
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z aparatem pojęciowym analityki biznesowej oraz przekazanie wiedzy na temat procesu tworzenia modeli danych, modeli symbolicznych, ich implementacji w wybranych środowiskach programowych oraz interpretacji wyników analizy. Ukształtowanie umiejętności w zakresie przygotowywania danych do analizy i wykorzystania technik, narzędzi i metod analityki deskryptywnej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł omawia proces przygotowywania danych oraz prowadzenia analiz w oparciu o modelowe zbiory danych oraz z wykorzystaniem metod i technik statystyki opisowej. Prezentuje również narzędzia umożliwiające analizę danych zapisanych w formie tabel na różnych poziomach szczegółowości – dane transakcyjne, dane zagregowane, oraz planowanie i projektowanie systemów kluczowych wskaźników wydajności (KPI).
| 1 | F. Provost, T. Fawcett | Analiza danych w biznesie. Sztuka podejmowania skutecznych decyzji. | Helion. | 2014 |
| 2 | Winston W. L. | Microsoft Excel 2019 – Analiza i modelowanie danych biznesowych. | Promise. | 2019 |
| 1 | Ferrari A., Russo M. | Power BI i Power Pivot dla Excela. Analiza danych. | Helion. | 2020 |
| 2 | Carlberg C. | Analiza statystyczna. Microsoft Excel. | Helion. | 2018 |
| 1 | Gonick L., Smith W. | Statystyka. Przewodnik mocno ilustrowany. | Wolter Kluwer. | 2011 |
| 2 | Biecek P. | Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych. | Smarter Poland. | 2014 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na 2 semestr studiów II stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa znajomość zagadnień statystyki opisowej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Podstawy użytkowanie środowisk Ms-Excel.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Potrafi swobodnie korzystać z aparatu pojęciowego dziedziny analityki biznesowej, wyjaśnić przeznaczenie i sposób wykorzystania metod, technik i narzędzi w konkretnym problemie lub kontekście decyzyjnym oraz rozumie ich możliwości i ograniczenia | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W02++ K-U10++ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK02 | Potrafi tworzyć modele danych zgodnie z wymaganiami informacyjnymi biznesu, przygotować dane pod kątem analizy (budować kwerendy, sortować, filtrować, agregować), prowadzić obliczenia i wykorzystać wizualizację w prezentacji wyników analizy oraz w analizie zbiorów danych. | Laboratorium problemowe | zaliczenie cz. praktyczna |
K-U10++ K-U19++ |
P7S-UW |
| MEK03 | Potrafi przygotować raport analityczny z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi analityki opisowej. | wykład, laboratorium problemowe | raport pisemny, prezentacja projektu, |
K-U10++ K-U19++ |
P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | W02, W03 | MEK01 | |
| 2 | TK03 | L1, L2, L3 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK04 | W04, L4, L5 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK05 | L6, L7, L8 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK06 | W05, L9 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK07 | W06, L10, L11 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK08 | W07, L12, L13 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK09 | Projekt | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
3.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszych dwóch efektów modułowych (MEK01, MEK02). Sprawdzian obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0 |
| Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego efektu modułowego (MEK02). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0; |
| Projekt/Seminarium | W ramach projektu opracowywany jest kompleksowy raport analityczny w oparciu o określony zbiór danych. Wymagane jest wykorzystanie wybranych metod, technik i narzędzi oraz przygotowanie raporty zgodnie z dobrymi praktykami. Wyniki projektu są prezentowane na forum grupy. |
| Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,2, laboratorium z wagą 0,5 oraz projektu z wagą 0,3. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie