logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Podstawy informatyki


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechatronika
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Informatyki
Kod zajęć:
579
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 L30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Łukasz Paśko
Terminy konsultacji koordynatora:
Podane na stronie lukaszpasko.v.prz.edu.pl
semestr 2:
dr inż. Marcin Olech
semestr 2:
dr inż. Rafał Gałek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Głównym celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z programowaniem na przykładzie najbardziej popularnego obecnie języka programowania, jakim jest Python.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł jest obowiązkowy dla kierunku mechatronika.

Materiały dydaktyczne:
Materiały dydaktyczne są udostępniane na stronach WWW prowadzących zajęcia.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lutz M. Python. Wprowadzenie Helion, Gliwice. 2023
2 Bell A. Python. Uczymy się programowania Helion, Gliwice. 2019
3 Geron A. Uczenie maszynowe z użyciem Scikit-Learn i TensorFlow Helion, Gliwice. 2020
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Beazley D. Python: zwięzłe kompedium dla programisty Helion, Gliwice. 2023
2 Kubiak M.J. Python: zadania z programowania: przykładowe funkcyjne rozwiązania Helion, Gliwice. 2021
3 Kubiak M.J. Python: zadania z programowania: przykładowe imperatywne rozwiązania Helion, Gliwice. 2021
4 Johansson R. Matematyczny Python. Obliczenia naukowe i analiza danych z użyciem NumPy, SciPy i Matplotlib Helion, Gliwice. 2021
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bruce P., Bruce A., Gedeck P. Statystyka praktyczna w data science: 50 kluczowych zagadnień w językach R i Python Helion, Gliwice. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student musi być zarejestrowany na semestr 2.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu matematyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Obsługa komputera z systemem operacyjnym Windows.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Brak wymagań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna składnię języka Python i wybrane struktury danych Pythona, rozumie podstawowe algorytmy służące do rozwiązania prostych problemów informatycznych oraz potrafi wyjaśnić działanie instrukcji języka Python. wykład zaliczenie cz. pisemna K-W01+++
K-U04+
K-U13+
K-U16+
P6S-KR
P6S-UO
P6S-UU
P6S-WG
MEK02 Potrafi wykorzystać wbudowane funkcje języka Python oraz funkcje własne do wykonania obliczeń inżynierskich, a także potrafi tworzyć wykresy. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-W01+++
K-K04+
P6S-KR
P6S-WG
MEK03 Potrafi tworzyć programy w języku Python, zawierające elementy graficznego interfejsu użytkownika. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K-W01+++
K-U01++
K-U13+
P6S-UO
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do programowania. W01 MEK01
2 TK02 Programowanie w języku Python: zmienne, obliczenia arytmetyczne. W02 MEK01 MEK02
2 TK03 Programowanie w języku Python: obsługa wejścia/wyjścia, instrukcja warunkowa. W03 MEK01 MEK02
2 TK04 Programowanie w języku Python: tworzenie wykresów. W04 MEK01 MEK02
2 TK05 Programowanie w języku Python: pętle. W05 MEK01 MEK02
2 TK06 Programowanie w języku Python: funkcje własne, wybrane struktury danych. W06 MEK01 MEK02
2 TK07 Elementy statystyki w języku Python. W07 MEK01 MEK02
2 TK08 Problem regresji w języku Python. W08 MEK01 MEK02
2 TK09 Problem klasyfikacji w uczeniu maszynowym. W09 MEK01
2 TK10 Ocena modeli uczenia maszynowego. W10 MEK01
2 TK11 Podstawy programowania obiektowego w języku Python. W11 MEK01 MEK03
2 TK12 Modelowanie symulacyjne w języku Python. W12 MEK01 MEK03
2 TK13 Chmury obliczeniowe. W13 MEK01
2 TK14 Wirtualizacja. W14 MEK01
2 TK15 Kolokwium zaliczeniowe. W15 MEK01
2 TK16 Zapoznanie ze środowiskiem Python. L01 MEK02
2 TK17 Operacje matematyczne. L02 MEK01 MEK02
2 TK18 Interakcja programu z użytkownikiem, instrukcja warunkowa. L03 MEK01 MEK02
2 TK19 Tworzenie wykresów. L04 MEK01 MEK02
2 TK20 Instrukcje iteracyjne - częć 1. L05 MEK01 MEK02
2 TK21 Instrukcje iteracyjne - część 2. L06 MEK01 MEK02
2 TK22 Funkcje własne. L07 MEK01 MEK02
2 TK23 Sprawdzian zaliczeniowy nr 1. L08 MEK02
2 TK24 Zapoznanie z ramkami danych. L09 MEK01 MEK03
2 TK25 Praca na ramkach danych. L10 MEK01 MEK03
2 TK26 Elementy statystyki i uczenia maszynowego. L11 MEK01 MEK03
2 TK27 Podstawy programowania obiektowego. L12 MEK01 MEK03
2 TK28 Programowanie z elementami graficznego interfejsu użytkownika - część 1. L13 MEK01 MEK03
2 TK29 Programowanie z elementami graficznego interfejsu użytkownika - część 2. L14 MEK01 MEK03
2 TK30 Sprawdzian zaliczeniowy nr 2. L15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Inne: 13.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu weryfikowany jest modułowy efekt uczenia się MEK01. Sposób oceniania MEK01: Osiągnięcie efektu uczenia się weryfikowane jest za pomocą pytań dotyczących treści wykładowych. Punkty za poprawnie udzielone odpowiedzi są sumowane, a suma zdobytych punktów przeliczana jest na wynik procentowy, zakładając że maksymalna liczba punktów to 100%. Student uzyskuje ocenę z MEK01 na podstawie następujących przedziałów procentowych: 0% - 49,99%: 2,0 (ndst); 50% - 59,99%: 3,0 (dst); 60% - 69,99%: 3,5 (+dst); 70% - 79,99%: 4,0 (db); 80% - 89,99%: 4,5 (+db); 90% - 100%: 5,0 (bdb).
Laboratorium Weryfikacja efektów uczenia się podzielona jest na dwa sprawdziany. Na pierwszym sprawdzianie weryfikowany jest modułowy efekt uczenia się MEK02, a na drugim sprawdzianie MEK03. Sposób weryfikacji MEK02 i MEK03: osiągnięcie efektu jest weryfikowane za pomocą zadań praktycznych, które należy wykonać na stanowisku komputerowym korzystając z języka Python. Za w całości poprawne wykonanie zadania student otrzymuje maksymalną liczbę punktów. Częściowe wykonanie zadania powoduje przyznanie liczby punktów proporcjonalnej do stopnia zrealizowania danego zadania. Zdobyte punkty za wszystkie zadania są sumowane. Student uzyskuje ocenę z MEK02 i MEK03 na podstawie następujących przedziałów procentowych, przy czym 100% to maksymalna możliwa do zdobycia sumaryczna liczba punktów: 0% - 49,99%: 2,0 (ndst); 50% - 59,99%: 3,0 (dst); 60% - 69,99%: 3,5 (+dst); 70% - 79,99%: 4,0 (db); 80% - 89,99%: 4,5 (+db); 90% - 100%: 5,0 (bdb).
Ocena końcowa Ocena końcowa z modułu wyznaczana jest jako średnia ważona ocen z MEK01, MEK02 i MEK03, przy czym MEK01 ma wagę 0,2, MEK02 ma wagę 0,4, a MEK03 ma wagę 0,4. Przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową jest następujące: 2,00 - 2,99: 2,0 (ndst); 3,00 - 3,24: 3,0 (dst); 3,25 - 3,74: 3,5 (+dst); 3,75 - 4,24: 4,0: (db); 4,25 - 4,74: 4,5 (+db); 4,75 - 5,00: 5,0 (bdb).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Olech; Ł. Paśko Determine Selected Delivery Parameters Using Multi-Agent-Based Simulation: A Case Study 2025
2 I. Bagdoniene; A. Briones; V. Caballero; A. Carreras-Coch; G. Dec; R. Figliè; J. Navarro; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Bridging academia and industry in the era of Industry 4.0 by means of the triple helix: The PLANET4 initiative 2024
3 M. Olech; Ł. Paśko Customer Trust Versus Retailer Profit: A Case Study on Optimising Base Stock Level Using Multi-Agent-Based Simulation 2024
4 R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 2024
5 Ł. Paśko; G. Setlak Image as a Way of Processing Multidimensional Production Data for Product Quality Prediction Using Deep Learning 2024
6 D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
7 G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
8 K. Antosz; A. Gola; A. Gonçalves; T. Malheiro; Ł. Paśko; L. Varela Six Sigma and Random Forests Application for Product Quality System Control Development 2022
9 K. Antosz; Ł. Paśko Neural Model of Manufacturing Process as a Way to Improve Predictability of Manufacturing 2022
10 A. Kuś; Ł. Paśko Bootstrap Aggregation Technique for Evaluating the Significance of Manufacturing Process Parameters in the Glass Industry 2021
11 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
12 K. Antosz; M. Jasiulewicz-Kaczmarek; Ł. Paśko; S. Wang; C. Zhang Application of machine learning and rough set theory in lean maintenance decision support system development 2021
13 K. Antosz; A. Gola; Ł. Paśko The Use of Artificial Intelligence Methods to Assess the Effectiveness of Lean Maintenance Concept Implementation in Manufacturing Enterprises 2020
14 P. Litwin; Ł. Paśko Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego 2020
15 Ł. Paśko Significance of Manufacturing Process Parameters in a Glassworks 2020
16 Ł. Paśko; G. Setlak Random Forests in a Glassworks: Knowledge Discovery from Industrial Data 2020