logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Silniki lotnicze


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
5231
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr inż. Michał Czarnecki
Terminy konsultacji koordynatora:
Środa 10-12
Imię i nazwisko koordynatora 2:
dr inż. Piotr Wygonik
Terminy konsultacji koordynatora:
konsultacje ustalone na bieżąco z prowadzącym zaraz po rozpoczęciu modułu zajęć

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazanie podstawowej wiedzy odnośnie silników lotniczych niezbędnej dla prawidłowego wykonywania zawodu pilota

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi informacjami odnośnie budowy silników lotniczych, ich charakterystykach eksploatacyjnych i procedurach obsługi

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dzierżanowski P. i in Napędy lotnicze, Turbinowe silniki odrzutowe WKŁ . 1983
2 Cichosz E. i in Charakterystyka i zastosowanie napędów WKŁ. 1980
3 Rolls Royce The Jet Engine Rolls Royce Plc Derby England. 1996
4 Thaddeus W. Fowler Jet Engine and Propulsion Systems for Engineers GE Aircraft Engines. 1989
5 T.Gajewski, A. Lesikiewicz, R. Szymanik Przepływowe silniki odrzutowe WKŁ . 1975
6 Stefan Szczeciński Lotnicze silniki tłokpwe WKiŁ , Warszawa. 1983
7 Sławomir Luft Podstawy budowy silników tłokowych WKiŁ , Warszawa. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Rolls Royce The Jet Engine Rolls Royce Plc. 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
zapis na semestr 7 specjalności Lotnictwo i kosmonautyka - Pilotaż

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Widza z zakresu modułów termodynamika, podstawy konstrukcji maszyn, mechanika lotu

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność samodzielnej pracy z literaturą, umiejętność pracy z komputerem, posługiwaniem się programami do edycji dokumentów i opracowywania prostych algorytmów obliczeniowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Ma świadomość ważności podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji ze względu na zawód do którego się przygotowuke

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Ma wiedzę z zakresu przepisów budowy silników turbinowych i lotniczych silników tłokowych wykład test pisemny K-W09+++
K-U01++
K-U12+++
P6S-UW
P6S-WG
MEK02 Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych metod projektowania, przepływu informacji w procesie projektowania, wytwarzania, eksploatacji silników lotniczych wykład test pisemny K-W09++
K-U01++
K-U12++
P6S-UW
P6S-WG
MEK03 Zna trendy rozwojowe silników lotniczych, potrafi dokonać podziału silników lotniczych według różnych kryteriów: eksploatacyjnych, konstrukcyjnych, funkcjonalnych wykład test pisemny K-W09++
K-U01++
P6S-UW
P6S-WG
MEK04 Potrafi poprawnie zidentyfikować układy konstrukcyjne silników turbinowych : APU, TSO, DTSO, TSSm oraz silników tłokowych szeregowych, gwiazdowych, "boxer" wykład test pisemny K-W09+
K-K03++
P6S-KR
P6S-WG
MEK05 Zna zasady pracy poszczególnych funkcjonalnych zespołów silnika : wlotu, sprężarki, komory spalania, turbiny, zespołu wylotowego spalin. Zna zasady działania zespołów konstrukcyjnych silnika tłokowego : układ dolotowy, układ korbowy, układ rozrządu, systemy doładowania wykład test pisemny K-W09+
P6S-WG
MEK06 Zna obciążenia jakim poddany jest silnik turbinowy i tłokowy w warunkach lotu jak i na ziemi wykład test pisemny K-W09+
P6S-WG
MEK07 Zna wymagania w zakresie bezpiecznego eksploatowania silników turbinowych i silników tłokowych wykład test pisemny K-U12+
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 "Wprowadzenie" - Przepisy budowy silników lotniczych - zarys, - Systemy projektowania silników lotniczych - zarys, W01 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK02 Obciążenia silnika turbinowego podczas pracy na ziemi i w powietrzu, warunki bezpiecznego użytkowania W02 MEK06
7 TK03 Silnik turbinowy jako obiekt sterowania - informacje dostępne dla pilota W3 MEK01 MEK03
7 TK04 Krwioobieg układu napędowego - Instalacje(paliwowe, olejowe, elektryczne) W04 MEK07
7 TK05 Rozwiązania konstrukcyjne silników lotniczych - TSO,DTSO, TSS, APU W05 MEK01 MEK04
7 TK06 Część zimna silnika turbinowego W06 MEK02 MEK03 MEK05
7 TK07 Część gorąca silnika turbinowego W07 MEK02 MEK04 MEK05
7 TK08 Wybrane zagadnienia z zakresu silników turbinowych i tłokowych, rakietowych W08 MEK06 MEK07
7 TK09 kryteria podziału silników tłokowych, napęd pośredni i bezpośredni, silnik wysokościowy i niewysokościowy, silnik doładowany i wolnossący W09 MEK01 MEK03
7 TK10 Obiegi teoretyczne, porównawcze, rzeczywiste silników tłokowych. Obciążenia mechaniczne i cieplne silnika (kinematyka układu korbowego, siły bezwładności, siły gazowe, obciążenia cieplne). Perspektywy rozwoju lotniczych silników tłokowych W10 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK11 Charakterystyki silników i wskaźniki operacyjne (średnie ciśnienie indykowane, prędkość obrotowa, moment obrotowy, moc silnika, sprawność). Jednostkowe zużycie paliwa. Moc jednostkowa, charakterystyka prędkościowa, wysokościowa. Charakterystyka śmigłowa, śmigło ciężkie, lekkie W11 MEK01 MEK05
7 TK12 Paliwa do silników tłokowych i turbinowych, charakterystyki paliw, Ekologiczne aspekty użytkowania silnika( zadymienie spalin, toksyczność spalin, hałaśliwość pracy silnika), paliwa silnikowe, oleje, smary.Materiały konstrukcyjne w budowie silników tłokowych lotniczych. Doładowanie silników (ciśnienie doładowania, systemy doładowania silników lotniczych, granice doładowania, dobór wielkości sprężarki, charakterystyka wysokościowa silnika doładowanego). W12 MEK06 MEK07
7 TK13 Wybrane zespoły konstrukcyjne: zespół tłokowy (tłok, pierścień, sworzeń – obliczenia, materiały, konstrukcja). Wały korbowe, korbowody (konstrukcja wałów, czopy główne, ramię wykorbienia, obliczenia).Wyrównoważanie silnika (silnik jednocylindrowy, widlasty, gwiazdowy) W13 MEK01 MEK06
7 TK14 Układy dolotowe i wylotowe, rozrząd silników czterosuwowych (krzywki rozrządu, napęd zaworów, sprężyny, zawory) Chłodzenie silników (wpływ powietrza na pracę silnika, chłodzenie powietrzne). Układy smarowania silników (oleje silnikowe, schematy układów olejenia, pompy oleju, filtry, zawory przelewowe, miski olejowe). Układy zasilania silników ZI (gaźniki, układy wtryskowe). Układy zasilania silników z ZS (pompy i układy wtryskowe, układ akumulatorowy, pompowtryskiwacze) Regulacja i sterowanie pracą silników. Systemy chłodzenia silników W14 MEK01 MEK06
7 TK15 Wprowadzenie do teorii i budowy silników rakietowych. Podział silników, paliwa rakietowe, parametry użyteczne, charakterystyki silników, zespoły konstrukcyjne. W15 MEK03 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne. Student musi zaliczyć dwa kolokwia pierwsze z zakresu silników tłokowych drugie z silników turbinowych. Ocena końcowa jest średnią z ocen z obu kolokwiów. Z każdego kolokwium należy uzyskać liczbę punktów na ocenę :3 - nie mniej niż 60 % punktów , 4 - nie mniej niż 80% punktów, 5 - powyżej 90 % punktów. Forma kolokwiów jest ustalana z prowadzącymi - zalecana forma pisemna, test jednokrotnego wyboru.
Ocena końcowa wykład 100%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Analysis of the development of energy storage systems in regional aviation 2025
2 M. Czarnecki Micro gas turbine evolution, a quarter-century review 2025
3 M. Klimczyk; J. Muszyńska-Pałys; M. Orkisz; P. Wygonik Fuel cells in aviation: limitations, capabilities, and development prospects 2025
4 M. Czarnecki; A. Lech GTM-120 micro gas turbine engine noise identification 2024
5 P. Wygonik Dobór zespołu napędowego do samolotu wielozadaniowego według kryterium zadania lotniczego 2024
6 M. Czarnecki Efficient Coding Techniques for Propulsion Systems 2022