
Główny cel kształcenia:
Przekazanie wiedzy odnośnie postępu w budowie silników lotniczych wskazywanie kierunków rozwoju, oraz aspektów prawnych wymuszających zmiany we właściwościach eksploatacyjnych silników
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi informacjami odnośnie kierunków zmian w konstrukcji, technologii i technice wytwarzania oraz uwarunkowania prawne wymuszające te zmiany
Materiały dydaktyczne:
www.jakubowskirobert.sd.prz.edu.pl/pl/67/
Inne:
strony www wiodących producentó silników lotniczych
| 1 | Balicki W. i in. | Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych | Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. | 2005 |
| 2 | Orkisz M. : | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | BNIL. | 2002 |
| 1 | Orkisz Marek | Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca | BNIL. | 2002 |
Wymagania formalne:
zapis na semestr 2 studiów drugiego stopnia specjalności Lotnictwo i kosmonautyka - Płatowce
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Widza z zakresu modułów specjalności płatowce ze studiów pierwszego stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnej pracy z literaturą, umiejętność pracy z komputerem, posługiwaniem się programami do edycji dokumentów i opracowywania prostych algorytmów obliczeniowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Ma świadomość ważności podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | ma wiedzę z zakresu tłokowych silników lotniczych, ich budowy, charakterystyk i procedur eksploatacyjnych | wykład | kolokwium, referat pisemny |
K-W08+ K-U01+ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK02 | ma wiedzę z zakresu silników turbinowych, ich budowy i charakterystyk eksploatacyjnych | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W08++ K-U10+ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK03 | Zna trendy rozwojowe silników lotniczych | wykład | zaliczenie cz. ustna, zaliczenie cz. pisemna |
K-W08++ K-U10+ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK04 | Orientuje się w oddziaływaniu lotniczych zespołów napędowych na środowisko | wykład, ćwiczenia problemowe | kolokwium |
K-W09++ K-U01+ |
P7S-UW P7S-WK |
| MEK05 | posiada pogłębioną wiedzę z zakresu napędów lotniczych | ćwiczenia, wykład | prezentacja projektu |
K-U10++ |
P7S-UW |
| MEK06 | posiada umiejętność prowadzenia badań eksperymentalnych i numerycznych zespołów silników lotniczych | ćwiczenia | prezentacja projektu |
K-U10+ |
P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01-W02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 3 | TK02 | W03-W06 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK03 | W07-W11 | MEK01 MEK05 | |
| 3 | TK04 | W09W14 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 3 | TK05 | W15 | ||
| 3 | TK06 | P1-P2 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 3 | TK07 | P03-P06 | MEK01 MEK03 MEK05 | |
| 3 | TK08 | P07-P11 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 3 | TK09 | P12-P15 | MEK03 MEK04 | |
| 3 | TK10 | L01-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
2.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
| Projekt/Seminarium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
||
| Konsultacje (sem. 3) | |||
| Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | |
| Laboratorium | |
| Projekt/Seminarium | |
| Ocena końcowa | wykład 60%, laboratorium 25%, projekty 25% |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
WLZN.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation | 2025 |
| 2 | M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects | 2025 |
| 3 | P. Wygonik | Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego | 2024 |