
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z:
- uwarunkowaniami prawnymi i organizacyjnymi projektowania i certyfikacji samolotu,
- definicjami ogólnych obciążeń i prędkości obliczeniowych,
- definicjami i metodami wyznaczania ogólnych obciążeń w ustalonych stanach lotu,
- definicjami i metodami wyznaczania ogólnych obciążeń w nieustalonych stanach lotu,
- przybliżonymi metodami wyznaczania lokalnych obciążeń zespołów i podzespołów samolotu.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia z modułu obejmują wybrane zagadnienia związane z projektowaniem i konstrukcją statków powietrznych. Przedmiot omawia fazę projektowania samolotu, w której wyznaczane są obciążenia działające na konstrukcję płatowca w trakcie jego eksploatacji - obciążenia quasistatyczne oraz dynamiczne.
| 1 | Howe D. | Aircraft Loading and structutal layout | AIAA Educational Series. | 2004 |
| 2 | J.R. Wright, J.E. Cooper | Introduction to Aircraft Aeroelasticity and Loads | John Wiley & Sons, Chichester. | 2015 |
| 3 | D. Stinton | The Design of the Aeroplane | BSP Professional Books, Oxford. | 1993 |
| 4 | Niu C. | Airframe Structural Design: Practical Design Information and Data on Aircraft Structures | Conmilit Press. | 1988 |
| 5 | Roskam J. | Airplane Design, Part V, Component weight estimation | -. | 1990 |
| 1 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | -. | 1990 |
| 1 | Misztal F. | Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, Dział D, Obciążenia samolotu | PWN Warszawa . | 1958 |
| 2 | Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa . | 1965 |
Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestrze 5
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiadł podstawy mechaniki ciała stałego, mechaniki płynów, a w szczególności aerodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnego studiowania literatury fachowej, wyszukiwania informacji i ich syntetycznego opracowania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi pracować w zespole, w tym jako lider grupy.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | posiada wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę punktu materialnego i bryły sztywnej, ruch drgający i falowy, termodynamikę, fizykę statystyczną, elektryczność i magnetyzm, oraz optykę niezbędną do zrozumienia i opisu zjawisk fizycznych występujących w zagadnieniach technicznych, a szczególnie lotniczych. Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk technicznych | wykład | Sprawdzian pisemny |
K-W11+++ K-W12+ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów technicznych w oparciu o prawa mechaniki oraz wykonywania analiz wytrzymałościowych elementów konstrukcyjnych w lotnictwie | wykład | Sprawdzian pisemny |
K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WK |
| MEK03 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie | Laboratorium | sprawozdanie z laboratorium |
K-U01+++ K-U18+++ K-K08++ |
P6S-KK P6S-UO P6S-UW |
| MEK04 | ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych | ćwiczenia problemowe | sprawdzian pisemny |
K-U08+++ K-U18+ |
P6S-UO P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 5 | TK01 | W01, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 5 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 5 | TK03 | W03, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 5 | TK04 | W04, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 5 | TK05 | W05, L | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 5 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 5 | TK07 | W07 | MEK03 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
8.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Komponent A: Kolokwium składa się z czterech (4) równorzędnych zadań po 25 punktów każde. Łącznie można uzyskać 100 punktów. Aby zaliczyć kolokwium na ocenę dostateczną (3.0) należy uzyskać 50 punktów. Każde zadanie obejmuje jeden temat: • Obciążenia w manewrach i w burzliwej atmosferze, • Obciążenia w ruchu na ziemi, • Obciążenia elementów konstrukcyjnych płatowca, • Projektowanie, certyfikacja i próby statków powietrznych. Zadania składają się dwóch części: część rachunkowa – 10 punktów, część teoretyczna – 15 punktów. Kolokwium ocenia MEK01, 02, 04. |
| Laboratorium | Komponent B: sprawozdanie z trzech laboratoriów: wyznaczanie masy i położenie środka ciężkości, wyznaczanie momentów bezwładności samolotu, niwelacja i pomiar geometrii płatowca. Ocena jest w systemie zaliczony/niezaliczony. Aby zaliczyć laboratorium, należy zaliczyć wszystkie sprawozdania. Ocena z laboratorium ocenia MEK03. |
| Ocena końcowa | Komponent A kolokwium zaliczeniowe 100% Komponent B sprawozdanie z laboratorium zaliczony/niezaliczony |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : 1. Notatki i slajdy z wykładów 2. Przykładowe rozwiązania zadań