
Główny cel kształcenia:
Przekazanie pogłębionej wiedzy na temat: projektowania, wytwarzania i badania przekładni stożkowych i hipoidalnych.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł zawiera treści niezbędne do właściwego podejścia do projektowania przekładni stożkowych i hipoidalnych oraz prawidłowego posługiwania się specjalistycznym programem KIMOS, dedykowanym projektowaniu tych przekładni. Moduł kształtuje umiejętności prowadzenia badan naukowych w kierunku projektowania, technologii i badań przekładni stożkowych i hipoidalnych.
| 1 | Jan Klingelnberg | Bevel Gear. Fundamentals and Applications | Springer, ISBN 978-3-662-43892-3. | 2016 |
| 2 | Zdzisław Wójcik | Przekładnie stożkowe systemu Gleason. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . | 2004 |
| 3 | Zdzisław Wójcik | Przekładnie stożkowe systemów: Oerlikon, Klingelnberg, Saratow i Modul. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2004 |
| 1 | Zbigniew Jaśkiewicz | Przekładnie stożkowe i hipoidalne | Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa. | 1978 |
| 2 | Adam Marciniec | Synteza i analiza zazębień przekładni stożkowych o kołowo-łukowej linii zęba. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2002 |
| 1 | Faydor L. Litvin, Alfonso Fuentes | Gear Geometry and Applied Theory 2nd Edition | Cambridge University Press, 2004, ISBN-13: 978-0521815178. | 2004 |
Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr 3
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Posiada wiedzę z zakresu konstrukcji i technologii napędów mechanicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Posiada umiejętności z zakresu projektowania podzespołów mechanicznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Odczuwa potrzebę uczestniczenia w interdyscyplinarnych zespołach rozwiązujących problemy związane z konstrukcja i technologia przekładni stożkowych i hipoidalnych
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada wiedzę na temat rodzaju przekładni stożkowych i hipoidalnych, ich zastosowania. Potrafi porównać ww przekładnie. Zna pojęcia związane z geometrią przekładni stożkowej i hipoidalnej. Potrafi zaprojektować geometrię przekładni dla założonych danych. | wykład, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K-W09+++ K-W11+++ |
P7S-WG |
| MEK02 | Ma wiedzę na temat metod obróbki kół stożkowych i hipoidalnych oraz doboru narzędzi do ich obróbki. Potrafi dobrać odpowiednią metodę obróbki oraz narzędzie wg wymagań. | wykład, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K-W06+++ |
P7S-WG |
| MEK03 | Ma wiedzę na temat dokładności wykonania kół, wymagań dotyczących dokumentacji technicznej. Zna metody pomiaru kół. Zna wymagania dotyczących montażu przekładni. Potrafi wykonać dokumentację przekładni. | wykład, laboratorium | test pisemny, prezentacja projektu |
K-U10+++ K-U13+ |
P7S-UW |
| MEK04 | Ma wiedzę na temat parametrów określających mikrogeometrię przekładni. Potrafi ocenić współpracę przekładni. Zna metody obliczania wytrzymałości przekładni oraz pojęcia z tym zagadnieniem związane. Potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe przekładni. | wykład, laboratorium | test pisemny, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K-W09+++ K-U03++ K-U10++ K-U13++ |
P7S-UW P7S-WG |
| MEK05 | Ma wiedzę na temat badań stanowiskowych przekładni stożkowych i hipoidalnych. Zna przyczyny uszkodzeń kół zębatych. Ma wiedzę na temat materiałów stosowanych na koła stożkowe i hipoidalne i stosowanej obróbki cieplnej. | wykład,laboratorium | test pisemny |
K-W06++ K-W09+++ K-U13++ |
P7S-UW P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 3 | TK01 | W01,W02 | MEK01 | |
| 3 | TK02 | W03,W04 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK03 | W05,W06 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK04 | W07,W08 | MEK02 | |
| 3 | TK05 | W09,W10 | MEK03 | |
| 3 | TK06 | W11 | MEK03 MEK04 | |
| 3 | TK07 | W12,W13,W14 | MEK01 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK08 | W15 | MEK05 | |
| 3 | TK09 | L01,L02 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK10 | L03,L04,L05,L06 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 3 | TK11 | L07,L08 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 3 | TK12 | L09,L10 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
| 3 | TK13 | L11,L12 | MEK01 MEK02 | |
| 3 | TK14 | L13,L14,L15,L16 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 3 | TK15 | L17,L18 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
| 3 | TK16 | L19,L20,L21,L22,L23,L24,L25,L26 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 3 | TK17 | L27,L28,L29,L30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Inne:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 3) | |||
| Zaliczenie (sem. 3) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Test zaliczeniowy w formie pisemnej weryfikuje MEK01, MEK02, MEK03, MEK04, MEK05. Test uważa się za zdany, gdy student otrzymuje powyżej 50% punktów możliwych do uzyskania. Ocenę z testu określa się w sposób następujący: (50%-60%> dst, (60%-70%> +dst, (70%- 80%> db, (80%-90%> +db, (90%-100%> bdb. |
| Laboratorium | Realizacja wszystkich tematów z laboratorium, prezentacja i obrona projektu. Projekt weryfikuje umiejętności studenta określone MEK01, MEK02, MEK03, MEK04. Ocena projektu jest uzależniona od stopnia realizacji poszczególnych zadań w projekcie i umiejętności interpretacji uzyskanych wyników. |
| Ocena końcowa | Ocena jest średnią ważoną z ocen testu zaliczeniowego oraz projektu odpowiednio z wagą 0,3 i 0,7 Ocenę końcową określa się w sposób następujący: <3,0-3,45> dst, (3,45-3,85> +dst, (3,85- 4,25> db, (4,25-4,65> +db, (4,65-5,0> bdb. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | G. Budzik; J. Pisula | Additive manufacturing of polymer gears | 2025 |
| 2 | M. Chudy; K. Chudy-Laskowska; J. Pisula; T. Pisula | Taxonomical Analysis of Alternative Energy Sources Application in Road Transport in the European Union Countries | 2025 |
| 3 | M. Dębski; T. Dziubek; B. Kozik; J. Pisula | Durability of involute gear pairs manufactured by rapid prototyping methods | 2025 |
| 4 | M. Juzek; J. Pisula; L. Žuľová | Extended Analysis of Selected Deviations and Precision of Gears Manufacturing as a Possibility for Reduction of Gearboxes’ Vibroactivity Used in Means of Transport | 2025 |
| 5 | G. Budzik; T. Dziubek; K. Łopacinski; J. Pisula; B. Sobolewski | Analysis of the Possibilities of Manufacturing Functional Elements Using the FFF Method | 2024 |
| 6 | M. Dębski; B. Kozik; J. Pisula; Ł. Przeszłowski | Comparison of the Torsional Strength of Material Samples Made Using Selected Rapid Prototyping Methods | 2024 |
| 7 | M. Dębski; B. Kozik; P. Niesłony; J. Pisula | Selected mechanical properties of polymer models manufactured by hybrid rapid prototyping | 2024 |
| 8 | G. Budzik; H. Majcherczyk; M. Oleksy; J. Pisula; T. Sanocki; B. Sobolewski; M. Zajdel | Geometrical accuracy of injection-molded composite gears | 2022 |
| 9 | G. Budzik; M. Cieplak; J. Pisula; P. Turek | An Analysis of Polymer Gear Wear in a Spur Gear Train Made Using FDM and FFF Methods Based on Tooth Surface Topography Assessment | 2021 |
| 10 | J. Pisula | Geometric analysis of injection-molded polymer gears (Rapid communication) | 2021 |
| 11 | G. Budzik; T. Dziubek; J. Pisula; Ł. Przeszłowski | Evaluation of Geometrical Parameters of a Spur Gear Manufactured in an Incremental Process from GPI Steel | 2020 |
| 12 | M. Batsch; G. Budzik; B. Kozik; T. Markowski; J. Pacana; J. Pisula | Stress Assessment of Gear Teeth in Epicyclic Gear Train for Radial Sedimentation Tank | 2020 |