
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z organizacją procesu eksploatacji techniki lotniczej oraz z metodami oceny efektywności procesu eksploatacji
Ogólne informacje o zajęciach:
w module zawiera się podstawowa wiedza o procesie eksploatacji techniki lotniczej, organizacji lotniczego systemu transportowego, modelach procesu eksploatacji oraz metodach oceny procesu eksploatacji
| 1 | Bruce R. Aubin | Aircraft Maintenance | SAE International. | 2004 |
| 2 | Jerzy Jaźwiński, Borgoń Jan | Niezawodność eksploatacyjna i bezpieczeństwo lotów | Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. | 1989 |
| 3 | H.Borowczyk i inni. | Problemy kompleksowego diagnozowania układu łożyskowego turbinowego silnika śmigłowcowego. | ITWL. | 2011 |
| 4 | P.Lindstedt | Praktyczna diagnostyka maszyn i jej teoretyczne podstawy. | AKSON. | 2002 |
| 5 | E.Olearczuk, M.Sikorski | Eksploatacja Samolotów | Wyd. MON. | 1978 |
| 1 | Bruce R. Aubin | Aircraft Maintenance | SAE International. | 2004 |
Wymagania formalne:
Uprawnienia do studiowania na siódmym semestrze studiów inżynierskich specjalności: Lotnictwo i Kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość budowy samolotów i silników lotniczych oraz wiedza ogólnolotnicza.Znajomość podstaw mechaniki ogólne oraz podstaw automatyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się aparatem matematycznym dotyczącym rachunku całkowego i różniczkowego
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Znajomość złożoności technicznej systemów techniki lotniczej, znajomość problemów środowiskowych
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | ma wiedzę dotycząca oceny efektywności eksploatacyjnej pojedynczych elementów techniki lotniczej w oparciu o charakterystyki eksploatacyjne tego zespołu | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K-W13++ |
P6S-WK |
| MEK02 | Ma wiedzę odnośnie problemów eksploatacyjnych złożonych elementów technicznych o wysokim stopniu skomplikowania konstrukcji, jakim jest technika lotnicza | wykład, laboratorium, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu |
K-W13++ K-U12++ |
P6S-UW P6S-WK |
| MEK03 | Ma wiedzę odnośnie aspektów ekonomicznych i społecznych organizacji systemu transportowego | wykład | sprawdzian pisemny |
K-W14+ K-W15++ |
P6S-WK |
| MEK04 | Ma wiedzę dotyczącą metodyki oceny efektywności lotniczego systemu transportowego | wykład | sprawdzian pisemny |
K-W15++ |
P6S-WK |
| MEK05 | Potrafi wykorzystać programy obliczeniowe do opracowania modeli symulacyjnych problemów eksploatacyjnych | wykład, projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu |
K-U06++ |
P6S-UW |
| MEK06 | Ma świadomość złożoności problemów eksploatacji techniki lotniczej | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny |
K-K07++ |
P6S-KO |
| MEK07 | Orientuje się w cyklu życia techniki lotniczej, problemach jej wytwarzania, eksploatacji i utylizacj | wykład | sprawdzian pisemny |
K-K05++ |
P6S-KO |
| MEK08 | Orientuje się w zakresie zasad funkcjonowania organizacji transportowej | wykład | sprawdzian pisemny |
K-K05+ |
P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W01,W02 | MEK02 MEK06 | |
| 7 | TK02 | W03,W04 | MEK02 MEK06 MEK07 | |
| 7 | TK03 | W05,W06 | MEK01 MEK05 | |
| 7 | TK04 | W07,W08 | MEK02 MEK05 | |
| 7 | TK05 | W09,W10 | MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK08 | |
| 7 | TK06 | W11,W12 | MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK07 | W13,W14,W15 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
|
| Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na podstawie testu kompetencyjnego. Na ocenę :3 - nie mniej niż 60 % punktów , 4 - nie mniej niż 80% punktów, 5 - powyżej 90 % punktów. |
| Ocena końcowa | Na podstawie oceny z wykładu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Czarnecki | Micro gas turbine evolution, a quarter-century review | 2025 |
| 2 | M. Czarnecki; A. Lech | GTM-120 micro gas turbine engine noise identification | 2024 |
| 3 | M. Czarnecki | Efficient Coding Techniques for Propulsion Systems | 2022 |