logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Zaawansowane systemy sterowania lotem


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
3109
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 L15 / 2 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
semestr 2:
dr inż. Piotr Cieciński
semestr 2:
mgr inż. Łukasz Wałek
semestr 3:
dr inż. Dariusz Nowak
semestr 3:
mgr inż. Łukasz Wałek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Podstawowym celem kształcenia jest opanowanie przez studenta wiedzy i umiejętności z zakresu zaawansowanego sterowania obiektami latającymi oraz zasad projektowania systemów sterowania.

Ogólne informacje o zajęciach:
Student zapoznaje się z opisem właściwości dynamicznych statków powietrznych ora ztworzeniem ich nieliniowych modeli matematycznych.Ich opisemami w przestrzeni operatora Laplace'a. Poznaje metody projektowania struktur sterowania samolotem oraz ich właściwości. W dalszej części poznaje współczesne metody sterowania: sterowanie bezpośrednie siłą nośną, układy sterowania w fazie podejścia do lądowania oraz układy sterowania adaptacyjnego.

Materiały dydaktyczne:
Oprogramowanie komputerowe, Matlab

Inne:
Materiały multimedialne i strony internetowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 B. L. Stevens, F. L. Lewis Aircraft Control and Simulation John Wiley & Sons INC. 2003
2 A.R.S. Bramwell, G. Done, D. Balmford Bramwell's Helicopter Dynamics Butterworth-Heinemann. 2001
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. L. Stevens, F. L. Lewis Aircraft Control and Simulation John Wiley & Sons INC. 2003
2 A.R.S. Bramwell, G. Done, D. Balmford Bramwell's Helicopter Dynamics Butterworth-Heinemann. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 - Wszyszelkie pozycje z zakresu dynamiki isterowania lotem -. -
2 - Materiały z zakresu syntezy i analizy układów automatycznego sterowania -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja studenta na semestr drugi studiów II stopnia kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstaw: mechaniki, mechaniki lotu i aerodynamiki, elektrotechniki i elektroniki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność posługiwania się techniką komputerową, w tym: MATLAB+Simulink, Labwiew, urządzeniami pomiarowymi wielkości fizycznych oraz urządzeniami symulującymi układy sterowania obiektami latającymi

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność oceny środków transportu lotniczego

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna zasady modelowania dynamiki ruchu statków powietrznych potrafi opracowac ich proste modele i wykorzystać je w procesie syntezy układów sterowania. wykład, laboratorium kolokwium, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa K-W08++
K-U11+
P7S-UW
P7S-WG
MEK02 Zna zasady i potrafi przeprowadzić syntezę układu sterowania lotem statków powietrznych wykład, laboratorium problemowe, K-W08++
K-U11++
P7S-UW
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Budowa i analiza modeli matematycznych opisujących dynamikę ruchu statków powietrznych. W01-W15, L01-L08 MEK01
3 TK02 Synteza i analiza układów sterowania lotem statków powietrznych. W16-W30, L09-L15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Ocena końcowa Jets oceną jaką student uzyska z egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analysis of changes in European air traffic flow after the 2022 armed conflict in Ukraine 2025
2 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Wpływ konfliktów zbrojnych w wybranych rejonach świata na obniżenie jakości informacji z systemów nawigacji satelitarnej 2025
3 J. Prusik; T. Rogalski; A. Wal; A. Włoch Układ zabezpieczający dla samolotów z mechanicznym układem sterowania 2025
4 K. Kosacki; P. Kot; T. Rogalski Airmanship - koncepcja nowoczesnego szkolenia lotniczego 2025
5 T. Rogalski; L. Rolka Airmanship – the concept of modern aviation training 2025
6 A. Kozłowska; M. Malczyk; D. Nowak; T. Rogalski Zastosowanie wybranych metod uczenia maszynowego w systemie sterowania lotem 2024
7 E. Chmiel-Szukiewicz; P. Cieciński; M. Drajewicz; J. Pieniążek; T. Rogalski; R. Smusz; M. Szukiewicz Fire Test of an Equipment for Hydrogen Powered Aircraft 2024
8 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy 2024
9 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu 2024
10 M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek Automatic take-off control system 2023
11 M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor 2023
12 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
13 T. Rogalski Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku 2023
14 D. Kordos; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu 2022
15 G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing 2022
16 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
17 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
18 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
19 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
20 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
21 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
22 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
23 K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield 2021
24 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
25 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
26 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
27 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
28 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
29 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
30 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020