
Główny cel kształcenia:
uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu budowy, osiągów i doboru zespołu napędowego do samolotu według realizowanej misji samolotu
Ogólne informacje o zajęciach:
moduł składa się z wykładu i ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych
| 1 | Włodzimierz Balicki i in. | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja, eksploatacja, diagnostyka | Biblioteka naukow Instytutu Lotnictwa, Warszawa. | 2010 |
| 2 | Marek Orkisz | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa . | 2002 |
| 3 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe Silniki Odrzutowe | Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . | 1983 |
| 1 | Piotr Dzierżanowski i in | Silniki tłokowe | WKŁ, Warszawa . | 1981 |
| 2 | Paweł Dzierżanowski | Turbinowe silniki odrzutowe | WKŁ Warszawa . | 1983 |
| 1 | Balicki W. i in. | Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 2010 |
Wymagania formalne:
student musi spełniać wymagania formalne do uczestniczenia w zajęciach na semestrze 6
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
musi mieć wiedzę z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn,grafiki inżynierskiej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność korzystania z dostępnych programów inżynierskich, korzystania z baz danych i bibliotek naukowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
umiejętność pracy w zespole
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu lotniczych i kosmicznych zespołów napędowych | wykład | weryfikacja w formie pisemnej |
K-W07++ K-W08+ K-W09++ K-W14+ K-K01++ K-K03++ |
P6S-KK P6S-KR P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | Potrafi rozwiązywać zadania z zakresu doboru i obliczeń charakterystyk zespołów napędowych do statków powietrznych | ćwiczenia rachunkowe | weryfikacja w formie pisemnej |
K-W08+ K-W09++ K-U02++ K-U08+++ K-U09++ K-K08++ |
P6S-KK P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | Zna i rozumie konstrukcje silników lotniczych, potrafi czytać i analizować dokumentację techniczną dotyczącą silników lotniczych oraz umie postępować według zapisów dokumentacji technicznej | laboratorium | Ocena pracy na zajęciach oraz realizacji sprawozdań |
K-W08+ K-W09+ K-U07+++ K-U12++ K-U13+ K-U18++ K-K03+ |
P6S-KR P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01-06 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | W05-W10 | MEK01 | |
| 6 | TK03 | W10-20 | MEK01 | |
| 6 | TK04 | W21-W26 | MEK01 | |
| 6 | TK05 | W27-W30 | MEK01 | |
| 6 | TK06 | C01-C15 | MEK02 | |
| 6 | TK07 | L01-L15 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Zaliczenie (sem. 6) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Ocena z kolokwium zaliczeniowego weryfikującego znajomość lotniczych zespołów napędowych. Powyżej 50% punktów na ocenę dostateczny, powyżej 75% punktów ocena dobry, Powyżej 90% ocena bardzo bobra. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie kolokwium z zakresu obliczeń lotniczych zespołów napędowych na poziomie 50% ocena dostateczna, 75% ocena dobry i od 90% ocena bardzo dobry |
| Laboratorium | Przeprowadzenie przynajmniej 5-u laboratoriów i uzyskanie oceny pozytywnej z wszystkich sprawozdań na poziomie wystarczającym - 3,0, na poziomie zadawalającym 4,0 na poziomie ponad zadawalającym na poziomie 5,0 |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa liczona jako średnia z wszystkich modułów. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | A. Bednarz; R. Jakubowski; Ł. Rogalski | Study of the Effects of Heat Exchanger Location on Turbofan Engine Performance | 2024 |
| 2 | P. Jakliński; R. Jakubowski | A Practical Approach to Modeling and Performance Analysis of a Turboshaft Engine Using Matlab | 2024 |
| 3 | R. Bartłomowicz; A. Bednarz; R. Jakubowski; K. Kabalyk | Numerical Study on Sensitivity of Turbofan Engine Performance to Blade Count of Centrifugal Compressor Impeller | 2023 |