logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa 1


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć:
43
Status zajęć:
wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 P60 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Joanna Dudek
semestr 3:
mgr inż. arch. Łukasz Bajda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z zagospodarowaniem terenu w jego najbliższym otoczeniu.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci w umiejętności projektowania architektonicznego budynku mieszkalnego wielorodzinnego w realnym kontekście urbanistycznym.

Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne:
Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Domus.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Włodarczyk J., Strabel W. Specjalne formy budownictwa mieszkaniowego ARCH-URBS. Katowice. 1991
2 Adamczewska-Wejchert H. Kształtowanie zespołów mieszkaniowych Arkady. 1985
3 Grandiean E. Ergonomia mieszkania Arkady. 1978
4 Sumień A. Ekologiczne miasta, osiedla, budynki Instytut Gospodarki Przestrzennej i. Komunalnej, Warszawa . 1991
5 Grudziński A., Płachcińska A. Propozycje standardu mieszkaniowego w społecznej zabudowie czynszowe Instytut Gospodarki Mieszkaniowej. 1994
6 Mieszkowski Z. Mieszkania. Elementy i zespoły Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1980
7 Grandjean E. Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu Warszawa, Arkady. 1978
8 Peters P., Rosner R. Małe zespoły mieszkaniowe Arkady, Warszawa. 1983
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2004
2 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa. 1981
3 Rybka A., Dudek J. Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
4 Twarowski M. Słońce w architekturze Warszawa, Arkady. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Schneider G. Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego: wybrane zagadnienia Wydawnictwo Politechniki Krakowskie. 2004
2 Jaranowska K. Adaptacja mieszkań dla inwalidów Warszawa, Wydawn. Spółdzielcze,. 1983
3 Morin E. Przestrzeń i wyobraźnia Warszawa,. 1975
4 Fikus M. Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych Poznań, PP. 1991
5 Albert Ferré, Tihamér Hazarja Salij Total housing : alternatives to urban sprawl. ACTAR Publishers. 2010
6 Bać Z. [red.] Psychologia organizacji przestrzeni środowiska mieszkaniowego Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej, Sekcja Architektury Ko. 2004
7 Jacobo Krauel, Amber Ockrassa, Carles Broto New concepts in housing Barcelona : Carles Broto i Comerma. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Statut studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunku Architektura.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę w zakresie projektowania domów jednorodzinnych, architektury krajobrazu i terenów zielonych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład egzamin cz. pisemna K-W02+++
K-W03+++
K-W04++
K-W07++
K-W09+++
K-W12++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład egzamin cz. pisemna K-W02+++
K-W03+++
K-W05+++
K-W07++
K-W13+++
K-W14+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-K01++
P6S-KO
P6S-KR
MEK10 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe definicje dotyczące zabudowy wielorodzinnej oraz elementów zagospodarowania działki. Różne typy zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i różne rodzaje mieszkań. W01, W02, P01-P60 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Bryła budynku mieszkaniowego wielorodzinnego - kontrast, symetria, asymetria, skala, proporcje, itp. W03, W04, P01-P60 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK03 Projekt zagospodarowania terenu - powiązania komunikacyjne, przestrzenie rekreacji, zieleń. Historia mieszkalnictwa. W05, W06, W07, W08, P01-P60 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK08
3 TK04 Wytyczne projektowe dla mieszkań. W09, W10, P01-P60 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08
3 TK05 Prace nad projektem - wybór formy prezentacji koncepcji budynku mieszkaniowego wielorodzinnego i dopracowanie graficzne projektu. P56-P60 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
3 TK06 Prace przedprojektowe - ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno-przestrzennych. P01-P12 MEK01 MEK02 MEK04 MEK10
3 TK07 Przystosowanie mieszkań i budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami. W11, W12, P01-P60 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06
3 TK08 Prace nad projektem - poszukiwanie koncepcji architektonicznej budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Opracowanie rysunków technicznych budynku. P12-P55 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
3 TK09 Współczesne tendencje w kształtowaniu miejskiej zabudowy mieszkaniowej. W13, W14, W15, P01-60 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 12.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin.
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne.
Ocena końcowa Ocena końcowa to średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,7 oceny końcowej)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 J. Dudek Możliwości rewitalizacji miejscowości uzdrowiskowych na przykładzie Polańczyka i Horyńca-Zdroju 2023
2 J. Dudek; J. Jacukiewicz \"SOS Wioski Dziecięce\" - szansa dla sierot i miast 2021