
Główny cel kształcenia:
Poznanie sposobów matematycznego modelowania zazębień przekładni (w tym przekładni technologicznych). Osiągnięcie umiejętności wirtualnego generowania uzębień i narzędzi do ich obróbki oraz prowadzenia analizy styku zębów dla różnych rodzajów przekładni.
Ogólne informacje o zajęciach:
Zadaniem modułu jest kierunkowe wykształcenie studenta w geometrii i kinematyce zazębień.
| 1 | Litvin F. L. | Gear Geometry and Applied Theory | Cambridge University Press. | 2004 |
| 2 | Radzevich S.P. | Gear Cutting Tools: Fundamentals of Design and Computation | CRC Press. | 2010 |
| 3 | Marciniec A. | Synteza i analiza zazębień przekładni stożkowych o kołowo-łukowej linii zęba | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2003 |
| 4 | Wójcik Z. | Przekładnie stożkowe systemu Gleason | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2004 |
| 5 | Wójcik Z. | Przekładnie stożkowe systemów Klingelnberg, Oerlikon, Saratow i Modul | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2004 |
| 6 | Ochęduszko K. | Koła zębate, tom I konstrukcja | WNT, Warszawa. | 1974 |
| 7 | Ochęduszko K. | Koła Zębate, tom II wykonanie i montaż | WNT, Warszawa. | 1971 |
Wymagania formalne:
Student powinien być zarejestrowany na semestr II.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student musi mieć wiedzę z matematyki, podstaw konstrukcji maszyn i grafiki inżynierskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student musi posiadać umiejętności z zakresu podstaw konstrukcji maszyn, obsługi systemów CAD oraz oprogramowania MATLAB.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student musi umieć planować czas na realizację powierzonych zadań.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma wiedzę związaną ze współczesną komputerową teorią zazębień. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, sprawozdanie z projektu |
K-W02++ K-W06+++ K-W09+++ K-K03+ |
P7S-KO P7S-WG |
| MEK02 | Potrafi dokonać analizy przekładni technologicznej. Potrafi, wykorzystując współczesne techniki komputerowe wspomagania prac inżynierskich wyznaczyć zarys narzędzia do obróbki uzębień i wygenerować wrąb uzębienia obrabianego. | laboratorium, realizacja zleconego zadania | sprawozdanie z projektu |
K-U10+++ K-K02++ |
P7S-KO P7S-UW |
| MEK03 | Potrafi dokonać analizy styku zębów różnych rodzajów przekładni wykorzystując metody analityczno-numeryczne. Potrafi, zaplanować przebieg eksperymentu numerycznego w celu wyznaczenia wpływu wybranych parametrów na charakter współpracy kół zębatych. | laboratorium, realizacja zleconego zadania | sprawozdanie z projektu |
K-U06+++ K-U14++ K-K01+ |
P7S-KO P7S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01, W02 | MEK01 | |
| 2 | TK02 | W03, W04 | MEK01 | |
| 2 | TK03 | W05, W06 | MEK01 | |
| 2 | TK04 | W07, W08 | MEK01 | |
| 2 | TK05 | W09-W12 | MEK01 | |
| 2 | TK06 | W13-W16 | MEK01 | |
| 2 | TK07 | W17-W20 | MEK01 | |
| 2 | TK08 | W21-W28 | MEK01 | |
| 2 | TK09 | W29, W30 | MEK01 | |
| 2 | TK10 | L01 - L04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK11 | L05 - L08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK12 | L09 - L12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK13 | L13 - L16 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK14 | L17 - L20 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK15 | L21- L26 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK16 | L27 - L30 | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
||
| Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin pisemny w obejmujący tematykę wykładów. Kolokwium weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK1. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach. |
| Laboratorium | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych obejmuje ocenę stopnia w jakim zostały osiągnięte modułowe efekty kształcenia MEK1-MEK3. W szczególności ocena końcowa jest średnią z ocen uzyskanych na podstawie złożonych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który osiągnął modułowe efekty kształcenia MEK1-MEK3 w zakresie 50-70% , ocenę dobry w zakresie 71-90%, ocenę bardzo dobry powyżej 90%. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach. |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z oceny z egzaminu z wagą 0.6 oraz oceny z laboratorium z wagą 0.4. Ocena z każdego składnika musi być pozytywna. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Batsch | Spur gear teeth profile optimization through tensor-based kinematics: integrating the Reuleaux method with differential evolution | 2025 |
| 2 | M. Batsch | Tooth Contact Analysis (TCA) of Cylindrical Gears with Tooth Surface Deviations | 2025 |
| 3 | M. Batsch | Tooth profile design for reduced sliding velocity and wear | 2025 |
| 4 | M. Batsch; B. Kiczek | Exploration of Unsupervised Deep Learning-Based Gear Fault Detection for Wind Turbine Gearboxes | 2025 |
| 5 | M. Batsch; Ł. Kochmański; D. Nowak; D. Wydrzyński | Vision-based control of small educational parallel selective compliance assembly robot arm robot | 2025 |
| 6 | M. Batsch | Tensor based approach for tooth contact analysis of planar and spatial gearing contact | 2024 |
| 7 | M. Batsch; B. Kiczek | Gear Fault Detection Method Based on Convex Hull Clustering of Autoencoder’s Latent Space | 2024 |
| 8 | M. Batsch | Helical Bevel Novikov Gears | 2023 |
| 9 | M. Batsch | A Numerical Approach for Analysing the Moving Sofa Problem | 2022 |
| 10 | M. Batsch | Wybrane zagadnienia teorii zazębień | 2022 |
| 11 | M. Batsch; Ł. Przeszłowski; D. Wydrzyński | Tooth Contact Analysis of Cylindrical Gears with an Unconventional Tooth Profile | 2022 |
| 12 | M. Batsch; T. Markowski | Korekcja asymetrycznego zazębienia ewolwentowego | 2021 |
| 13 | M. Batsch; W. Witkowski; D. Wydrzyński | Algorytm przetwarzania obrazu w celu oceny okrągłości półfabrykatów do wytwarzania miedzianych uszczelnień instalacji hamulcowych, paliwowych i gazowych | 2021 |
| 14 | M. Batsch; Ł. Żyłka | Koncepcja predykcyjnego systemu diagnostyki uszczelnień instalacji hamulcowych, paliwowych i gazowych | 2021 |
| 15 | M. Batsch | A Novel Method of Obtaining Honing Tool Profile for Machining Gears With Profile Modifications | 2020 |
| 16 | M. Batsch | Mathematical model and tooth contact analysis of convexo-concave helical bevel Novikov gear mesh | 2020 |
| 17 | M. Batsch; G. Budzik; B. Kozik; T. Markowski; J. Pacana; J. Pisula | Stress Assessment of Gear Teeth in Epicyclic Gear Train for Radial Sedimentation Tank | 2020 |