
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z metodą modelowania i obliczeń charakterystyk różnych typów lotniczych silników turbinowych.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu prezentowane będą zagadnienia związane z przygotowaniem modeli do wyznaczania charakterystyk osiągowych różnych typów silników lotniczych z wykorzystaniem metod numerycznych i symulacji komputerowej
| 1 | Muszyński M., Orkisz M. | Modelowanie turbinowych silników odrzutowych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 1997 |
| 2 | Pasquale M Sforza | Theory of Aerospace Propulsion | Butterworth-Heinemann, . | 2012 |
| 3 | Joachim Kurzke J., Halliwell I. | Propulsion and Power. An Exploration of Gas Turbine Performance Modeling | Springer International Publishing AG, part of Springer Nature . | 2018 |
| 1 | jak do wykładów | - | -. | - |
Wymagania formalne:
zapis na pierwszy rok studiów drugiego stopnia Lotnictwo i Kosmonautyka specjalność silniki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza równoważna zakresowi modułów realizowanych na pierwszym stopniu studiów Lotnictwo i kosmonautyka - specjalność silniki lotnicze
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności w zakresie: metod obliczeniowych, analizy konstrukcji silników lotniczych, termodynamiki procesów w silniku, poszukiwania i pozyskiwania informacji
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość istoty dobrze ugruntowanej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej oraz konieczności ciągłego jej poszerzania i aktualizowania
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma wiedzę dotyczącą problematyki modelowania osiągów silników lotniczych oraz wykorzystania aparatu matematycznego do opracowywania zapisu numerycznego modelu zjawisk występujących w silniku lotniczym wpływających na osiągi silnika. | wykład | egzamin |
K-W01+++ K-W02+++ K-W04++ |
P7S-WG |
| MEK02 | Potrafi interpretować zjawiska fizyczne zachodzące podczas pracy silnika, oraz opisywać je przy pomocy zależności matematycznych. | ćwiczenia | kolokwium |
K-W02+++ K-W04++ |
P7S-WG |
| MEK03 | Umie przygotować model numeryczny silnika turbinowego o wybranej formie konstrukcyjnej i wykonać obliczenia jego parametrów osiągowych. | laboratorium, | projekt |
K-U16++ |
P7S-UO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W03-W30 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | C01-C15 | MEK02 | |
| 1 | TK04 | L01-L15 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
20.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena stanu wiedzy z zakresu MEK01 w formie egzaminu pisemnego - ocena na 3,0 - wymagane 50% pozytywnych odpowiedzi, na 4,0 - 70% pozytywnych odpowiedzi na 5,0 - 90% pozytywnych odpowiedzi |
| Ćwiczenia/Lektorat | Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia z zakresu MEK02. Ocena 3,0 dla 50% uzyskanych punktów, 4,0 dla 70% uzyskanych punktów, 5,0 dla 90% uzyskanych punktów |
| Laboratorium | Ocena z projektów realizowanych w trakcie zajęć laboratoryjnych dotyczących budowy modeli i obliczeń charakterystyk silników turbinowych - ocena 3,0 dla modelu opracowanego dla punktu obliczeniowego, 4,0 dla modelu do obliczeń poza punktem obliczeniowym silnika, 5,0 dla modelu do obliczeń poza punktem obliczeniowym silnika o złożonej formie z wykazaniem poprawnej weryfikacji wyników. |
| Ocena końcowa | Wyliczana na podstawie ocen z poszczególnych modułów w wagą: Wykład 50% Ćwiczenia 20% Laboratorium 30%. Uwaga. Zaliczenie wszystkich modułów musi być minimum na ocenę 3,0 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Bednarz; R. Jakubowski; Ł. Rogalski | Study of the Effects of Heat Exchanger Location on Turbofan Engine Performance | 2024 |
| 2 | P. Jakliński; R. Jakubowski | A Practical Approach to Modeling and Performance Analysis of a Turboshaft Engine Using Matlab | 2024 |
| 3 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |