logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Seminarium dyplomowe (B)


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
6035
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 8 / P30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr hab. inż. prof. PRz Stanisław Antas
Imię i nazwisko koordynatora 2:
prof. dr hab. inż. Marek Orkisz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
przygotować studentów do napisania pracy i do publicznej prezentacji wyników obliczeń

Ogólne informacje o zajęciach:
moduł składa się z cyklicznych cotygodniowych spotkań na których studenci prezentują sukcesywnie wyniki swoich prac

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
student musi spełniać wymogi formalne tj. musi mieć wydany temat pracy i wykazywać postępy pracy na każdym spotkaniu

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
student ma wiedzę z realizowanego zakresu badań

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność posługiwania się narzędziami inżynierskimi oraz narzędziami do prezentacji wyników

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
kreatywność, umiejetność działania w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dyscyplin związanych z projektowaniem i badaniami silników lotniczych seminarium prezentacja projektu K-W09++
P6S-WG
MEK02 przygotowująć pracę i korzystając z baz danych ma podstawową wiedzę ochrony własności intelektualnej i prawa patentowe seminarium, studium przypadku, warsztaty, studium przypadku, seminarium prezentacja projektu K-W16++
P6S-WK
MEK03 posługuje się językiem technicznym właściwym dla dziedziny badań seminarium prezentacja projektu K-U02+++
P6S-UW
MEK04 prezentując wyniki swoich badań rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu (m.in. poprzez środki masowego przekazu) informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i nabywa umiejętność przekazywania wiedzy w sposób zrozumiały seminarium prezentacja projektu K-W14+
K-K06++
P6S-KO
P6S-WK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dyscyplin związanych z projektowaniem i badaniami silników lotniczych w01-15 MEK01
8 TK02 przygotowująć pracę i korzystając z baz danych ma podstawową wiedzę ochrony własności intelektualnej i prawa patentowe w01-15 MEK02
8 TK03 posługuje się językiem technicznym właściwym dla dziedziny bad W01-15 MEK03
8 TK04 prezentując wyniki swoich badań rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu (m.in. poprzez środki masowego przekazu) informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i nabywa umiejętność przekazywania wiedzy w sposób zrozumiały W01-15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 8) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 25.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8) Przygotowanie do konsultacji: 15.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation 2025
2 M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects 2025
3 S. Antas Calculation Methods for Volute Parameters Used in the Conceptual Design of Radial and Axial-Centrifugal Compressors 2024
4 S. Antas Teoria maszyn przepływowych lotniczych silników turbinowych 2023
5 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
6 S. Antas Metoda obliczeń parametrów stopnia turbiny chłodzonej w projekcie koncepcyjnym zespołu 2022
7 S. Loryś; M. Orkisz Neural network approach to compressor modelling with surge margin consideration 2022
8 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
9 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
10 M. Orkisz; K. Pazura Experimental determination of compressor map of the DGEN 380 engine compressor using the WESTT CS/BV turbine engine simulator 2021
11 S. Antas Układ wylotowy typu dyfuzora stożkowego sprężarki promieniowej 2021
12 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
13 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020
14 S. Antas Układ wylotowy typu kolana sprężarki promieniowej i osiowo-promieniowej 2020