
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z procesami krystalizacji więzi społecznych w przestrzeni urbanistycznej. Zaprezentowano problematykę socjologii miasta, kładąc główny akcent na praktyczne potrzeby projektowe.
Ogólne informacje o zajęciach:
W module przedstawiono wzajemne związki i oddziaływania pomiędzy przestrzenią urbanistyczną i społecznościami. Zaprezentowano problematykę socjologii miasta, kładąc główny akcent na praktyczne potrzeby projektowe. Poprzez analizę przykładów (historycznych: WSM na Żoliborzu, Rote Wien i inne osiedla komunalne Wiednia oraz współczesnych jak Oostelijk Havengebied w Amsterdamie) wyartykułowano mocne i słabe strony mechanizmów przestrzennych mających krystalizować więzi społeczne. Przedstawiono typologie grup społecznych, pojęcia kapitału społecznego i społeczeństwa obywatelskiego. Zagrożeniem dla tych grup społecznych są zjawiska rozpadu więzi społecznych, powstawanie wspólnot „uzurpatorskich”, a z drugiej strony powstawanie tzw. nie-miejsc (non-places) (Marc Auge). Współczesną odpowiedzią na te dylematy jest swego rodzaju ”mikroinżynieria społeczna”. Jej przykładami są wspólnoty mieszkaniowe co-housing, a z drugiej strony fundacja Project for Public Spaces. Następuje swego rodzaju redukcja celów, ale realizowanych w sposób bardziej skuteczny.
Program uzupełniają wykonywane zespołowo przez studentów ankiety.
Materiały dydaktyczne:
program i harmonogram zajęć
| 1 | Augé M. | Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii nowoczesności. | Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. | 2010 |
| 2 | Bańka A | Społeczna psychologia środowiskowa | Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa. | 2002 |
| 3 | Castells M. | Społeczeństwo sieci | Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. . | 2007 |
| 4 | Florida R. | Narodziny klasy kreatywnej | Narodowe Centrum Kultury. Warszawa. | 2010 |
| 5 | Giddens A. | Socjologia. | Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.. | 2004 |
| 6 | Jałowiecki B., Szczepański M.S. | Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej | Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa. . | 2002 |
| 7 | Lewicka M. | Psychologia miejsca | Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.. | 2012 |
| 8 | Makowski G. | Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. | Wydawnictwo Trio. Warszawa.. | 2004 |
| 9 | Sassen S. | Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków. . | 2007 |
| 10 | Sztompka P. | Socjologia. Analiza społeczeństwa | Wydawnictwo Znak. Kraków.. | 2002 |
| 11 | Sztompka P., Bogunia-Borowska M., (red.) | Socjologia codzienności | Wydawnictwo Czarna owca. Warszawa.. | 2008 |
| 12 | Wilkinson R., Pickett K. | Duch równości. Tam gdzie panuje równość, wszystkim żyje sie lepiej. | Wydawnictwo Czarna owca. Warszawa.. | 2011 |
Wymagania formalne:
bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe elementy wiedzy humanistycznej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
podstawowe umiejętności humanistyczne
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność nawiązywania kontaktów - przy przeprowadzaniu ankiet. Umiejętność pracy zespołowej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | C.W2. zna i rozumie uwarunkowania projektowania architektonicznego i urbanistycznego wynikające z możliwości psychofizycznych człowieka | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W03+++ K-W09++ |
P6S-WK |
| MEK02 | C.U1. potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym będącym językiem komunikacji międzynarodowej, w celu wykorzystania ich w procesie projektowym | ćwiczenia | zaliczenie cz. pisemna |
K-U01++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 8 | TK01 | W01-W03, C01-C03 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK02 | W04, W05; C04, C05 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK03 | W06, W07; C06, C07 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK04 | W08-W10; C08-C10 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK05 | W11; C11 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK06 | W12-W14; C12-C14 | MEK01 MEK02 | |
| 8 | TK07 | W15; C15 | MEK01 MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 8) | Przygotowanie do ćwiczeń:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 8) | |||
| Zaliczenie (sem. 8) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | |
| Ćwiczenia/Lektorat | |
| Ocena końcowa | ocena z testu pisemnego lub złożonej ankiety socjologicznej. Ankieta zakończona prezentacją wyników i wniosków. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | T. Bajwoluk; P. Langer; A. Sikora; I. Skrzypczak | Spatial transitions of areas near highway interchanges of the eastern A4 highway section in Poland | 2024 |
| 2 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
| 3 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
| 4 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
| 5 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
| 6 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
| 7 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
| 8 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
| 9 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
| 10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
| 11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
| 12 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
| 13 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |