
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z fizjologicznymi aspektami funkcjonowania człowieka na dużych wysokościach oraz sytuacjach stresowych, jego możliwościami poznawczymi i psychomotorycznymi.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia w formie wykładów i ćwiczeń maja za zadanie zrealizować główny cel kształcenia.
Materiały dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna przygotowana przez prowadzącego
| 1 | - | ATPL Training Human Performance | Jeppesen EASA. | - |
| 2 | Jan Górski | Fizjologia człowieka | PWN. | 2010 |
| 3 | Makarowki, R. | Ryzyko i stres w lotnictwie sportowym | Warszawa: Difin. | 2010 |
| 1 | Jancelewicz, B. | Bezpieczeństwo i niezawodność w lotnictwie. | Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | 2009 |
| 1 | Trollip, S. R., Jensen R. S. | Human Factors for General Aviation. | Englewood: Published by JEPPESEN SANDERSON.. | 1991 |
Wymagania formalne:
Wpis na semestr 5 specjalności pilotaż, pierwszego stopnia kierunku Lotnictwo i kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresu wykonywania lotów samolotami
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Pilotowanie statków powietrznych do MTOW 5700 kg
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zapoznanie studentów z ograniczeniami organizmu człowieka w środowisku pracy pilota | wykład, ćwiczenia problemowe | test pisemny, prezentacja projektu, referat ustny |
K-W14+ K-K03+ |
P6S-KR P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W1C1C2 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W2W3C3 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W5C4C5 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W6W7C6 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W8C7C8 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | W9W10C9 | MEK01 | |
| 6 | TK07 | W11C10C11 | MEK01 | |
| 6 | TK08 | W12W13C12 | MEK01 | |
| 6 | TK09 | W14C13C14 | MEK01 | |
| 6 | TK10 | W15C15 | MEK01 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 6) | |||
| Zaliczenie (sem. 6) | Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena z referatu ustnego |
| Ćwiczenia/Lektorat | Test pisemny |
| Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna z części wykładowej i ćwiczeniowej |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine | 2025 |
| 2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej | 2025 |
| 3 | J. Prusik; T. Rogalski; A. Wal; A. Włoch | Układ zabezpieczający dla samolotów z mechanicznym układem sterowania | 2025 |
| 4 | K. Kosacki; P. Kot; T. Rogalski | Airmanship - koncepcja nowoczesnego szkolenia lotniczego | 2025 |
| 5 | T. Rogalski; L. Rolka | Airmanship – the concept of modern aviation training | 2025 |
| 6 | A. Kozłowska; M. Malczyk; D. Nowak; T. Rogalski | Zastosowanie wybranych metod uczenia maszynowego w systemie sterowania lotem | 2024 |
| 7 | E. Chmiel-Szukiewicz; P. Cieciński; M. Drajewicz; J. Pieniążek; T. Rogalski; R. Smusz; M. Szukiewicz | Fire Test of an Equipment for Hydrogen Powered Aircraft | 2024 |
| 8 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
| 9 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
| 10 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
| 11 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
| 12 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
| 13 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
| 14 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
| 15 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
| 16 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
| 17 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
| 18 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
| 19 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
| 20 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
| 21 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
| 22 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 23 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
| 24 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
| 25 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
| 26 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
| 27 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
| 28 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
| 29 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
| 30 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |