logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Lotnicze zespoły napędowe


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
5892
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 L15 P15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Piotr Wygonik
Terminy konsultacji koordynatora:
terminy konsultacji ustalane na początku semestru w którym realizowany jest przedmiot
semestr 2:
dr inż. Michał Kuźniar , termin konsultacji terminy konsultacji ustalane na początku semestru w którym realizowany jest przedmiot
semestr 2:
dr inż. Kamil Szczerba
semestr 2:
mgr inż. Kamil Kucharski
semestr 2:
dr inż. Krzysztof Marzec
semestr 3:
dr inż. Robert Jakubowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazanie wiedzy odnośnie postępu w budowie silników lotniczych wskazywanie kierunków rozwoju, oraz aspektów prawnych wymuszających zmiany we właściwościach eksploatacyjnych silników

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi informacjami odnośnie kierunków zmian w konstrukcji, technologii i technice wytwarzania oraz uwarunkowania prawne wymuszające te zmiany

Materiały dydaktyczne:
www.jakubowskirobert.sd.prz.edu.pl/pl/67/

Inne:
strony www wiodących producentó silników lotniczych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Balicki W. i in. Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. 2005
2 Orkisz M. : Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca BNIL. 2002
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Orkisz Marek Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca BNIL. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
zapis na semestr 2 studiów drugiego stopnia specjalności Lotnictwo i kosmonautyka - Płatowce

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Widza z zakresu modułów specjalności płatowce ze studiów pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnej pracy z literaturą, umiejętność pracy z komputerem, posługiwaniem się programami do edycji dokumentów i opracowywania prostych algorytmów obliczeniowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Ma świadomość ważności podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 ma wiedzę z zakresu tłokowych silników lotniczych, ich budowy, charakterystyk i procedur eksploatacyjnych wykład kolokwium, referat pisemny K-W08+
K-U01+
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 ma wiedzę z zakresu silników turbinowych, ich budowy i charakterystyk eksploatacyjnych wykład zaliczenie cz. pisemna K-W08++
K-U10+
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Zna trendy rozwojowe silników lotniczych wykład zaliczenie cz. ustna, zaliczenie cz. pisemna K-W08++
K-U10+
P7S-UW
P7S-WG
MEK04 Orientuje się w oddziaływaniu lotniczych zespołów napędowych na środowisko wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium K-W09++
K-U01+
P7S-UW
P7S-WK
MEK05 posiada pogłębioną wiedzę z zakresu napędów lotniczych ćwiczenia, wykład prezentacja projektu K-U10++
P7S-UW
MEK06 posiada umiejętność prowadzenia badań eksperymentalnych i numerycznych zespołów silników lotniczych ćwiczenia prezentacja projektu K-U10+
P7S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Historia i tendencje rozwojowe silników lotniczych W01-W02 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Rozwój silników tłokowych W03-W06 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK03 Rozwój silników turbinowych W07-W11 MEK01 MEK05
3 TK04 Akty prawne wymuszające zmianę w konstrukcji silników lotniczych W09W14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK05 Sprawdzian zaliczeniowy W15
3 TK06 Ćwiczenia rachunkowe z oceny uwarunkowań eksploatacyjnych silnika tłokowego i turbinowego P1-P2 MEK01 MEK02 MEK04
3 TK07 Projekty z zagadnień dotyczących rozwoju silników turbinowych P03-P06 MEK01 MEK03 MEK05
3 TK08 Projekty z zakresu zagadnień dotyczących rozwoju silników turbinowych P07-P11 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK09 Projekty z zakresu rozwoju technik eksploatacji silnika P12-P15 MEK03 MEK04
3 TK10 Laboratorium z zakresu rozwoju konstrukcji lotniczych L01-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa wykład 60%, laboratorium 25%, projekty 25%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
WLZN.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation 2025
2 M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects 2025
3 P. Wygonik Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego 2024