków 2021
15 B. Raś City acupuncture as an intervention of public spaces 2020