
Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania domów jednorodzinnych wraz z najbliższym otoczeniem
Ogólne informacje o zajęciach:
Nauka projektowania architektonicznego w zakresie domu jednorodzinnego
Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne:
Czasopisma: "Murator", "Architektura", "Architektura - murator", "Domus", "Baumaister", "Archivolta"
| 1 | Sumień A. | Ekologiczne miasta, osiedla, budynki | Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej. | 1991 |
| 2 | Korzeniewski Wł. | Budownictwo mieszkaniowe | Arkady, Warszawa . | 1989 |
| 3 | Korzeniewski Wł. | Budownictwo jednorodzinne | Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa . | 2002 |
| 4 | Adamczewska - Wejchert H. | Kształtowanie zespołów mieszkaniowych | Arkady, Warszawa . | 1985 |
| 5 | Adamczewska - Wejchert H. | Domy atrialne | IUPP PW, PWN, Warszawa. | 1978 |
| 6 | Simon Unwin | Twenty-Five Buildings Every Architect Should Understand | Routledge. | 2014 |
| 1 | Neufert E | Podręcznik projektowania architektoniczno - budowlanego | Arkady. | 2005 |
| 2 | Korzeniewski Wł | Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu | Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa. | 2002 |
| 3 | Korzeniewski W. | Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego | Arkady, Warszawa . | 1981 |
| 4 | A. Rybka, B. Walicka-Góral | Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny; materiały pomocnicze | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
| 1 | praca zbiorowa tłum. L. Urban | Słabe miejsca w budynkach | Arkady. | 1994 |
| 2 | Twarowski M. | Słońce w architekturze | Arkady . | 1996 |
| 3 | Peters P., Rosner R. | Małe zespoły mieszkaniowe, domki jednorodzinne, małe osiedla, | Arkady, Warszawa . | 1983 |
| 4 | Chmielewski J.M. | Kształtowanie zespołów niskiej intensywnej zabudowy wielorodzinnej i jednorodzinnej | COBPBO Warszawa. | 1991 |
| 5 | Avi Friedman | Town and Terraced Housing: For Affordability and Sustainability | Routledge. | 2012 |
| 6 | Filip Springer, Aleksandra Kędziorek, Jan Smaga | Dom jako forma otwarta : Szumin Hansenów | Karakter. | 2014 |
| 7 | Sergi Costa Duran | Ekologiczny dom : jak go zbudować i zdrowo w nim mieszkać | Wydawnictwo Arkady. | 2012 |
Wymagania formalne:
Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
student ma wiedzę w zakresie projektowania architektonicznego wstępnego
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W09+++ K-W12+ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ |
P6S-KO P6S-KR |
| MEK10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 2 | TK01 | W01, W02, P01-10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK02 | W03, W04, P11-25 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 2 | TK03 | W05, W06, P26-40 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 2 | TK04 | W07, W08, P41-50 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
| 2 | TK05 | W09, W10, P51-60 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK06 MEK09 MEK10 | |
| 2 | TK06 | W11, W12, P61-68 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK08 MEK09 | |
| 2 | TK07 | W13, W14, W15, P69-75 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
| Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
75.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Kolokwium zaliczeniowe |
| Projekt/Seminarium | Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne |
| Ocena końcowa | Ocena z projektu oraz aktywności na zajęciach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Szarata; C. Szpytma; M. Szpytma | Sustainable Urban Mobility Plan. Case Study of Programming Architectural Competition of Rzeszow Nowa Library | 2025 |
| 2 | C. Szpytma; M. Szpytma | School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland | 2022 |
| 3 | C. Szpytma; M. Szpytma | Modułowy regał wspornikowy, meblowy | 2021 |
| 4 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał modułowy | 2021 |
| 5 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał ścienny | 2021 |
| 6 | C. Szpytma; M. Szpytma | System regałowy wspornikowy | 2021 |
| 7 | C. Szpytma; M. Szpytma | Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku | 2021 |
| 8 | C. Szpytma; M. Szpytma | Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |
| 9 | C. Szpytma; M. Szpytma | Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |