
Główny cel kształcenia:
Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. zasad projektowania miast w Polsce, umiejętności sporządzania podstawowych dokumentów planistycznych, kompetencji pracy w interdyscyplinarnym zespole
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształcenia poszerza wiedzę studenta z zakresu kształtowania przestrzeni w skali ogólnej
Materiały dydaktyczne:
Program i harmonogram zajęć
| 1 | Bohm A. | Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu, o czynniku kompozycji | Kraków. | 2006 |
| 2 | Novak Z. | Planowanie regionalne i udział w nim architekta | Kraków. | 1997 |
| 3 | Chmielewski J.M. | Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2005 |
| 4 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Wydawnictwo Arkady Warszawa. | 1984 |
| 5 | - | Ustawa z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym | -. | - |
| 6 | Chmielewski J.M. | Teoria i praktyka planowania przestrzennego. Urbanistyka Europy | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2016 |
| 7 | Nowakowski M. | Sto lat planowania przestrzeni polskich miast | Oficyna Naukowa. | 2013 |
| 8 | Słodczyk J. | Historia planowania i budowy miast | Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. | 2012 |
| 9 | Liszewski S. | Geografia urbanistyczna | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2012 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza zakresu dotychczasowych kursów architektury i urbanistyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności z zakresu projektowania prostych układów urbanistycznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Rozumie potrzebę kształtowania ładu przestrzennego na wszystkich szczeblach projektowania
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi; | wykład | esej |
K-W02++ K-W03+++ K-W07+++ K-W11++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
| MEK02 | A.W3. zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego; | wykład | esej |
K-W03+++ |
P6S-WK |
| MEK03 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami. | wykład | esej |
K-W03+++ |
P6S-WK |
| MEK04 | A.U3. potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej; | projekt grupowy | prezentacja projektu |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK05 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; | projekt grupowy | prezentacja projektu |
K-U01+++ K-U04++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK06 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym. | projekt grupowy | prezentacja projektu |
K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
| MEK07 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych; | projekt grupowy | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ |
P6S-KK |
| MEK08 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy. | projekt grupowy | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 4 | TK01 | W01-02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 4 | TK02 | W03-W08, P01-P30 | MEK01 MEK05 | |
| 4 | TK03 | W09-W10, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 | |
| 4 | TK04 | W11-12, P01-30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
| 4 | TK05 | W13-W15, P01-P30 | MEK01 MEK06 MEK07 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem. |
|
| Projekt/Seminarium (sem. 4) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
25.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
| Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Inne:
1.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Esej |
| Projekt/Seminarium | Obecność na zajęciach, ocena z projektu |
| Ocena końcowa | Ocena z projektu semestralnego 100%. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | K. Kozłowska | Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju | 2022 |
| 2 | A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka | Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space | 2020 |