
Główny cel kształcenia:
Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu statku powietrznego w stanach nieustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę charakterystyk równowagi i stateczności samolotu.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz ćwiczenia umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.
Materiały dydaktyczne:
Opracowania autorskie prowadzącego moduł
Inne:
Prezentacje do wybranych wykładów
| 1 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
| 2 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
| 3 | Etkin B. | Dynamics of Atmospheric Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1972 |
| 4 | Etkin B., Reid L.D. | Dynamics of flight. Stability and control | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1994 |
| 5 | Fiszdon W. | Mechanika Loty T1/2 | PWN, Warszawa . | 1961 |
| 1 | Etkin B. | Dynamics of Flight | John Wiley&Sons, Inc., International Edition. | 1959 |
| 2 | Babister A.W. | Aircraft dynamic stability and response | Pergamon Press Ltd., England. | 1980 |
| 1 | Roskam J. | Airplane flight dynamics and automatic flight controls | Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. | 1979 |
Wymagania formalne:
Student wpisany na semestr 6
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki, podstaw mechaniki lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność opisu stanu równowagi oraz ruchu samolotu w nieustalonych stanach lotu. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dynamiki lotu oraz rozumie i potrafi wykorzystać tą wiedzę do analizy stanu równowagi statku powietrznego i ruchu statku powietrznego w nieustalonych stanach lotu. | wykład, ćwiczenia rachunkowe | egzamin cz. pisemna, kolokwium, raport pisemny |
K-W02++ |
P6S-WG |
| MEK02 | Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, stosując profesjonalny język właściwy dla danego zagadnienia i środowiska zawodowego, a także w innych środowiskach | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K-U02++ |
P6S-UW |
| MEK03 | Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K-K01++ |
P6S-KK |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01, W02, C01, C02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK02 | W03, C03, C04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK03 | W04, C05, C06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK04 | W05, C07, C08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK05 | W06, W07, W08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK06 | W09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK07 | W10, W11, W12, C09, C10, C11, C12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK08 | W13, C13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
| 6 | TK09 | W14, W15, C14, C15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
30.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
30.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu (MEK01) sprawdzana na podstawie egzaminu pisemnego. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie rozumienia pytań i oceny udzielanych odpowiedzi w trakcie egzaminu pisemnego (MEK02). Zakres tematyczny egzaminu i forma udzielnych odpowiedzi pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku ukończenia modułu kształcenia (MEK03). |
| Ćwiczenia/Lektorat | Sposób wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu (MEK01) sprawdzana będzie na podstawie sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie oceny sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych (MEK02). Obszerność sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku realizacji bieżącego modułu kształcenia (MEK03). |
| Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z wykładu i ćwiczeń w proporcji: 0.5 : 0.5 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka | Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin | 2025 |
| 2 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
| 3 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
| 4 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
| 5 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
| 6 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
| 7 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
| 8 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
| 9 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
| 10 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
| 11 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |