
Główny cel kształcenia:
uzyskanie wiedzy i zdobycie umiejętności potrzebnych inżynierowi konstruktorowi tłokowego silnika spalinowego
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł składa się z części wykładowej, ćwiczeniowej i laboratoryjnej w sumie dających wiedzę z zakresu projektowania i badania lotniczych silników tłokowych
| 1 | Jan A. Wajand | Tłokowe silniki spalinowe srednio i szybkoobrotowe | Wydawnictwo naukowo-Techniczne, Warszawa. | 2005 |
| 2 | Sławomir Luft | Podstawy budowy silników | Wydawnictwo Komunikacji i łączności, Warszawa. | 2006 |
| 3 | Tadeusz Rychter, Andrzej Teodorczyk | Teoria silników tłokowych | Wydawnictwa komunikacji i Łącznosci, Warszawa. | 2006 |
| 4 | Janusz Mysłowski | Doładowanie silników | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, warszawa. | 2006 |
| 5 | Stefan Szczeciński | Lotnicze silniki tłokowe | Wydawnictwa Komunikacji i ŁĄczności, Warszwa. | 1983 |
| 1 | Jerzy Jędrzejowski | Obliczanie tłokowego silnika spalinowego | Wydawnictwa Naukowo-techniczne, Warszawa. | 1984 |
| 1 | Kazimierz Niewiarowski | tłokowe silniki spalinowe | Wydawnictwa komunikacji i Łączności, warszawa,. | 1983 |
Wymagania formalne:
student musi spełnić wymagania formalne wymagane dla semestru 6
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
wymagana wiedza z zakresu przemian termodynamicznych, dynamiki maszyn, wytrzymałosci materiałów, podstaw konstrukcji maszyn i grafiki inżynierskiej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność posługiwania się analitycznymi metodami z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów konstrukcji maszyn, znajomość nowoczesnych metod i narzędi inżynierskich (Mes, AutoCad)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
umiejętność pracy w zespole
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | umie zastosować w praktyce wiedzę związaną z grafiką inżynierską, odwzorowaniem i wymiarowaniem konstrukcji oraz technikami komputerowego wspomagania projektowania maszyn | wykład | prezentacja projektu |
K-W05+++ |
P6S-WG |
| MEK02 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów technicznych w oparciu o prawa mechaniki oraz wykonywania analiz wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych w budowie silników spalinowych tłokowych | wykład | prezentacja projektu |
K-W06+++ |
P6S-WG |
| MEK03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu przemian termodynamicznych i mechaniki płynów pozwalającą opisywać i modelować zjawiska fizyczne w cylindrze silnika tłokowego | wykład, ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K-W07++ |
P6S-WG |
| MEK04 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu silników spalinowych | wykład | kolokwium, zaliczenie przy zadawaniu projektu |
K-W09+ |
P6S-WG |
| MEK05 | potrafi pozyskiwać informacje z dokumentacji konstrukcyjnej, literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie dotyczące silników spalinowych | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K-U01+++ |
P6S-UW |
| MEK06 | potrafi opracować dokumentację z wykonanego projektu , przygotować ocenę otrzymanych wyników a także przedstawić krótką prezentację dotyczącą zadania, | ćwiczenia techniczne, projekt indywidualny | prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu |
K-U03++ |
P6S-UO |
| MEK07 | potrafi posługiwać się technikami obliczeniowymi w zależności od stopnia złożoności modelu obliczeniowego, oraz narzędziami informatycznymi do realizacji zadań obliczeniowych z zakresu silników tłokowych | wykład, ćwiczenia rachunkowe | prezentacja projektu |
K-U06++ |
P6S-UW |
| MEK08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary charakterystyk zewnętrznych silników, i symulacje komputerowe obiegów porównawczych oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski | laboratorium | zaliczenie cz. ustna |
K-U07++ |
P6S-UO |
| MEK09 | potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zakresu modelowania procesów cieplno-przepływowych, spalania paliwa, obliczeń wytrzymałościowych wykorzystując metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne | wykład, ćwiczenia rachunkowe | prezentacja projektu |
K-U08++ |
P6S-UW |
| MEK10 | ze względu na ciągły rozwój konstrukcji, metod obliczeniowych, narzędzi inżynierskich rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych | wykład, wykład interaktywny | prezentacja projektu |
K-K01++ |
P6S-KK |
| MEK11 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera konstruktora silnika spalinowego , w tym jego wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje na ogólnie rozumiane bezpiecvzeństwo | wykład interaktywny | prezentacja dokonań (portfolio) | ||
| MEK12 | posiada wiedzę z zakresu badań eksperymentalnych i numerycznych silnika tłokowego | laboratorium | sprawozdanie z projektu |
K-U07+ |
P6S-UO |
| MEK13 | posiada umiejętność prowadzenia badań eksperymentalnych maszyn cieplnych, wykonania pomiarów parametrów energetycznych, oraz badań numerycznych podzespołów konstrukcyjnych silników | laboratorium | prezentacja projektu |
K-U07++ |
P6S-UO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W01 | MEK04 | |
| 7 | TK02 | W02 | MEK09 | |
| 7 | TK03 | W03 | MEK10 MEK11 | |
| 7 | TK04 | W03 | MEK02 MEK03 MEK12 | |
| 7 | TK05 | W03 | MEK01 MEK05 MEK07 | |
| 7 | TK06 | W04 | MEK05 | |
| 7 | TK07 | W05 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK07 MEK09 | |
| 7 | TK08 | W06 | MEK03 MEK09 | |
| 7 | TK09 | W07 | MEK03 | |
| 7 | TK10 | P01-07 | MEK06 MEK08 MEK13 | |
| 7 | TK11 | L01-07 | MEK01 MEK06 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | kolokwium zaliczeniowe w formie testowej, 10 pytań jednokrotnego wyboru, ocena pozytywna to uzyskanie 5 pkt (dostateczny) , powyżej 9 pkt ocena bardzo dobry |
| Laboratorium | zaliczenie wszystkich laboratoriów na pozytywna ocenę, ocena z laboratorium stanowi 20 % oceny końcowej przedmiotu |
| Projekt/Seminarium | zaliczenie trzech projektów na pozytywna ocenę, ocena z zajęć projektowych stanowi 20 % oceny końcowej przedmiotu |
| Ocena końcowa | ocena końcowa składa się z oceny z kolokwium z wykładu (60%) i ocen z laboratoriów i projektów po 20 % |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
LST.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation | 2025 |
| 2 | M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects | 2025 |
| 3 | P. Wygonik | Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego | 2024 |