
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie się z napędami płynowymi: pneumatycznymi i hydraulicznymi, ich elementami, sposobem działania i podstawami projektowania.
Ogólne informacje o zajęciach:
Na wykładzie studenci zapoznają się z opisem elementów i układów oraz poznają sposób ich doboru i obliczeń oraz poznają metody projektowania układów. Praktycznie to realizują na laboratorium łącząc fizycznie odpowiednio elementy i programując sterowniki W trakcie zajęć wykonują prosty projekt jakiegoś układu pneumatycznego lub hydraulicznego.
Inne:
Oprogramowanie FluidSim, Fluidraw, FST4.21, FCT, FTM
| 1 | Zenon Jędrzykiewicz | Projektowanie układów hydrostatycznych, | Wydawnictwo AGH, Kraków. | 1992 |
| 2 | Łukasz Węsierski | Podstawy pneumatyki, | Wydawnictwo AGH,Kraków. | 1990 |
| 3 | Szenajch | Napędy i sterowanie pneumatyczne | WNT. | - |
| 4 | Hasebrik | Grundlagen der pneumatischen steuerungstechik | FestoDidactic. | 1991 |
| 1 | J. Honczarenko | Roboty przemysłowe, | WNT Warszawa . | 1996 |
| 2 | Hasebrink | Grundlagen der pneumatischen steuerungstechnik | Festo Didactic. | - |
| 3 | Szenajch | Napędy i sterowanie pneumatyczne | WNT. | - |
Wymagania formalne:
Zaliczenie przedmiotów: Mechanika, Mechanika płynów, Podstawy konstrukcji maszyn
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Statyka płynów. Rodzaje przepływów. Elementy dynamiki gazów. Równanie Bernoulliego. Pomiar prędkości, ciśnienia i natężenia przepływu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student potrafi zaprojektować prosty napędowy układ płynowy | wykład, projekt indywidualny | kolokwium, prezentacja projektu |
K-U14++ K-U16+ |
P7S-UW |
| MEK02 | Rozumie budowę, działanie i ma wiedzę do zaprojektowania podstawowych układów sterowania,w układach z manipulatorami i robotami. | wykład | kolokwium, prezentacja projektu |
K-W01+++ K-W09+ K-U14++ K-U16+ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK03 | Posiada wiedzę do rozwiązywania w zespołach zagadnień konstrukcyjnych i problemów diagnostyki układów mechatronicznych w przemyśle elektromaszynowym. | laboratorium | sprawozdanie z laboratorium |
K-W09++ K-K01+ |
P7S-KO P7S-WG |
| MEK04 | Zna podstawowe funkcjonalne elementy napędowe i sterujące i pozostałe układów pneumatycznych i hydraulicznych i metody ich doboru z literatury i katalogów. Posiada wiedzę i umiejętności prowadzenia badań. | wykład, laboratorium, projekt | sprawozdanie z laboratorium, obrona projektu |
K-W01+ K-W09+++ K-U16+ K-K01+ |
P7S-KO P7S-UW P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01, W02 | MEK02 MEK04 | |
| 2 | TK02 | W03 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK03 | W04 | MEK01 MEK04 | |
| 2 | TK04 | W05 | MEK02 | |
| 2 | TK05 | W06 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK06 | W07 | MEK04 | |
| 2 | TK07 | W08, W09 | MEK03 MEK03 | |
| 2 | TK08 | W10, W11 | MEK02 MEK02 | |
| 2 | TK09 | W12, W13 | MEK01 | |
| 2 | TK10 | W14 | MEK02 MEK04 | |
| 2 | TK11 | W15 | MEK01 MEK04 | |
| 2 | TK12 | L01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK13 | L02 | MEK03 MEK04 | |
| 2 | TK14 | L03 | MEK01 MEK02 | |
| 2 | TK15 | L04 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 2 | TK16 | L05 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK17 | L06 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK18 | L07 | MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK19 | P1;P2 | MEK02 MEK04 | |
| 2 | TK20 | P3;P4 | MEK02 MEK04 | |
| 2 | TK21 | P5 | MEK02 MEK04 | |
| 2 | TK22 | P6;P7 | MEK02 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
9.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | kolokwium |
| Laboratorium | oddanie sprawozdania i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych, |
| Projekt/Seminarium | Udział w zajęciach projektowych, zaliczenie projektów |
| Ocena końcowa | Warunkiem jest zaliczenie kolokwium, wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i zaliczenie - pracy projektowej, a ocenę oblicza się jako średnią arytmetyczną z ocen z kolokwium, laboratorium i pracy projektowej |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka | Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin | 2025 |
| 2 | M. Borkowski; P. Strojny; Z. Szczerba | Absorber energii słonecznej, zwłaszcza do zasilania infrastruktury przydrożnej | 2024 |
| 3 | A. Bednarz; K. Bieniek; R. Kołodziejczyk; P. Krauz; M. Lubas; K. Szczerba; Z. Szczerba | Experimental Interpretation of the Provisions of EN 13796-3 for Fatigue Testing of Cableway Gondolas | 2023 |
| 4 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Acceleration-Insensitive Pressure Sensor for Aerodynamic Analysis | 2023 |
| 5 | K. Pytel; K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba; M. Szumski | Wind Tunnel Experimental Study on the Efficiency of Vertical-Axis Wind Turbines via Analysis of Blade Pitch Angle Influence | 2023 |
| 6 | M. Biskup; Z. Szczerba; M. Żyłka; W. Żyłka | An Original System for Controlling the Speed of Movement of Pneumatic Drives in Rehabilitation Devices | 2023 |
| 7 | A. Bednarz; K. Bieniek; P. Krauz; Z. Szczerba | Problemy i dobre praktyki w badaniach zmęczeniowych gondoli do kolei linowych wg normy PN-EN 13796-3 | 2022 |
| 8 | K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Przetwornik ciśnienia różnicowego | 2022 |
| 9 | K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Sensitivity of Piezoresistive Pressure Sensors to Acceleration | 2022 |
| 10 | K. Szczerba; Z. Szczerba; M. Żyłka | Experimental Research on the Velocity of Two Pneumatic Drives with an Element for Concurrent Motion | 2022 |
| 11 | K. Szczerba; P. Szczerba; Z. Szczerba | Skaner cisnień różnicowych | 2021 |
| 12 | A. Kalwar; F. Kurdziel; U. Marikutsa; K. Pytel; M. Soliman; Z. Szczerba | Application of Information Technology Engineering Tools to Simulate an Operation of a Flow Machine Rotor | 2020 |
| 13 | I. Farmaha; S. Gumula; A. Kalwar; F. Kurdziel; K. Pytel; Z. Szczerba | Acquisition of Signals in a Wind Tunnel Using the Dasylab Software Package | 2020 |
| 14 | K. Szczerba; Z. Szczerba; M. Żyłka; W. Żyłka | Research on a rodless pneumatic actuator with magnetic transfer | 2020 |
| 15 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
| 16 | Z. Szczerba; M. Żyłka | Element synchronizujący prace dwóch siłowników | 2020 |