
Główny cel kształcenia:
zdobycie wiedzy z zakresu napędów ststków kosmicznych oraz umiejętności z zakresu projektowania wybranych napędów kosmicznych
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł skłąda się z części wykładowej i ćwiczeniowej. W ramach wykładu przedstawiono procesy fizyczne zachodzące w napędach kosmicznych, część ćwiczeniowa służy opanowaniu procedur obliczeniowych w celu wyznaczenia energetycznych parametrów silnika przyu istniejących ograniczeniach konstrukcyjnych i technologicznych
| 1 | Stanisław Torecki | Silniki rakietowe | Wydawnictwa komunikacji i łączności, Warszawa. | 1984 |
| 2 | George P.Sutton | Rocket Propulsion Elements | John Wiley & Sons, INC, New York. | 2003 |
| 1 | Stanisław Torecki | Silniki rakietowe | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa. | 1984 |
Wymagania formalne:
student musi spełniać wymagania formalne do studiowania na semestrze 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
znajomość podstawowych przemian termodynamicznych, znajomość analitycznych metod obliczeniowych z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, wytrzymałości materiałów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność korzystania z bibliotek wirtualnych, umiejętność korzystania z narzędzi do projektowania
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
umiejętność rozwiązywania problemów inżynierskichw zespole
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | ma szczegółową wiedzę z zakresu termodynamiki, wymiany ciepła, kinetyki reakcji chemicznych, wytrzymałości materiałó, dynamiki gazów | wykład | kolokwium |
K-W05++ |
P7S-WG |
| MEK02 | orientuje się w obecnym stanie wiedzy z zakresu przedmiotów technicznych i kierunkach rozwoju napędów lotniczych i kosmicznych | wykład interaktywny | prezentacja projektu |
K-W08++ |
P7S-WG |
| MEK03 | ma wiedzę niezbędną do rozumienia i postrzegania pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej w obszarze techniki kosmicznej oraz ma świadomość konsekwencji skutków swojej działalności na otoczenie | ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K-W09++ |
P7S-WK |
| MEK04 | korzysta z internetowych baz danych, umie selekcjonować informację orza dokonać syntezy uzyskanych informacji | ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K-U01++ |
P7S-UW |
| MEK05 | potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie i proste problemy badawcze wykorzystując metody i modele adekwatne do stopnia złożoności problemu | prezentacja projektu |
K-U08+++ |
P7S-UW |
|
| MEK06 | ze względu na złożoność techniki lotniczej i kosmicznej ma świadomość konieczności zachowania w sposób profesjonalny i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera lotnictwa, w tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | seminarium, studium przypadku, ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K-K01++ |
P7S-KR |
| MEK07 | ze względu na konieczność realizacji złożonych zadań inżynierskich w zespołach ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, potrafi pracować w zespole i ustalić priorytety służące realizacji zadania, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | ćwiczenia problemowe | sprawozdanie z projektu |
K-U16++ |
P7S-UO |
| MEK08 | posiada wiedzę z zakresu badań numerycznych napędów lotniczych | projekt | prezentacja projektu |
K-U08+ |
P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK02 | W02 | MEK01 MEK04 | |
| 2 | TK03 | W03-04 | MEK01 MEK05 | |
| 2 | TK04 | W05-06 | MEK01 MEK05 | |
| 2 | TK05 | W07-08 | MEK01 MEK05 | |
| 2 | TK06 | W09-10 | MEK01 MEK06 | |
| 2 | TK07 | W11-13 | MEK01 MEK05 | |
| 2 | TK08 | W14-15 | MEK07 MEK08 | |
| 2 | TK09 | P01-07 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | ocena końcowa z wykładu- na podstawie oceny prezentacji własnej wybranego problemu z zakresu projektowania silników rakietowych |
| Projekt/Seminarium | warunek zaliczenia uzyskanie oceny pozytywnej z dwóch wykonanych projektów |
| Ocena końcowa | ocena końcowa składa się z 50% oceny z wykładu 50 % oceny z projektów |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
NSK.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation | 2025 |
| 2 | M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects | 2025 |
| 3 | P. Wygonik | Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego | 2024 |