
Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest przedstawienie roli poszczególnych elementów struktury lotniczej oraz zapoznanie studenta z rozwiązaniami konstrukcyjnymi spotykanymi w technice lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł skupia się na zapoznaniu studenta z praktycznie realizowanymi strukturami nośnymi samolotów, konfrontacja rozwiązań z wiedzą z zakresu aerodynamiki obciążeń samolotu i wytrzymałości konstrukcji lotniczych, umiejętność krytycznej oceny konstrukcji,
umiejętność twórczego i celowego kształtowania konstrukcji zespołów samolotu.
| 1 | Cymerkiewicz R. | Budowa samolotów | WKŁ. Warszawa . | 1976 |
| 2 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | -. | 1990 |
| 3 | Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. | Konstrukcja samolotów. | WKŁ. Warszawa . | 1970 |
| 4 | Torenbeek E | Synthesis of Subsonic Airplane Design | Delft University Press. | 1976 |
| 1 | Cutler J. | Understanding aircraft structures | Oxford Blackwell Science Ltd. . | 1999 |
| 2 | Niu M.C. | Airframe structural design | Conmilit Press Ltd. Honk Kong. | 1998 |
| 3 | Stafiej W. | Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców | Politechnika Warszawska. | 2000 |
| 1 | 1. Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach. | AIAA Educa¬tion Series, Washington . | 1989 |
| 2 | 4. Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa . | 1965 |
| 3 | 2. Бадягин А. А., Мухамедов Ф. А | Проектирование легких самолетов | Москва. Маши¬ностроение . | 1978 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr 6.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz obciążeń samolotu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnego studiowania i pozyskiwania wybranych informacji z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość złożoności budowy statku powietrznego oraz roli jaki pełni lotnictwo we współczesnym świecie.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada wiedzę z zakresy rozwiązań konstrukcyjnych wszystkich zasadniczych elementów samolotu przy uwzględnieniu przyjętego materiału konstrukcyjnego. Jest świadomy roli jaką pełnią poszczególne elementy samolotu w przenoszeniu obciążęń. Zna wpływ podziałów i wykrojów na postać bryły konstrukcyjnej samolotu. | Wykład | Egzamin w formie pisemnej |
K-W06++ K-W08+ K-W11++ K-W12+++ K-W14+ K-K07+ |
P6S-KO P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | Potrafi dokonać identyfikacji poszczególnych elementów w strukturze płatowca oraz określić rolę jaką pełnią z uwzględnieniem działających obciążeń. | Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
K-U03+ K-U06++ K-K05+++ |
P6S-KO P6S-UO P6S-UW |
| MEK03 | Potrafi analizować rozwój poszczególnych elementów płatowca przy uwzględnieniu wybranych materiałów konstrukcyjnych. Posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji z dostępnych źródeł. Potrafi zaprojektować strukturę wybranego elementu płatowca. | Projekt | Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu |
K-U01+++ K-U18++ K-K08+++ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 6 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 6 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 6 | TK09 | W09 | MEK01 | |
| 6 | TK10 | W10 | MEK01 | |
| 6 | TK11 | W11 | MEK01 | |
| 6 | TK12 | W12 | MEK01 | |
| 6 | TK13 | W13 | MEK01 | |
| 6 | TK14 | W14 | MEK01 | |
| 6 | TK15 | W15 | MEK01 | |
| 6 | TK16 | L01-L08 | MEK02 | |
| 6 | TK17 | P01-P08 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 6) | |||
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin w formie pisemnej obejmujący weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów. |
| Laboratorium | Obejmuje weryfikację MEK02. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają pewne błędy w interpretacji roli elementu struktury - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników. |
| Projekt/Seminarium | Obejmuje weryfikację MEK03. Projekt składa się z dwóch części. W pierwszej student dokonuje opracowania na temat wybranego elementu konstrukcji samolotu. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest wykonanie opracowania oraz publiczna prezentacja wyników. Ocenę dobrą otrzymuje student który dokonał gruntownego przeglądu stanu wiedzy. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student który w swoim opracowaniu zamieścił wyniki badań wytyczające dalsze drogi rozwoju techniki lotniczej. Oceny pośrednie są uzależnione od sposobu prezentacji. W części drugiej student projektuje wybrane elementy struktury skrzydła. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie raportu pozbawionego błędów merytorycznych i poważnych błędów rachunkowych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego raport posiada błędy rachunkowe - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za raport pozbawiony błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników. Ocena końcowa z projektu jest średnią arytmetyczną dwóch powyższych ocen. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest z wagą 0.4 oceny z egzaminu, z wagą 0,3 oceny z laboratorium i z wagą 0,3 oceny z zajęć projektowych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | T. Lis | Selected aspects of research on advanced states deformation of thin-wall aircraft composite structures | 2025 |
| 2 | T. Lis; N. Marszałek | Hydrogen in aviation | 2025 |
| 3 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 4 | T. Lis; N. Marszałek | The future of sustainable aviation fuels | 2022 |