
Główny cel kształcenia:
Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę o społecznych uwarunkowaniach i konsekwencjach działalności naukowo-technicznej, dylematach i problemach etycznych związanych z wykonywaniem zawodu inżyniera oraz o międzynarodowych standardach etycznych oraz wymaganiach odpowiedzialności w badaniach i innowacjach (RRI) aktualnie obowiązujących w różnych gałęziach przemysłu i usług.
Ogólne informacje o zajęciach:
Etyka inżynierska - moduł humanistyczny dotyczący pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej
Materiały dydaktyczne:
Dokumenty normalizacyjne - wytyczne i standardy (m.in. VDI3780).
| 1 | A. Grunwald (ed.) | Handbuch Technikethik | Metzler, Stuttgart-Weimar. | 2013 |
| 2 | M. Małek et al. (red.) | Etyka i technika. Etyczne, społeczne i edukacyjne aspekty działalności inżynierskiej | Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2014 |
| 3 | K. Michalski | Technology Assessment. Ocena technologii - nowe wyzwania dla filozofii nauki i ogólnej metodologii nauk | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2019 |
| 4 | K. Michalski, M. Jurgilewicz | Konflikty technologiczne. Nowa architektura zagrożeń w epoce wielkich wyzwań | Difin, Warszawa. | 2021 |
| 5 | E. Bińczyk | Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki | Wydawnictwo UMK, Toruń. | 2012 |
| 1 | J. Hołówka | Etyka w działaniu | Prószyński, Warszawa. | 2001 |
| 2 | D. Grabowski | Etyka pracy. Przekonania wartościujące pracę a zaangażowanie pracowników | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. | 2015 |
| 3 | M. Weber | Etyka protestancka i duch kapitalizmu | Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | 2011 |
| 4 | B. Chyrowicz (red.) | Etyka stosowana. Metody i problemy | Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | 2020 |
| 5 | B. Chyrowicz (red.) | Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałości | Towarzystwo Naukowe KUL. | 2004 |
| 6 | B. Chyrowicz (red.) | Odpowiedzialność na miarę możliwości | Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin. | 2007 |
Wymagania formalne:
Bez wymagań
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Bez wymagań
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Bez wymagań
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Bez wymagań
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Zna aktualne wymagania społecznej odpowiedzialności i standardy etyczne odnoszące się do działalności inżynierskiej i potrafi je stosować w praktyce, potrafi rozstrzygać dylematy i rozwiązywać problemy etyczne towarzyszące praktyce technicznej oraz argumentować w obronie własnego stanowiska, a także jest w stanie samodzielnie opracować program etyczny dla przedsiębiorstwa oraz zarządzać takim programem. | wykład | kolokwium pisemne |
K-W11++ K-U01+ K-U04+ K-U16+ K-K01+ K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR P6S-UU P6S-UW P6S-WK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W1-W3 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W4-W7 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | W8-W11 | MEK01 | |
| 1 | TK04 | W12-W14 | MEK01 | |
| 1 | TK06 | W15-W18 | MEK01 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | |||
| Zaliczenie (sem. 1) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | kolokwium pisemne |
| Ocena końcowa | Ocena z kolokwium jest podwyższana o pół stopnia z tytułu premii za komplet obecności albo obniżana o pół stopnia za każde dwie nieobecności ponad limit. Limit nieobecności nie wpływających na ocenę: 2. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie