
Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z działającymi na samolot obciążeniami oraz sposobami ich wyznaczania.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł skupia się na obciążeniach działających na statek powietrzny z uwzględnieniem podziału na klasy ciężarowe i osiągowe.
| 1 | Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. | Konstrukcja samolotów | WKŁ. Warszawa . | 1970 |
| 2 | Błażewicz W. | Budowa samolotów. Obciążenia | WPW, Warszawa. | 1976 |
| 3 | Cymerkiewicz R. | Budowa samolotów | WKŁ, Warszawa. | 1976 |
| 4 | Danilecki S. | Konstruowanie samolotów. Wyznaczanie obciążeń. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2004 |
| 5 | Szulżenko M.N., Mostowoj A.S. | Konstrukcja samolotów | WKŁ, Warszawa. | 1970 |
| 6 | European Aviation Safty Agency (EASA) | Certification Specification, CS: VLA, 22, 23, 25 | -. | - |
| 1 | Skowron M. | Budowa samolotów. Obciążenia. Zbiór zadań. | WPW, Warszawa. | 1979 |
| 2 | Stafiej W. | Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców. | Politechnika Warszawska. | 2000 |
| 3 | Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa. | 1965 |
| 1 | Misztal F. | Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, Dział D, Obciążenia samolotu | PWN Warszawa. | 1958 |
| 2 | Sołtyk T. | Błędy i doświadczenia w konstrukcji samolotów | WKŁ Biblioteczka Skrzydlatej Polski, Warszawa. | 1986 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr 5.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz ogólnej budowy samolotów.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Zainteresowanie techniką lotniczą. Umiejętność identyfikacji podzespołów struktury lotniczej oraz ich roli w statku powietrznym.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera lotnictwa, w tym jego wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna źródła i podział obciążeń. Potrafi określić wielkość współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Jest świadomy obciążeń pochodzących od burzliwej atmosfery. Zna obowiązujące przepisy budowy samolotów oraz podział na klasy ciężarowe i kategorie osiągowe. Zna konstrukcję obwiedni obciążeń dopuszczalnych. Rozumie mechanizm powstawania obciążeń symetrycznych i niesymetrycznych płata, obciążeń usterzeń, obciążeń kadłuba i pozostałych elementów struktury płatowca. Umie określić obciążenia podczas lądowania i w czasie ruchu samolotu po ziemi. | Wykład | Egzamin |
K-W02+ K-W06+++ K-K08++ |
P6S-KK P6S-WG |
| MEK02 | Potrafi określić wielkość współczynnika obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Umie określić obciążenia podczas lotu, lądowania i w czasie ruchu samolotu po ziemi. | Ćwiczenia | Kolokwium |
K-U01++ K-U04+ |
P6S-UU P6S-UW |
| MEK03 | Potrafi wyznaczyć obciążenia działające na płat samolotu oraz przebiegi sił wewnętrznych w symetrycznych i niesymetrycznych stanach lotu. | Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
K-W06+ K-U01++ |
P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 5 | TK02 | W02 | MEK01 | |
| 5 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 5 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 5 | TK05 | W05 | MEK01 MEK03 | |
| 5 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 5 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 5 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 5 | TK09 | W09 | MEK01 | |
| 5 | TK10 | W10 | MEK01 | |
| 5 | TK11 | W11 | MEK01 | |
| 5 | TK12 | W12 | MEK01 | |
| 5 | TK13 | W13 | MEK01 | |
| 5 | TK14 | W14 | MEK01 | |
| 5 | TK15 | W15 | MEK01 | |
| 5 | TK16 | C01-C07 | MEK02 | |
| 5 | TK17 | L01- L07 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 5) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 5) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Zaliczenia w formie pisemnej obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru obejmujące zakres MEK02. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów. |
| Laboratorium | Obejmuję weryfikację MEK03. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych i poważnych błędów rachunkowych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają błędy rachunkowe - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest z wagą 0.4 oceny zaliczeniowej z wykładu, z wagą 0,3 oceny z ćwiczeń i z wagą 0,3 oceny z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | T. Lis | Selected aspects of research on advanced states deformation of thin-wall aircraft composite structures | 2025 |
| 2 | T. Lis; N. Marszałek | Hydrogen in aviation | 2025 |
| 3 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 4 | T. Lis; N. Marszałek | The future of sustainable aviation fuels | 2022 |