Wychowanie fizyczne 2
Podstawowe informacje o zajęciach
Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Inżynieria napędów pojazdów samochodowych, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria odnawialnych źródeł energii, Inżynieria pojazdów samochodowych, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Programowanie i automatyzacja obróbki, Przetwórstwo tworzyw i kompozytów polimerowych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Centrum Sportu Akademickiego
Status zajęć:
obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Inżynieria napędów pojazdów samochodowych, Inżynieria odnawialnych źródeł energii, Inżynieria pojazdów samochodowych, Przetwórstwo tworzyw i kompozytów polimerowych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / C30 / 0 ECTS / Z
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr Ewa Polak
Terminy konsultacji koordynatora:
http://ewpol.v.prz.edu.pl/
Imię i nazwisko koordynatora 2:
mgr Przemysław Biskup
semestr 2:
mgr Elżbieta Świeca
semestr 2:
mgr Marzena Świątek
semestr 2:
mgr Małgorzata Bilińska
Cel kształcenia i wykaz literatury
Główny cel kształcenia:
Kształtowanie nawyków dbania o sprawność i kondycję fizyczną oraz stymulowanie do aktywnego uczestnictwa w wybranych formach aktywności fizycznej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł wychowanie fizyczne realizowany jest w formie obligatoryjnych ćwiczeń grupowych, podczas których studenci pod opieką nauczyciela specjalisty rozwijają swoje umiejętności z zakresu realizowanego sportu lub rekreacyjnej formy aktywności fizycznej.
Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
| 1 |
Wosko-Cordas E. |
Zacznij biegać: marsz, bieg, zawody, maraton |
Warszawa: SBM. |
2009 |
| 2 |
Delavier F. |
Modelowanie sylwetki: atlas ćwiczeń dla kobiet |
Warszawa: PZWL. |
2009 |
| 3 |
Chmura J. |
Rozgrzewka. Podstawy fizjologiczne i zastosowanie praktyczne. |
Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL . |
2014 |
Literatura do samodzielnego studiowania
| 1 |
Kuński H. |
Poradnik lekarski aktywności ruchowej osób w wieku średnim |
Warszawa: PZWL. |
1985 |
| 2 |
Osiński W. |
Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce i terapii. |
Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL . |
2016 |
Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej. Odpowiedni strój i obuwie sportowe.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Brak
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Elementarna sprawność fizyczna.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie.
Efekty kształcenia dla zajęć
| MEK |
Student, który zaliczył zajęcia |
Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia |
Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia |
Związki z KEK |
Związki z PRK |
|
MEK01 |
potrafi dobrać odpowiednią dla siebie formę aktywności fizycznej i wykonywać ćwiczenia fizyczne zgodnie z techniką wykonania. |
ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania |
obserwacja wykonawstwa |
K-K03++
|
P6S-UO
|
|
MEK02 |
wzbogaca zasób umiejętności ruchowych, zwiększa wydolność organizmu i poprawia kondycję fizyczną. |
ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania |
obserwacja wykonawstwa |
K-K03++
|
P6S-UO
|
|
MEK03 |
posiada umiejętność pracy w grupie, pełniąc w niej różną rolę oraz rozumie i akceptuje poziom sprawności innych osób. |
ćwiczenia problemowe |
obserwacja wykonawstwa |
K-K03+++
|
P6S-UO
|
Treści kształcenia dla zajęć
| Sem. |
TK |
Treści kształcenia |
Realizowane na |
MEK |
| 2 |
TK01 |
Zapoznanie z zasadami udziału w zajęciach i warunkami zaliczenia. Omówienie warunków korzystania z pływalni oraz zasad bezpieczeństwa obowiązujących w czasie ćwiczeń w środowisku wodnym. |
C01 - C02 |
MEK03
|
| 2 |
TK02 |
Wstępna adaptacja do środowiska wodnego:
- zanurzanie twarzy, otwieranie oczu i orientacja pod powierzchnią wody,
- opanowanie oddychania w środowisku wodnym, zapoznanie z wyporem wody,
- opanowanie leżenia na piersiach i grzbiecie,
- zabawy i gry ruchowe w wodzie.
Ćwiczenia rozgrzewkowe, przygotowujące do ćwiczeń w wodzie.
Nauka zachowania się w wodzie w sytuacjach trudnych i nietypowych: zachłyśnięcie, skurcz, przytopienie, itp. |
C03 - C28 |
MEK01
MEK02
MEK03
|
| 2 |
TK03 |
Nauka stylu grzbietowego: leżenie na grzbiecie, poślizg, prawidłowa praca NN z deską na biodrach i bez deski, prawidłowa praca RR. Doskonalenie prawidłowej koordynacji NN i RR.
Nauka stylu dowolnego: poślizg na piersiach, prawidłowa pracy NN połączona z oddechem, ćwiczenia z deską i bez deski. Nauka prawidłowej pracy RR (pływanie dokładanką z prawidłowym wdechem i wydechem). Nauka koordynacji pracy RR i NN z ustaleniem prawidłowego oddechu.
Nauka stylu klasycznego: prawidłowa praca NN z deską i bez deski na piersiach i na grzbiecie, prawidłowa praca RR w stylu klasycznym. Koordynacja pracy RR i NN i oddechu w stylu klasycznym.
Nauka skoku do wody na NN i na głowę. |
C03 - C28 |
MEK01
MEK02
MEK03
|
| 2 |
TK04 |
Test sprawności: próba przepłynięcia 25 m wybranym przez studenta stylem. |
C29 - C30 |
MEK01
MEK03
|
Nakład pracy studenta
| Forma zajęć |
Praca przed zajęciami |
Udział w zajęciach |
Praca po zajęciach |
| Ćwiczenia/Lektorat
(sem. 2)
|
|
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.
|
|
| Konsultacje
(sem. 2)
|
|
|
|
| Zaliczenie
(sem. 2)
|
|
|
|
Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej
| Forma zajęć |
Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
| Ćwiczenia/Lektorat |
|
| Ocena końcowa |
Ocena wystawiana na podstawie aktywności studenta na zajęciach, obecności oraz zaliczenia testu sprawnościowego. Dla studentów ze zwolnieniem lekarskim - na podstawie zaangażowania podczas ćwiczeń w Pracowni Fizjoterapii CFiS i obecności. |
Przykładowe zadania
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Beep test charakterystyka.pdf
Beep test normy.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych
:
nie
Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie