
Główny cel kształcenia:
uzyskanie wiedzy z zakresu anlalizy strukturalnej, obciążeń zasad konstrukcji silników turbinowych
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł składa się z wykładu i laboratoriów i z zajęć projektowych, studenci korzystają z laboratorium Konstrukcji Silników Lotniczych, gdzie omawiane są na przykładzie dostępnych konstrukcji silników turbinowych zasadnicze elementy budowy silników
Materiały dydaktyczne:
rysunki złożeniowe silników, schematy instalacji
| 1 | Włodzimierz Balicki i inn. | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja, eksploatacja, diagnostyka, część I | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2010 |
| 2 | Paweł Dzierżanowski i in. | Turbinowe silniki odrzutowe | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. | 1983 |
| 3 | Paweł Dzierżanowski i in. | Turbinowe silniki śmigłowe i śmigłowcowe | Wydawnictwa Komunikacji i łączności, Warszawa. | 1985 |
| 4 | Zbigniew Dżygadło i in. | Zespoły wirnikowe silników turbinowych | Wydawnictwa komunikacji i Łączności, Warszawa. | 1982 |
| 5 | Rangwala A.S. | Turbomachinery Dynamics, Design and Operation | Mc Graw Hill Mechanical Enginering, . | 2005 |
| 1 | W. Balicki | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja eksploatacja, diagnostyka, cz 1 | BNiL . | 2010 |
| 1 | W. Balicki | Lotnicze silniki turbinowe, cz1 i cz. 2 | BNiL Warszawa. | 2010 |
Wymagania formalne:
student musi mieć uprawnienia formalne do studiowania na semestrze6
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
student musi znać zagadnienia z : zakresu podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, mechaniki technicznej, mechaniki płynów oraz z teorii silników przepływowych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
musi posuiadać umiejętność korzystania z narzędzi inżynierskich w stopniu co najmniej dostatecznym (MES, CAD)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
umiejętność pracy w zespole
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zastosowania mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów, zagadnień konstrukcji maszyndo formułowania i rozwiązywania problemów w konstrukcji silników turbinowych | wykład | egzamin cz. ustna |
K-W06++ |
P6S-WG |
| MEK02 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu rozwiązań konstrukcyjnych, schematów konstrukcyjnych silników turbinowych | wykład | egzamin cz. ustna |
K-W09++ |
P6S-WG |
| MEK03 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, stosując profesjonalny język właściwy dla zagadnień środowiska związanego z konstrukcją i projektowaniem silników lotniczych | wykład | egzamin cz. ustna |
K-U02+++ |
P6S-UW |
| MEK04 | potrafi korzystać z dokumentacji technicznej producentów silników lotniczych, oraz dokonywać analizy i oceny właściwości podzespołó konstrukcyjnych w tym instalacji, agregatów pomocniczych | wykład | egzamin cz. ustna |
K-U12++ |
P6S-UW |
| MEK05 | rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych ze względu na ciągły rozwój konstrukcji, metod projektowania narzędi inżynierskich | wykład, laboratorium problemowe | prezentacja projektu |
K-K01+++ |
P6S-KK |
| MEK06 | współpraca w zespole oprazcowującym projekt zbiorczy | laboratorium problemowe, konwersatorium, praktyka, projekt indywidualny, praktyka, konwersatorium, laboratorium problemowe | prezentacja projektu |
K-U18+++ |
P6S-UO |
| MEK07 | posiada uporządkowaną wiedzę na temat materiałów inżynierskich, technik wytwarzania, technologii stosowanych w silnikach turbinowych | wykład | egzamin cz. ustna |
K-W08++ |
P6S-WG |
| MEK08 | poznaje najnowsze trendy i kierunki rozwoju konstrukcji silników turbinowych | wykład | egzamin cz. ustna |
K-W12++ |
P6S-WK |
| MEK09 | potrafi rozwiązywać proste zadania inżynierskie stosowane w zaggadnieniach konstrukcji silników turbinowych wykorzystując metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne | wykład | egzamin cz. ustna |
K-U08++ |
P6S-UW |
| MEK10 | posiada pogłębioną wiedzę z zakresu eksperymentalnych badań konstrukcji silników lotniczych | laboratorium | prezentacja projektu |
K-U08++ |
P6S-UW |
| MEK11 | posiada umiejętność prowadzenia pomiarów i badań silników lotniczych, oraz umiejętność numerycznego badania konstrukcji | laboratorium | prezentacja projektu |
K-U08+ |
P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01-02 | MEK02 MEK08 | |
| 6 | TK02 | W03 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W04 | MEK01 MEK04 MEK07 | |
| 6 | TK04 | W05 | MEK01 MEK02 MEK07 | |
| 6 | TK05 | W06 | MEK01 MEK03 MEK09 | |
| 6 | TK06 | W07 | MEK05 MEK09 | |
| 6 | TK07 | W08 | MEK02 MEK08 | |
| 6 | TK08 | W09 | MEK01 MEK11 | |
| 6 | TK09 | W10 | MEK01 MEK04 MEK07 | |
| 6 | TK10 | W11 | MEK01 MEK02 MEK07 | |
| 6 | TK11 | W12 | MEK01 MEK04 MEK07 | |
| 6 | TK12 | W13-14 | MEK01 | |
| 6 | TK13 | W15 | MEK08 MEK10 | |
| 6 | TK14 | L01-L07 | MEK03 MEK04 MEK06 MEK07 MEK09 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
7.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin ustny:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | egzamin końcowy ustny lub testowy zależy od sytuacji , ocena z egzaminu stanowi 70% oceny końcowej |
| Laboratorium | zaliczenie wszystkich laboratoriów, uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich sprawozdań, ocena końcowa stanowi 15% oceny końcowej w semestrze |
| Projekt/Seminarium | wykonanie 3 projektów z zakresu projektowania wirnika, zamka łopatki, tarczy sprężarki, ocena końcowa stanowi 15 % oceny końcowej z przedmiotu |
| Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
P_KSL.pdf
Inne
P2_KSL.pdf
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation | 2025 |
| 2 | M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects | 2025 |
| 3 | P. Wygonik | Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego | 2024 |