logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Wprowadzenie do języków inżynierii danych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Inteligentne i cyfrowe systemy wytwarzania, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Zrównoważony rozwój w przemyśle
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Informatyki
Kod zajęć:
4554
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W15 L15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Jan Sadolewski
Terminy konsultacji koordynatora:
Podane na stronie https://js.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przedstawienie języków programowania R i Python wykorzystywanych w analizie danych.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł ma na celu przekazanie praktycznej wiedzy o językach programowania R i Python oraz wykorzystaniu ich w procesie pozyskania, czyszczenia i analizy danych. Dotyczy to w szczególności takich zagadnień jak wykorzystanie istniejących bibliotek dedykowanych dla tych języków w celu ekstrakcji danych i ich wizualizacji.

Materiały dydaktyczne:
https://js.kia.prz.edu.pl/stud

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jared Lander Zaawansowane analizy i grafika statystyczna APN Promise, Warszawa. 2018
2 Wes McKinney Python w analizie danych Helion (O’Relly), Gliwice. 2018
3 Gopi Subramanian Python Data Science Cookbook Packt publishing, Birmingham. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Tania Moulik Applied Data Visualization with R and ggplot2 Packt Publishing. 2018
2 Robert Johansson Matematyczny Python: obliczenia naukowe i analiza danych z użyciem NumPy, SciPy i Matplotlib Helion. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student musi być zarejestrowany na co najmniej drugim semestrze studiów drugiego stopnia (magisterskich)

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawową wiedzę w zakresie Informatyki oraz baz danych. Ponadto dobra znajomość popularnych języków programowania ogólnego przeznaczenia (np. C, Java, C#).

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wymagane jest posiadanie umiejętności obsługi kompuera oraz oprogramowania takiego jak edytor tekstu (kodu).

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Uczciwość, umiejętność samodzielnego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych, zdolność do pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna składnię języków R i Python. Wymienia typowe struktury danych wykorzystywane w procesie pozyskiwania wiedzy z danych. wykład, laboratorium, laboratorium problemowe, zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K-W01++
K-W04+
K-U09+++
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Zna, instaluje i wykorzystuje pakiety przeznaczone do analizy i prezentacji danych oraz Importuje, filtruje i transformuje dane zapisane w różnych formatach. wykład, laboratorium, laboratorium problemowe zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K-W04++
K-U09+++
P7S-UW
P7S-WG
MEK03 Zna i potrafi budować podstawowe modele drążenia danych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna, zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. praktyczna K-W04+
K-U09++
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Język programowania R, literały, wyrażenia, funkcje, wartości, pętle W01, L01 MEK01
2 TK02 Wektory i operacje wektorowe języka R W2, L2 MEK01
2 TK03 Moduły języka R, obliczenia statystyczne, wykresy W3, L2-L3 MEK02
2 TK04 Język programowania Python, literały, wyrażenia, pętle, funkcje, klasy, obiekty, wyjątki W4, L4 MEK01
2 TK05 Moduły języka Python do analizy danych, obliczenia statystyczne. W5-6, L5 MEK01
2 TK06 Analiza skupień. Podstawowe pojęcia odległości taksonomicznej, miary i odległości. Techniki grupowania: aglomeracyjne i podziałowe. Metody skupiania: metoda K-średnich, medianowa, metoda minimalnej wariancji. Rozmyta metoda analizy skupień. W06, W07 MEK02
2 TK07 Zastosowanie języka Python do budowy podstawowych modeli drążenia danych - model klasyfikacji, grupowania, regresji i reguł asocjacyjnych. W7-8, L6-L8 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Uczestnictwo w zajęciach
Laboratorium Kolokwium realizowane przy komputerze (albo w wersji papierowej w zależności od stanu epidemicznego) polega na rozwiązaniu zadań dotyczących języków Python i pakietów (pandas, numpy, matplotlib) oraz R i grupy pakietów tidyverse (dplyr, ggplot2, readr). Poprawna odpowiedź na pytanie pozwala uzyskać od 1 do 5 punktów. Częściowo poprawna lub niepełna odpowiedź pozwala uzyskać proporcjonalnie mniejszą liczbę punktów. Zdobyta przez studenta liczba punktów jest przekształcana na wartość procentową maksimum punktów do uzyskania. Ocenę wyznacza się według następującej skali: ndst - do 50%, dst - do 60%, dst+ - do 70%, db - do 80%, db+ - do 90%, bdb - powyżej 90%
Ocena końcowa Wszystkie formy przedmiotu mają ocenę pozytywną, wówczas oceną końcową stanowi ocena z egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie