logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Badanie zespołów napędowych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
6333
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / L30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Michał Kuźniar
Terminy konsultacji koordynatora:
Wtorek:9-14

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
zapoznanie z wybranymi problemami z zakresu badań silników lotniczych

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje ćwiczenia laboratoryjne z zakresu badań silników lotniczych

Materiały dydaktyczne:
Instrukcje obsługi stanowisk badawczych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Fodemski T. R. Pomiary cieplne WNT. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Zapis na semestr trzeci studiów drugiego stopnia na kierunek Lotnictwo i kosmonautyka specjalność Silnik

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu modułów obejmujących zagadnienia dotyczące silników lotniczych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnej pracy z materiałem

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Kompetencje w zakresie organizacji pracy na stanowisku technicznym

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma wiedzę z zakresu problematyki badań silników lotniczych laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny K-W05++
P7S-WG
MEK02 Potrafi formułować problematykę badawczą w celu osiągnięcia określonych wyników, potrafi planować plan badań, hipotezy badwcze laboratorium raport pisemny K-U07++
K-U08++
P7S-UW
MEK03 Potrafi obsługiwać wybrane stanowiska badawcze, zna metody bezpośrednie i pośrednie dokonywania pomiaru na stanowisku silnikowym laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-U07++
P7S-UW
MEK04 Potrafi w grupie współdziałać w zakresie rowiązywanego problemu badawczego laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-U16+++
P7S-UO
MEK05 Potrafi samodzielnie realizować badania naukowe wybranych cech lotniczych zespołów napędowych w oparciu o przygotowane procedury badawcze laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-W05+++
K-U07+++
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do problematyki badań silników lotniczych L01-L02 MEK01 MEK02
3 TK02 Stanowisko badawcze silnika tłokowego i wyznaczanie charakterystyk lotniczych silników tłokowych L03-L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK03 Badania lotniczych silników elektrycznych L09-12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK04 Stanowiska badawcze i wyznaczanie charakterystyk lotniczych silników turbinowych L13-L22 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK05 Wyznaczanie charakterystyki sprężarki L23-L26 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK06 Pomiar hałasu i składu spalin silników lotniczych L27-L30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Praca w laboratoriach i sprawozdania 100%
Ocena końcowa Ocena końcowa stanowi średnią z ocen za sprawozdania z zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Kuźniar; M. Pawlak Performance and Emission of the Aircraft with Hybrid Propulsion During Take-Off Operation Cycle 2024
2 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 M. Kuźniar; M. Pawlak The Effects of the Use of Algae and Jatropha Biofuels on Aircraft Engine Exhaust Emissions in Cruise Phase 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
8 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020