logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Angielska terminologia lotnicza 1


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Centrum Języków Obcych
Kod zajęć:
3094
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Awionika, Samoloty, Silniki lotnicze, Śmigłowce, Zarządzanie ruchem lotniczym
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / C30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora 1:
dr Piotr Czerwiński
Imię i nazwisko koordynatora 2:
prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
semestr 1:
mgr Tomasz Gajdek
semestr 1:
mgr Mateusz Fleszar
semestr 1:
dr Mateusz Szal

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia jest osiągnięcie przez studenta kompetencji językowej na poziomie B2+ określone w wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

Ogólne informacje o zajęciach:
Na realizację modułu składa się 60 godzin (dwa semestry po 30 godzin) w toku studiów drugiego stopnia. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie zajęć student poznaje techniczne słownictwo czytają i analizując krótsze teksty techniczne, oraz utrwala nowo zdobytą wiedzę przygotowując i przedstawiając prezentacje i projekty dotyczące danego zagadnienia technicznego. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta po 1 semestrze jezyka specjalistycznego poziomu zaawansowanie B2+.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Ibbotson M. Cambridge English for Engineering Cambridge University Press, Cambridge. 2008
2 Ibbotson M. Professional English in Use: Engineering Cambridge University Press, Cambridge. 2008
3 Czerwiński P., Fleszar M. English for Aviation Engineering Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Rolls Royce The Jet Engine, 5th ed. Rolls Royce, Derby. 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
wpis na 1. semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student zna zakres słownictwa oraz struktury gramatyczne wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, okreslone w wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student posiadł sprawności językowe (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) wymagane dla poziomu B2 kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Kształcenia Językó

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi pracować w parach iw grupach w celu pozyskania i przekazania informacji oraz celu osiągnięcia rozwiązania problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Wiedza: Student dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej, sporadyczne błędy nie zakłócają komunikacji, co umożliwia aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych i nieformalnych. Ćwiczenia W trakcie krótkich testów kontrolnych oraz 2 testów zaliczeniowych w semestrze (kolokwia) K-U05+++
P7S-UK
MEK02 Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K-U05+++
P7S-UK
MEK03 Czytanie: Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych. K-U05+
P7S-UK
MEK04 Interakcja: Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas egzaminu ustnego. K-U05+
P7S-UK
MEK05 Produkcja: Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K-U05+++
P7S-UK
MEK06 Pisanie: Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. Ćwiczenia W trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych. K-U05+++
P7S-UK

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Funkcje i zastosowanie urządzeń GPS. Słuchanie ze zrozumieniem: zastosowanie systemu GPS. Przydatne wyrażenia - ćwiczenia leksykalne. C01 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK02 Zastosowanie nowoczesnych technologii - praca z tekstem. Czytanie i słuchanie – kosmiczne windy. Ćwiczenia leksykalne, produkcja - wyrażanie opinii na dany temat. C02 MEK02 MEK03
1 TK03 Podkreślenie zalet technicznych urządzeń - czytanie i mówienie: Otis – technologie zastosowane w nowoczesnych windach. Ćwiczenia leksykalne. Rozumienie tekstu ze słuchu. C03 MEK02 MEK03
1 TK04 Upraszczanie i ilustrowanie skomplikowanych wyjaśnień technicznych. Analiza dłuższych opisów technicznych. Praca z tekstem. Rozumienie tekstu ze słuchu. C04 MEK01 MEK02 MEK04
1 TK05 Materiały i ich właściwości - praca z tekstem. Długość życia produktu - rozumienie ze słuchu. Ćwiczenia leksykalne. C05 MEK02 MEK05
1 TK06 Czytanie i słuchanie ze zrozumieniem: odzyskiwanie energii podczas hamowania. Właściwości materiałów. Słuchanie i czytanie ze zrozumieniem: włókno kevlar. C06 MEK02 MEK03
1 TK07 Jakość produktu – zwroty i wyrażenia. Części składowe i ich montaż. Rozumienie ze słuchu - cele nowego projektu technicznego. C08 MEK01 MEK05 MEK06
1 TK08 Techniki produkcyjne. Pisanie - opis technik produkcyjnych i ich wady i zalety. Czytanie i rozumienie ze słuchu: cięcie strumieniowe. Ćwiczenia leksykalne. C09 MEK02 MEK03
1 TK09 Rodzaje łączeń i mocowań – ćwiczenia leksykalne. Opis problemów technicznych: problemy techniczne. Praca z tekstem, analiza tekstu, mówienie, czytanie, słuchanie. Ćwiczenia leksykalne. C10 MEK02 MEK03 MEK06
1 TK10 Warunki atmosferyczne w aspekcie lotniczym. Czytanie i słownictwo. C11 MEK02 MEK03
1 TK11 Zasady pilotowania samolotu. Czytanie, słownictwo, mówienie. C12 MEK02 MEK03 MEK04
1 TK12 Podstawowa budowa statku powietrznego. Czytanie, słownictwo. C13 MEK03 MEK05
1 TK13 Awaria - opis uszkodzeń i sposoby naprawy. Studium przypadku – wyciek paliwa w samolocie Airbus A 330. C15 MEK02 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie