
Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie modelowania bryłowego CAD oraz programowania cykli 3-osiowych frezarskich CAM.
Ogólne informacje o zajęciach:
Materiały dydaktyczne:
Pliki do pobrania wg. wskazań prowadzącego.
| 1 | Krzysztof Augustyn | NX CAM. Programowanie ścieżek dla obrabiarek CNC | HELION. | 2009 |
| 2 | SIEMENS | Dokumentacja programu NX | -. | - |
| 3 | Jan SZADKOWSKI, Roman STRYCZEK, Grzegorz NIKIEL | PROJEKTOWANIE PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH NA OBRABIARKI STEROWANE NUMERYCZNIE | Bielsko-Biała. | 1995 |
| 4 | Dariusz Jóźwiak, Marcin Antosiewicz | NX Podstawy modelowania. Synchronous i Realize Shape. | CAMDivision. | 2014 |
| 5 | Dariusz Jóźwiak | NX Projektowanie form wtryskowych | CAMDivision. | 2014 |
| 6 | Marcin Antosiewicz | NX Projektowanie tłoczników wielotaktowych. | CAMDivision. | 2014 |
| 7 | Podręcznik napisany pod redakcją Krzysztofa Augustyna. | NX CAM Virtual Machine. Podręcznik programisty CNC. | CAMDivision. | 2016 |
| 8 | Piotr Menchen, Adam Budzyński | NX 8.5 Ćwiczenia | GMSystem. | - |
| 9 | Piotr Menchen | NX 9.0 Ćwiczenia | GMSystem. | - |
| 1 | - | Instrukcje producenta ze strony internetowej: industry.siemens.com | -. | - |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestrze 7
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiadomości z zakresu doboru parametrów skrawania dla operacji frezarskich i tokarskich oraz budowy obrabiarek numerycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się komputerem z systemem Windows oraz umiejętność programowania operacji tokarskich i operacji frezarskich 2.5D.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia
umiejętności zawodowych.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Posiada uporządkowaną wiedzę i umiejętności w zakresie modelowania bryłowego CAD oraz tworzenia dokumentacji technicznej 2D. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-W05+ K-U07+++ K-U16+ K-K03+ |
P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Posiada uporządkowaną wiedzę i umiejętności w zakresie automatycznego programowania cykli frezarskich 3D oraz umiejętności prowadzenia badań symulacyjnych na podstawie opracowanych programów w systemie CAM. | laboratorium | zaliczenie cz. praktyczna |
K-W05+ K-U07+++ K-U09++ K-U16++ K-K03+ |
P6S-UO P6S-UW P6S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | L01 - L15 | MEK01 | |
| 7 | TK02 | L16 - L18 | MEK01 | |
| 7 | TK03 | L19 - L24 | MEK01 | |
| 7 | TK04 | L25 - L42 | MEK02 | |
| 7 | TK05 | L43 - L45 | MEK02 | |
| 7 | TK06 | L46 - L60 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem. |
Inne:
30.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
25.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
6.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Laboratorium | W celu zaliczenia zajęć laboratoryjnych wymagane jest uzyskanie pozytywnych ocen z dwóch sprawdzianów praktycznych. Sprawdzian nr 1 weryfikuje umiejętności studenta określonych modułowymi efektami kształcenia MEK01, a sprawdzian nr 2 weryfikuje umiejętności studenta określonych modułowymi efektami kształcenia MEK02. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK01 - punktacja i ocena: (90% -100%)=5.0 (bardzo dobry), (80% - 89%)=4.5 (plus dobry), (70% - 79%)=4.0 (dobry), (60% - 69%)=3.5 (plus dostateczny), (50% - 59%)=3.0 (dostateczny). Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK02 - punktacja i ocena: (90% -100%)=5.0 (bardzo dobry), (80% - 89%)=4.5 (plus dobry), (70% - 79%)=4.0 (dobry), (60% - 69%)=3.5 (plus dostateczny), (50% - 59%)=3.0 (dostateczny). |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa z laboratorium wynika ze średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z dwóch sprawdzianów praktycznych - przedziały ocen: (5.0-4.75)=5.0 (bardzo dobry), (4.74-4.25)=4.5 (plus dobry), (4.24-3.75)=4.0 (dobry), (3.74-3.25)=3.5 (plus dostateczny), (3.24-3.0)=3.0 (dostateczny). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | D. Bazaliński; P. Biega; T. Bujak; P. Fudali; M. Gdula; J. Inglot; A. Kafara; S. Miechowicz; W. Wojnarowska; S. Wolski | Szablon ortopedyczny i sposób wytwarzania szablonu ortopedycznego | 2025 |
| 2 | K. Ciecieląg; M. Gdula; A. Kawalec; P. Żurek | Modeling and Cutting Mechanics in the Milling of Polymer Matrix Composites | 2025 |
| 3 | M. Gdula | Modeling and analysis of the instantaneous undeformed chip thickness in multi-axis torus milling in the aspect of tool wear | 2025 |
| 4 | M. Gdula; G. Mrówka-Nowotnik; A. Nowotnik | Analysis the surface integrity taking into account the tool wear stage in the multi-axis torus milling of a Ni-based superalloy using the active cutting edge segment change technique and new approach for machining aircraft engine blades | 2025 |
| 5 | M. Gdula; G. Mrówka-Nowotnik; A. Nowotnik | Modeling and comprehensive mechanism analysis of torus milling cutter wear in multi-axis milling of Ni-based superalloy using the active cutting edge segment change technique | 2025 |
| 6 | M. Gdula; J. Józwik; J. Skoczylas | Tool wear and surface topography shaping after TPl multi-axis milling of Ni-based superalloy of the torus milling cutter using the strategy of adaptive change of the active cutting edge segment | 2025 |
| 7 | M. Gdula; P. Żurek | Side Oscillation Milling: Modeling, Analysis, and Compensation of Cutting Forces Through Feed Optimization | 2025 |
| 8 | M. Gdula | Determination and Analysis of Working Diameters and Working Angle of the Torus Cutter Blade in Multi-axis Machining in the Aspect of Tool Wear | 2024 |
| 9 | M. Gdula; A. Kawalec; J. Matuszak | Analysis of the Deburring Efficiency of EN-AW 7075 Aluminum Alloy Parts with Complex Geometric Shapes Considering the Tool Path Strategy During Multi-Axis Brushing | 2024 |
| 10 | M. Gdula; J. Husár; L. Knapčíková; R. Vandžura | Modeling and Measurement of Tool Wear During Angular Positioning of a Round Cutting Insert of a Toroidal Milling Tool for Multi-Axis Milling | 2024 |
| 11 | M. Gdula; G. Mrówka-Nowotnik | Analysis of tool wear, chip and machined surface morphology in multi-axis milling process of Ni-based superalloy using the torus milling cutter | 2023 |
| 12 | A. Bazan; A. Kawalec; A. Olko; K. Żurawski; P. Żurek | Modeling of Surface Topography after Milling with a Lens-Shaped End-Mill, Considering Runout | 2022 |
| 13 | M. Chlost; M. Gdula | A New Method of the Positioning and Analysis of the Roughness Deviation in Five-Axis Milling of External Cylindrical Gear | 2022 |
| 14 | J. Burek; M. Gdula | Sposób pięcioosiowej obróbki elementów o zarysie krzywoliniowym, zwłaszcza łopatek turbin | 2021 |
| 15 | R. Flejszar; M. Sałata; A. Szajna; K. Żurawski; P. Żurek | Comparison of surface topography after lens-shape end mill and ball endmill machining | 2021 |
| 16 | G. Budzik; T. Dziubek; M. Gdula; P. Turek | Elaboration of the measuring procedure facilitating precision assessment of the geometry of mandible anatomical model manufactured using additive methods | 2020 |
| 17 | M. Gdula | Empirical Models for Surface Roughness and Topography in 5-Axis Milling Based on Analysis of Lead Angle and Curvature Radius of Sculptured Surfaces | 2020 |