logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Mechanika lotu 2


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
3169
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W30 C30 / 6 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
semestr 6:
dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazanie podstaw wiedzy z zakresu fizyki lotu statku powietrznego w stanach nieustalonych oraz zapoznanie z metodami obliczeniowymi, pozwalającymi na analizę i ocenę charakterystyk równowagi i stateczności samolotu.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu realizowany jest wykład prezentujący zagadnienia teoretyczne oraz ćwiczenia umożliwiające praktyczne doskonalenie umiejętności oraz powiązanie zagadnień teoretycznych z zagadnieniami praktycznymi.

Materiały dydaktyczne:
Opracowania autorskie prowadzącego moduł

Inne:
Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Etkin B. Dynamics of Flight John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1959
2 Babister A.W. Aircraft dynamic stability and response Pergamon Press Ltd., England. 1980
3 Etkin B. Dynamics of Atmospheric Flight John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1972
4 Etkin B., Reid L.D. Dynamics of flight. Stability and control John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1994
5 Fiszdon W. Mechanika Loty T1/2 PWN, Warszawa . 1961
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Etkin B. Dynamics of Flight John Wiley&Sons, Inc., International Edition. 1959
2 Babister A.W. Aircraft dynamic stability and response Pergamon Press Ltd., England. 1980
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Roskam J. Airplane flight dynamics and automatic flight controls Roskam Aviation and Engineering Corporation, USA. 1979

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student wpisany na semestr 6

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, podstaw techniki lotniczej, mechaniki ogólnej, napędów lotniczych, podstaw aerodyanmiki, podstaw mechaniki lotu

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność opisu stanu równowagi oraz ruchu samolotu w nieustalonych stanach lotu. Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu dynamiki lotu oraz rozumie i potrafi wykorzystać tą wiedzę do analizy stanu równowagi statku powietrznego i ruchu statku powietrznego w nieustalonych stanach lotu. wykład, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, kolokwium, raport pisemny K-W02++
P6S-WG
MEK02 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, stosując profesjonalny język właściwy dla danego zagadnienia i środowiska zawodowego, a także w innych środowiskach wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K-U02++
P6S-UW
MEK03 Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, raport pisemny K-K01++
P6S-KK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Równowaga podłużna samolotu. W01, W02, C01, C02 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK02 Podłużna stateczność statyczna samolotu. W03, C03, C04 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK03 Boczna i kierunkowa stateczność statyczna samolotu. W04, C05, C06 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK04 Sterowność samolotu. W05, C07, C08 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK05 Równania ruchu samolotu. W06, W07, W08 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK06 Metody rozwiązywania równań ruchu samolotu. W09 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK07 Siły dziłające na samolot w nieustalonych stanach lotu. W10, W11, W12, C09, C10, C11, C12 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK08 Stateczność dynamiczna podłużna. W13, C13 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK09 Stateczność dynamiczna boczna i kierunkowa. W14, W15, C14, C15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wiedza teoretyczna z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu (MEK01) sprawdzana na podstawie egzaminu pisemnego. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie rozumienia pytań i oceny udzielanych odpowiedzi w trakcie egzaminu pisemnego (MEK02). Zakres tematyczny egzaminu i forma udzielnych odpowiedzi pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku ukończenia modułu kształcenia (MEK03).
Ćwiczenia/Lektorat Sposób wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu mechaniki lotu dotycząca równowagi i stateczności samolotu (MEK01) sprawdzana będzie na podstawie sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych. Rozumienie i zdolność porozumiewania się profesjonalnym językiem sprawdzane będą na podstawie oceny sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych (MEK02). Obszerność sprawozdań pisemnych z wykonanych zadań obliczeniowych pozwoli ocenić poziom kompetencji zawodowych studenta uzyskanych w wyniku realizacji bieżącego modułu kształcenia (MEK03).
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z wykładu i ćwiczeń w proporcji: 0.5 : 0.5

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 B. Cieniek; A. Majka; P. Skała; I. Stefaniuk; Z. Szczerba; W. Żyłka Impact of Degraded Aviation Paints on the Aerodynamic Performance of Aircraft Skin 2025
2 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
3 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
4 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
5 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
6 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
7 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
8 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
9 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
10 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
11 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020