
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest poznanie przez studenta podstaw z zakresu automatyki
Ogólne informacje o zajęciach:
Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działania układów automatycznej regulacji
| 1 | Z. Domachowski | Automatyka i robotyka - podstawy | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. | 2003 |
| 2 | W. Pełczewski | Teoria sterowania | WNT. | 1980 |
| 3 | M. Żelazny | Podstawy automatyki | WNT. | 1974 |
| 4 | M.Chłędowski | Wykłady z automatyki dla mechaników | Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2003 |
| 5 | T. Kaczorek, A. Dzieliński, W. Dąbrowski | Podstawy teorii sterowania | WNT. | 2009 |
| 1 | M. Chłędowski, J. Pieniążek | Podstawy automatyki w ćwiczeniach i zadaniach | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2004 |
| 2 | W. Próchnicki, M. Dzida | Zbiór zadań z podstaw automatyki | Wydawnictwo Politechiki Gdańskiej. | 1993 |
| 3 | - | Instrukcje ćwiczeń laboratoryjnych | Katedra Awioniki i Sterowania. | - |
Wymagania formalne:
Aktualny wpis na czwarty semestr studiów na kierunku Mechatronika
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student rozumie zagadnienia z fizyki oraz matematyki na poziomie studenta uczelni technicznej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student umie posługiwać się aparatem matematycznym (analiza matematyczna, rozwiązywanie liniowych równań różniczkowych, operacje algebraiczne na macierzach, umie przeanalizować proces techniczny i opi
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi samodzielnie przygotować się do aktywnego udziału w zajęciach oraz współpracować w zespole podczas realizacji zajęć laboratoryjnych
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna i rozumie budowę prostego układu automatycznej regulacji | Wykład | Kolokwium |
K-W01+ K-U12+++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Zna podstawy opisu matematycznego podstawowych układów dynamicznych | Wykład, Laboratorium, Ćwiczenia | Kolokwia, bieżąca ocena podczas zajęć |
K-W01+++ K-U06+ K-U12+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | Potrafi planować eksperymenty mające na celu badanie właściwości elementów UAR | wykład oraz laboratorium | Obserwacja wykonawstwa |
K-W01+++ K-W06+ K-U01+ K-U04+ K-U06+++ K-U11+++ K-U16+ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 | |
| 4 | TK02 | W02 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 | |
| 4 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 4 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 | |
| 4 | TK06 | W06 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK07 | W07 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK08 | W08 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK09 | W09 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK10 | W10 | MEK01 MEK02 | |
| 4 | TK11 | W11 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK12 | W12 | MEK01 MEK03 | |
| 4 | TK13 | W13 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK14 | CW1 | MEK02 | |
| 4 | TK15 | CW2 | MEK02 | |
| 4 | TK16 | CW3 | MEK02 | |
| 4 | TK17 | CW4 | MEK02 | |
| 4 | TK18 | CW5 | MEK02 | |
| 4 | TK19 | CW6 | MEK02 | |
| 4 | TK20 | L1 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK21 | L2 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK22 | L3 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK23 | L4 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK24 | L5 | MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK25 | L6 | MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
4.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Pisemny egzamin końcowy składający się z części problemowej (Mek01 i 03) i testowej (Mek01, 02). Ocena końcowa jest średnią z obu części z tym, że dla pozytywnej weryfikacji niezbędne jest pozytywne zaliczenie obu części egzaminu oraz części materiału zawartego podczas ćwiczeń i laboratoriów. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Kolokwia, ocena udziału w zajęciach oraz przygotowania do zajęć (Mek02) |
| Laboratorium | Pisemne dopuszczenie do zajęć, ocena sprawozdań, kolokwia, przebieg zajęć laboratoryjnych, obserwacja wykonawstwa (Mek 02 i 03) |
| Ocena końcowa | Ocena z egzaminu końcowego korygowana w oparciu o oceny uzyskane na zajęciach ćwiczeniowych i laboratoryjnych, których pozytywna ocena jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Automatyka wykład.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
automatyka lab.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Dołęga; G. Kopecki; P. Rzucidło | Fault Detection and Identification in the Doubled Attitude and Heading Reference System (AHRS) | 2025 |
| 2 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
| 3 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |