
Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania i implementacji układów neuronowych i rozmytych w innowacyjnych rozwiązaniach mechatronicznych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia "Metody sztucznej inteligencji" obejmuje zagadnienia z zakresu projektowania i implementacji układów neuronowych i rozmytych.
Materiały dydaktyczne:
Instrukcje do laboratorium dostępne on-line podczas zajęć.
| 1 | Hendzel Z., Szuster M., Gierlak P. | Sieci neuronowe i systemy rozmyte | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2010 |
| 1 | Hendzel Z., Szuster M., Gierlak P. | Sieci neuronowe i systemy rozmyte | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2010 |
Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr szósty.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z teorii sterowania, obliczeniowych systemów informatycznych, modelowania układów dynamicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność modelowania układów dynamicznych, umiejętność stosowania obliczeniowych systemów informatycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | posiada podstawową wiedzę z zakresu metod sztucznej inteligencji, w szczególności układów neuronowych i rozmytych. | wykład, laboratorium | aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium |
K-W01+ K-W06+ K-U05+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | umie zastosować podstawowe metody sztucznej inteligencji w modelowaniu i sterowaniu układów dynamicznych. | wykład, laboratorium | aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium |
K-W01+ K-W06+ K-U05+ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury przedmiotu, posiada umiejętność samokształcenia się, rozumie potrzebę ciągłego i samodzielnego dokształcania się w zakresie tematyki przedmiotu. | wykład, laboratorium | aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium |
K-U01+ K-U04+ K-U16+ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01,W02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK02 | W03,W04 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK03 | W05,W05 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK04 | W07,W08 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK05 | W09,W10 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK06 | W11,W12 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK07 | W13,W14 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK08 | W15,W16 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK09 | W17,W18 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK10 | W19,W20 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK11 | W21,W22 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK12 | W23,W24 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK13 | W25,W26 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK14 | W27,W28 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK15 | W29,W30 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK16 | L01,L02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK17 | L03,L04 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK18 | L05,L06 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK19 | L07,L08 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK20 | L09,L10 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK21 | L11-L14 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK22 | L15,L16 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK23 | L17,L18 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK24 | L19,L20 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK25 | L21,L22 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK26 | L23,L24 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK27 | L25,L26 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK28 | L27,L28 | MEK01 MEK02 | |
| 6 | TK29 | L29,L30 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | |||
| Zaliczenie (sem. 6) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | |
| Laboratorium | Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych i pozytywna średnia ocen z aktywności na zajęciach oraz sprawozdań. |
| Ocena końcowa | Pozytywna ocena końcowa jest wystawiana na podstawie pozytywnej oceny z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | Z. Hendzel; M. Kołodziej | Adaptive Neural Network Control for Mobile Robot with Mecanum Wheels: Experimental Validation | 2024 |
| 2 | Z. Hendzel; P. Penar | Adaptive Controller Using Genetic Algorithm for Autonomous Wheeled Mobile Robot | 2024 |
| 3 | Z. Hendzel; M. Kołodziej | Parametric Identification of the Mathematical Model of a Mobile Robot with Mecanum Wheels | 2023 |
| 4 | Z. Hendzel; M. Trojnacki | Adaptive Fuzzy Control of a Four-Wheeled Mobile Robot Subject to Wheel Slip | 2023 |
| 5 | Z. Hendzel; M. Kołodziej | Neural Dynamic Programming with Application to Wheeled Mobile Robot | 2022 |
| 6 | Z. Hendzel; M. Szuster | 机电系统的智能最优自适应控制 | 2022 |
| 7 | Z. Hendzel; P. Penar | Experimental Verification of the Differential Games and H∞ Theory in Tracking Control of a Wheeled Mobile Robot | 2022 |
| 8 | Z. Hendzel; J. Wiech | Robotic Swarm Shape Control Based on Virtual Viscoelastic Chain | 2021 |
| 9 | Z. Hendzel; M. Kołodziej | Robust Tracking Control of Omni-Mecanum Wheeled Robot | 2021 |
| 10 | Z. Hendzel; P. Penar | Biologically Inspired Neural Behavioral Control of the Wheeled Mobile Robot | 2021 |
| 11 | Z. Hendzel; P. Penar | Experimental verification of H∞ control with examples of the movement of a wheeled robot | 2021 |
| 12 | Z. Hendzel | A Description of the Motion of a Mobile Robot with Mecanum Wheels – Dynamics | 2020 |
| 13 | Z. Hendzel | A Description of the Motion of a Mobile Robot with Mecanum Wheels – Kinematics | 2020 |
| 14 | Z. Hendzel; P. Penar | Optimal Control of a Wheeled Robot | 2020 |