logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Eksploatacja statków latających


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
629
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Michał Czarnecki
Terminy konsultacji koordynatora:
Środa 10-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z organizacją procesu eksploatacji techniki lotniczej oraz z metodami oceny efektywności procesu eksploatacji

Ogólne informacje o zajęciach:
w module zawiera się podstawowa wiedza o procesie eksploatacji techniki lotniczej, organizacji lotniczego systemu transportowego, modelach procesu eksploatacji oraz metodach oceny procesu eksploatacji

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bruce R. Aubin Aircraft Maintenance SAE International. 2004
2 Jerzy Jaźwiński, Borgoń Jan Niezawodność eksploatacyjna i bezpieczeństwo lotów Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. 1989
3 H.Borowczyk i inni. Problemy kompleksowego diagnozowania układu łożyskowego turbinowego silnika śmigłowcowego. ITWL. 2011
4 P.Lindstedt Praktyczna diagnostyka maszyn i jej teoretyczne podstawy. AKSON. 2002
5 E.Olearczuk, M.Sikorski Eksploatacja Samolotów Wyd. MON. 1978
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bruce R. Aubin Aircraft Maintenance SAE International. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Uprawnienia do studiowania na siódmym semestrze studiów inżynierskich specjalności: Lotnictwo i Kosmonautyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość budowy samolotów i silników lotniczych oraz wiedza ogólnolotnicza.Znajomość podstaw mechaniki ogólne oraz podstaw automatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się aparatem matematycznym dotyczącym rachunku całkowego i różniczkowego

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Znajomość złożoności technicznej systemów techniki lotniczej, znajomość problemów środowiskowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 ma wiedzę dotycząca oceny efektywności eksploatacyjnej pojedynczych elementów techniki lotniczej w oparciu o charakterystyki eksploatacyjne tego zespołu wykład, laboratorium, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-W13++
P6S-WK
MEK02 Ma wiedzę odnośnie problemów eksploatacyjnych złożonych elementów technicznych o wysokim stopniu skomplikowania konstrukcji, jakim jest technika lotnicza wykład, laboratorium, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K-W13++
K-U12++
P6S-UW
P6S-WK
MEK03 Ma wiedzę odnośnie aspektów ekonomicznych i społecznych organizacji systemu transportowego wykład sprawdzian pisemny K-W14+
K-W15++
P6S-WK
MEK04 Ma wiedzę dotyczącą metodyki oceny efektywności lotniczego systemu transportowego wykład sprawdzian pisemny K-W15++
P6S-WK
MEK05 Potrafi wykorzystać programy obliczeniowe do opracowania modeli symulacyjnych problemów eksploatacyjnych wykład, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-U06++
P6S-UW
MEK06 Ma świadomość złożoności problemów eksploatacji techniki lotniczej wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K-K07++
P6S-KO
MEK07 Orientuje się w cyklu życia techniki lotniczej, problemach jej wytwarzania, eksploatacji i utylizacj wykład sprawdzian pisemny K-K05++
P6S-KO
MEK08 Orientuje się w zakresie zasad funkcjonowania organizacji transportowej wykład sprawdzian pisemny K-K05+
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do problematyki eksploatacji techniki lotniczej W01,W02 MEK02 MEK06
7 TK02 Struktura organizacji obsługowej statków powietrznych W03,W04 MEK02 MEK06 MEK07
7 TK03 Program obsług - wymagania, założenia , sposoby realizacji W05,W06 MEK01 MEK05
7 TK04 Planowanie obsługi SP W07,W08 MEK02 MEK05
7 TK05 Diagnozowanie stanu technicznego - SP W09,W10 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK08
7 TK06 Badanie wypadków lotniczych - procedury / przyklady W11,W12 MEK02 MEK03
7 TK07 Wybrane zagadnienia z procesu eksploatacji SP W13,W14,W15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie testu kompetencyjnego. Na ocenę :3 - nie mniej niż 60 % punktów , 4 - nie mniej niż 80% punktów, 5 - powyżej 90 % punktów.
Ocena końcowa Na podstawie oceny z wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Czarnecki Micro gas turbine evolution, a quarter-century review 2025
2 M. Czarnecki; A. Lech GTM-120 micro gas turbine engine noise identification 2024
3 M. Czarnecki Efficient Coding Techniques for Propulsion Systems 2022