
Główny cel kształcenia:
Przekazanie podstawowej wiedzy odnośnie silników lotniczych niezbędnej dla prawidłowego wykonywania zawodu pilota
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi informacjami odnośnie budowy silników lotniczych, ich charakterystykach eksploatacyjnych i procedurach obsługi
| 1 | Dzierżanowski P. i in | Napędy lotnicze, Turbinowe silniki odrzutowe | WKŁ . | 1983 |
| 2 | Cichosz E. i in | Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKŁ. | 1980 |
| 3 | Rolls Royce | The Jet Engine | Rolls Royce Plc Derby England. | 1996 |
| 4 | Thaddeus W. Fowler | Jet Engine and Propulsion Systems for Engineers | GE Aircraft Engines. | 1989 |
| 5 | T.Gajewski, A. Lesikiewicz, R. Szymanik | Przepływowe silniki odrzutowe | WKŁ . | 1975 |
| 6 | Stefan Szczeciński | Lotnicze silniki tłokpwe | WKiŁ , Warszawa. | 1983 |
| 7 | Sławomir Luft | Podstawy budowy silników tłokowych | WKiŁ , Warszawa. | 2006 |
| 1 | Rolls Royce | The Jet Engine | Rolls Royce Plc. | 1996 |
Wymagania formalne:
zapis na semestr 7 specjalności Lotnictwo i kosmonautyka - Pilotaż
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Widza z zakresu modułów termodynamika, podstawy konstrukcji maszyn, mechanika lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnej pracy z literaturą, umiejętność pracy z komputerem, posługiwaniem się programami do edycji dokumentów i opracowywania prostych algorytmów obliczeniowych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Ma świadomość ważności podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji ze względu na zawód do którego się przygotowuke
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma wiedzę z zakresu przepisów budowy silników turbinowych i lotniczych silników tłokowych | wykład | test pisemny |
K-W09+++ K-U01++ K-U12+++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych metod projektowania, przepływu informacji w procesie projektowania, wytwarzania, eksploatacji silników lotniczych | wykład | test pisemny |
K-W09++ K-U01++ K-U12++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK03 | Zna trendy rozwojowe silników lotniczych, potrafi dokonać podziału silników lotniczych według różnych kryteriów: eksploatacyjnych, konstrukcyjnych, funkcjonalnych | wykład | test pisemny |
K-W09++ K-U01++ |
P6S-UW P6S-WG |
| MEK04 | Potrafi poprawnie zidentyfikować układy konstrukcyjne silników turbinowych : APU, TSO, DTSO, TSSm oraz silników tłokowych szeregowych, gwiazdowych, "boxer" | wykład | test pisemny |
K-W09+ K-K03++ |
P6S-KR P6S-WG |
| MEK05 | Zna zasady pracy poszczególnych funkcjonalnych zespołów silnika : wlotu, sprężarki, komory spalania, turbiny, zespołu wylotowego spalin. Zna zasady działania zespołów konstrukcyjnych silnika tłokowego : układ dolotowy, układ korbowy, układ rozrządu, systemy doładowania | wykład | test pisemny |
K-W09+ |
P6S-WG |
| MEK06 | Zna obciążenia jakim poddany jest silnik turbinowy i tłokowy w warunkach lotu jak i na ziemi | wykład | test pisemny |
K-W09+ |
P6S-WG |
| MEK07 | Zna wymagania w zakresie bezpiecznego eksploatowania silników turbinowych i silników tłokowych | wykład | test pisemny |
K-U12+ |
P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK02 | W02 | MEK06 | |
| 7 | TK03 | W3 | MEK01 MEK03 | |
| 7 | TK04 | W04 | MEK07 | |
| 7 | TK05 | W05 | MEK01 MEK04 | |
| 7 | TK06 | W06 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
| 7 | TK07 | W07 | MEK02 MEK04 MEK05 | |
| 7 | TK08 | W08 | MEK06 MEK07 | |
| 7 | TK09 | W09 | MEK01 MEK03 | |
| 7 | TK10 | W10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 7 | TK11 | W11 | MEK01 MEK05 | |
| 7 | TK12 | W12 | MEK06 MEK07 | |
| 7 | TK13 | W13 | MEK01 MEK06 | |
| 7 | TK14 | W14 | MEK01 MEK06 | |
| 7 | TK15 | W15 | MEK03 MEK06 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
15.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | zaliczenie pisemne. Student musi zaliczyć dwa kolokwia pierwsze z zakresu silników tłokowych drugie z silników turbinowych. Ocena końcowa jest średnią z ocen z obu kolokwiów. Z każdego kolokwium należy uzyskać liczbę punktów na ocenę :3 - nie mniej niż 60 % punktów , 4 - nie mniej niż 80% punktów, 5 - powyżej 90 % punktów. Forma kolokwiów jest ustalana z prowadzącymi - zalecana forma pisemna, test jednokrotnego wyboru. |
| Ocena końcowa | wykład 100% |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation | 2025 |
| 2 | M. Czarnecki | Micro gas turbine evolution, a quarter-century review | 2025 |
| 3 | M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik | Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects | 2025 |
| 4 | M. Czarnecki; A. Lech | GTM-120 micro gas turbine engine noise identification | 2024 |
| 5 | P. Wygonik | Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego | 2024 |
| 6 | M. Czarnecki | Efficient Coding Techniques for Propulsion Systems | 2022 |