logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Matematyka 1


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechatronika
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Matematyki Dyskretnej
Kod zajęć:
566
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W45 C60 / 9 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Urszula Bednarz
Terminy konsultacji koordynatora:
w terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki
semestr 1:
mgr Mateusz Pirga
semestr 1:
mgr Anna Kosiorowska
semestr 1:
mgr Mariola Rubajczyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi teorii funkcji, analizy matematycznej, algebry liniowej, rachunku różniczkowego i całkowego. Rozwijanie umiejętności stosowania metod matematycznych do rozwiązywania zagadnień z mechaniki, automatyki i fizyki.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł składa się z 45 godz. wykładu, 60 godz. ćwiczeń i kończy sie egzaminem pisemnym.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Leja F. Rachunek różniczkowy i całkowy PWN, Warszawa. 1971.
2 Stankiewicz J., Wilczek K. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej Oficyna Wyd. PRz. 2008
3 Gewert M, Skoczylas Z. Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory. Oficyna Wyd. GiS, Wrocław. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Banaś J. Wędrychowicz S. Zbiór zadań z analizy matematycznej PWN, Warszawa. 2012
2 Krysicki W., Włodarski L. Analiza matematyczna w zadaniach Tom 1,2 PWN, Warszawa . 1999
3 Berman G. Zbiór zadań z analizy matematycznej Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice. 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Demidowicz B. P. Zbiór zadań z analizy matematycznej, Tom 1. Naukowa Książka, Lublin. 1992
2 Gewert M., Skoczylas Z. Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania. Oficyna Wyd. GiS, Wrocław. 2005
3 Stankiewicz J., Wilczek K. Algebra z geometrią. Teoria, przykłady, zadania Oficyna Wyd. PRz. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza nabyta podczas nauki w szkole średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym na poziomie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę systematycznego zdobywania wiedzy i jej utrwalania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Potrafi badać własności funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02++
K-U01+
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Potrafi wyznaczyć granice i badać ciągłość funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02++
K-U01+
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 Zna podstawy rachunku różniczkowego wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02++
K-U01+
K-U16++
P6S-KR
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 Zna podstawy rachunku całkowego wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K-W02+++
K-U01++
K-U04+
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Funkcje rzeczywiste jednej zmiennej: przegląd podstawowych klas funkcji, własności funkcji, składanie i odwracanie funkcji, funkcje cyklometryczne. W01-W04, C01-C08 MEK01
1 TK02 Ciągi liczbowe: typy ciągów, granica ciągu, ciągi zbieżne i rozbieżne, przegląd własności ciągów zbieżnych i wykorzystanie ich do obliczania granic. Definicje granicy funkcji (wg. Heinego i Cauchy’ego) i ciągłości funkcji, własności funkcji ciągłych, asymptoty. W05-W06, C09-C12 MEK01 MEK02
1 TK03 Pochodna funkcji jednej zmiennej, pochodne i różniczka rzędu n-tego, pochodna funkcji złożonej. Zastosowania pochodnych do: badania ekstremum funkcji, monotoniczności funkcji, wklęsłości krzywej. W07-W09, C13-C18 MEK01 MEK03
1 TK04 Całka nieoznaczona i jej własności, całkowanie przez części i podstawienie. Metody obliczania całek wymiernych, niewymiernych i trygonometrycznych. W10-W12, C19-C24 MEK04
1 TK05 Liczby zespolone: definicja argumentu i modułu liczby zespolonej, działania na postaciach algebraicznych i trygonometrycznych liczb zespolonych. Macierze: definicja, działania na macierzach, wyznacznik macierzy kwadratowej i rząd macierzy. Metody rozwiązywania równań liniowych: twierdzenie Kroneckera - Capellego, wzory Cramera. W13-W15, C25-C30 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 60.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego w oparciu o pozytywną ocenę z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie ćwiczeń dokonuje się na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych i aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z egzaminu i z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie