logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Konstrukcja samolotów


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
3815
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W15 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Tomasz Lis
Terminy konsultacji koordynatora:
Wtorek: 11:00-12:30, Środa: 11:00-12:30.
semestr 6:
mgr inż. Monika Lubas

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z obciążeniami działającymi na podzespoły samolotu, schematami konstrukcyjnymi samolotu oraz ich powiązaniem z poszczególnymi rodzajami obciążeń.

Ogólne informacje o zajęciach:
Zajęcia skupiają się na obciążeniach działających na statek powietrzny oraz na ich powiązaniem z poszczególnymi elementami struktury płatowca.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. Konstrukcja samolotów WKŁ. Warszawa . 1970
2 Błażewicz W. Budowa samolotów. Obciążenia WPW, Warszawa. 1976
3 Cymerkiewicz R. Budowa samolotów WKŁ, Warszawa. 1976
4 Danilecki S. Konstruowanie samolotów. Wyznaczanie obciążeń. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2004
5 Szulżenko M.N., Mostowoj A.S. Konstrukcja samolotów WKŁ, Warszawa. 1970
6 European Aviation Safty Agency (EASA) Certification Specification, CS: VLA, 22, 23, 25 -. -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Skowron M. Budowa samolotów. Obciążenia. Zbiór zadań. WPW, Warszawa. 1979
2 Stafiej W. Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców. Politechnika Warszawska. 2000
3 Skarbiński A., Stafiej W. Projektowanie i konstrukcja szybowców WKŁ. Warszawa. 1965
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Misztal F. Założenia konstrukcyjne i obliczenia w budowie samolotów. Część II, Dział D, Obciążenia samolotu PWN Warszawa. 1958
2 Sołtyk T. Błędy i doświadczenia w konstrukcji samolotów WKŁ Biblioteczka Skrzydlatej Polski, Warszawa. 1986

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 6 semestr.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz ogólnej budowy samolotów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Zainteresowanie techniką lotniczą. Umiejętność identyfikacji podzespołów struktury lotniczej oraz ich roli w statku powietrznym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera lotnictwa, w tym jego wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Posiada wiedzę z zakresu obciążeń działających na samolot. Zna podstawowe schematy statyczne struktur lotniczych. Potrafi określić wpływ materiału konstrukcyjnego na przyjęte rozwiązania konstrukcyjne. Wykład Zaliczenie wykładu K-W06++
K-W08+
K-W11+
K-W12+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 Potrafi wyznaczyć obciążenia działające na płat samolotu oraz przebiegi sił wewnętrznych. Dla wybranych rodzajów struktur nośnych umie wymiarować przekroje poszczególnych elementów. Laboratorium Sprawozdanie z laboratorium K-U01+
K-U06+++
K-U12++
K-K08+
P6S-KK
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Pojęcia podstawowe. Źródła i podział obciążeń. Współczynnik obciążenia w manewrach sterowanych i niesterowanych. Obciążenia od burzliwej atmosfery. W01 MEK01
6 TK02 Obciążenia dopuszczalne i niszczące. Współczynnik bezpieczeństwa. Normowanie obciążeń. Przepisy budowy statków powietrznych. Klasy osiągowe i ciężarowe. kategorie samolotów. W02 MEK01
6 TK03 Krzywa obciążeń sterowanych. Ograniczenia fizyczne i formalne. Współczynniki obciążenia i prędkości obliczeniowe. Krzywa obciążeń od burzliwej atmosfery. Obwiednia obciążeń dopuszczalnych. W03 MEK01
6 TK04 Rozkład współczynnika siły nośnej. Zwichrzenie geometryczne i aerodynamiczne. Obciążenia powierzchni nośnych - wysiłek przekroju. Wyznaczanie składowych obciążeń. Wpływ agregatów. W04 MEK01
6 TK05 Obciążenia niesymetryczne płata. Brutalne sterowanie lotkami. Obrót ustalony. Burzliwa atmosfera. W05 MEK01
6 TK06 Materiały stosowane do budowy płatowców. Podstawowe rodzaje ustrojów nośnych w lotnictwie. W06 MEK01
6 TK07 Elementy struktury płatowca oraz ich związek z obciążeniami. W07 MEK01
6 TK08 Geometria skrzydła a obciążenia. Obwiednia obciążeń dopuszczalnych. Przebiegi sił wewnętrznych na przykładzie skrzydła. Naprężenia w wybranych elementach skrzydła. L01-L07 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenia w formie pisemnej obejmujące weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów.
Laboratorium Obejmuję weryfikację MEK02. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych i poważnych błędów rachunkowych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają błędy rachunkowe - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna oceny zaliczeniowej z wykładu oraz oceny końcowej z laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 T. Lis Selected aspects of research on advanced states deformation of thin-wall aircraft composite structures 2025
2 T. Lis; N. Marszałek Hydrogen in aviation 2025
3 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
4 T. Lis; N. Marszałek The future of sustainable aviation fuels 2022