
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów i usystematyzowanie wiedzy z podstaw kinematyki i dynamiki, klasycznej z elementami relatywistycznej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Cele modułu: student potrafi rozwiązać proste przykłady z praw poznanych na wykładach, stosuje terminologię pojęć wielkości fizycznych, potrafi dostrzegać w najbliższym otoczeniu zastosowania poznanych praw, w ramach własnej pracy korzysta z podanych źródeł ,dokonuje ich analizy, rozwija umiejętności analityczne w samodzielnym rozwiązywaniu prostych problemów
Materiały dydaktyczne:
https://janmamczur.v.prz.edu.pl/
| 1 | D. Halliday, R. Resnick, J. Walker | Podstawy fizyki, t. 1,2 | PWN, Warszawa. | 2009 |
| 1 | openstax.pl | Fizyka dla szkół wyższych, t. 1 | -. | - |
| 2 | J. Walker | Podstawy fizyki, zbiór zadań | PWN. | 2017 |
| 3 | A. Hennel | Zadania i problemy z fizyki T.1 | PWN, Warszawa. | 2002 |
| 4 | K. Chłędowska, R. Sikora | Wybrane problemy fizyki z rozwiązaniami, cz. 1 | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2010 |
| 1 | R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands | Wykłady Feynmana z fizyki, t.1 | PWN, Warszawa. | 2011 |
| 2 | J. Walker | Latający cyrk fizyki | PWN. | 2007 |
Wymagania formalne:
Wpis na pierwszy semestr studiów wybranego kierunku
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa znajomość matematyki i fizyki na poziomie średnim
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozwiązywania prostych zadań z matematyki i fizyki na poziomie kursu średniego
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumienie konieczności współpracy z grupą w procesie kształcenia i zdobywania umiejętności
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | zna definicje wielkości mechanicznych oraz metody kinematyki i zasady dynamiki dla ruchu postępowego i obrotowego bryły sztywnej i potrafi je zastosować do rozwiązania bardzo prostych problemów | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, pisemny egzamin |
K-W03++ K-U01+ K-U04+ K-U10+ K-U16+ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | zna definicje wielkości zachowawczych oraz zasady zachowania energii i pędu i potrafi je zastosować do rozwiązania bardzo prostych problemów, potrafi wskazać zastosowania techniczne | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K-W03++ K-U01+ K-U04+ K-U10+ K-U16+ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | potrafi zdefiniować wielkości i podać prawa opisujące drgania harmoniczne i fale mechaniczne i potrafi je zastosować do rozwiązania bardzo prostych problemów | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K-W03++ K-U01+ K-U04+ K-U10+ K-U16+ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | zna elementy szczególnej teorii względności i potrafi je zastosować do rozwiązania bardzo prostych problemów ujętych w ścisły schemat | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, egzamin cz. pisemna |
K-W03+ K-U01+ K-U04+ K-U10+ K-U16+ |
P6S-KR P6S-UU P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01, W02, C01, C02 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W03, W04, C03, C04 | MEK01 | |
| 1 | TK03 | W05, W06, C05, C06 | MEK01 | |
| 1 | TK04 | W07, W08, C07, C08 | MEK01 | |
| 1 | TK05 | W09, W10, C09, C10 | MEK01 | |
| 1 | TK06 | W11, W12, C11, C12 | MEK01 | |
| 1 | TK07 | W13, W14, C13, C14 | MEK02 | |
| 1 | TK08 | W15, W16, C15, C16 | MEK02 | |
| 1 | TK09 | W17, W18, C17, C18 | MEK01 | |
| 1 | TK10 | W19, W20, C19, C20 | MEK02 | |
| 1 | TK11 | W21, W22, C21, C22 | MEK03 | |
| 1 | TK12 | W23, W24, C23, C24 | MEK03 | |
| 1 | TK13 | W25, W26, C25, C26 | MEK03 | |
| 1 | TK14 | W27, W28, C27, C28 | MEK04 | |
| 1 | TK15 | W29, W30, C29, C30 | MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na podstawie wyniku egzaminu pisemnego. Egzamin pisemny z wykładów weryfikuje osiągnięcie modułowych efektów kształcenia MEK01, MEK02, MEK03 i MEK04. Kryteria weryfikacji efektów: ocenę dostateczną uzyskuje student, który na egzaminie z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Na podstawie pisemnego zaliczenia dwóch kolokwiów. Kolokwia weryfikują osiągnięcie modułowych efektów kształcenia MEK01, MEK02, MEK03 i MEK04. Kryteria weryfikacji efektów: ocenę dostateczną uzyskuje student, który uzyska sumaryczną liczbę 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów, we wszystkich przypadkach pod warunkiem zdobycia z każdego kolokwium minimum 50% punktów. |
| Ocena końcowa | Na ocenę końcową składa się 30% oceny z egzaminu i 70% oceny z ćwiczeń rachunkowych. Przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową przedstawiono poniżej: Ocena średnia Ocena końcowa: 4,600 – 5,000 bdb=5,0; 4,200 – 4,599 +db=4,5; 3,800 – 4,199 db=4,0; 3,400 – 3,799 +dst=3,5; 3,000 – 3,399 dst=3,0 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
ZestawPrzykłZadNaEgz.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
ZadaniaKinematDynam.pdf
ZadaniaDynamikaBryły.pdf
ZadaniaDrgania.pdf
ZadaniaKinematykaRelatywistyczna.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie