logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Seminarium dyplomowe (B)


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
5895
Status zajęć:
wybierany dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / P15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. inż. Marek Orkisz
semestr 3:
dr hab. inż. prof. PRz Ryszard Filip

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
przygotować studentów do napisania pracy i do publicznej prezentacji wyników obliczeń

Ogólne informacje o zajęciach:
moduł składa się z cyklicznych cotygodniowych spotkań na których studenci prezentują sukcesywnie wyniki swoich prac

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Marek Orkisz Modelowanie turbinowych silników lotniczych Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa. 1997
2 Marek Orkisz Wybrane zagadnienia z teorii turbinowych silników odrzutowych Wyd. Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom. 1995
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Marek Orkisz Modelowanie systemów rzeczywistych Wydział Wydawniczy WSOSP, Dęblin. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
student musi spełniać wymogi formalne tj. musi mieć wydany temat pracy i wykazywać postępy pracy na każdym spotkaniu

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
student ma wiedzę z realizowanego zakresu badań

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność posługiwania się narzędziami inżynierskimi oraz narzędziami do prezentacji wyników

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
kreatywność, umiejetność działania w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dyscyplin związanych z projektowaniem i badaniami silników lotniczych seminarium prezentacja projektu K-W09++
K-W10++
P7S-WK
MEK02 przygotowująć pracę i korzystając z baz danych ma podstawową wiedzę ochrony własności intelektualnej i prawa patentowe seminarium, studium przypadku, warsztaty, studium przypadku, seminarium prezentacja projektu K-U15++
P7S-UK
MEK03 posługuje się językiem technicznym właściwym dla dziedziny badań seminarium prezentacja projektu K-U15+
P7S-UK
MEK04 prezentując wyniki swoich badań rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu (m.in. poprzez środki masowego przekazu) informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i nabywa umiejętność przekazywania wiedzy w sposób zrozumiały seminarium prezentacja projektu K-K03+
P7S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dyscyplin związanych z projektowaniem i badaniami silników lotniczych w01-15 MEK01
3 TK02 przygotowująć pracę i korzystając z baz danych ma podstawową wiedzę ochrony własności intelektualnej i prawa patentowe w01-15 MEK02
3 TK03 posługuje się językiem technicznym właściwym dla dziedziny bad W01-15 MEK03
3 TK04 prezentując wyniki swoich badań rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu (m.in. poprzez środki masowego przekazu) informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i nabywa umiejętność przekazywania wiedzy w sposób zrozumiały W01-15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation 2025
2 M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects 2025
3 M. Kuźniar; M. Orkisz; M. Pawlak Comparison of Pollutants Emission for Hybrid Aircraft with Traditional and Multi-Propeller Distributed Propulsion 2022
4 S. Loryś; M. Orkisz Neural network approach to compressor modelling with surge margin consideration 2022
5 M. Kalwara; M. Kuźniar; M. Orkisz A rotating piston engine with electric generator in serial hybrid propulsion system for use in light aircraft 2021
6 M. Kuźniar; M. Orkisz; B. Zacharko CFD analysis for thermal design of low-pressure turbine uncooled blade 2021
7 M. Orkisz; K. Pazura Experimental determination of compressor map of the DGEN 380 engine compressor using the WESTT CS/BV turbine engine simulator 2021
8 A. Bednarz; M. Kuźniar; M. Orkisz Numerical Analysis of the Influence of Distributed Propulsion System on the Increase of the Lift Force Coefficient 2020
9 M. Kuźniar; M. Orkisz 3E-A new paradigm for the development of civil aviation 2020