logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Techniki wirtualnej rzeczywistości w mechatronice


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechatronika
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Mechaniki Stosowanej i Robotyki
Kod zajęć:
3070
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W30 L30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Jakub Wiech

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy na temat zagadnień związanych z technikami wirtualnej rzeczywistości i jej zastosowaniami w różnych obszarach ze szczególnym uwzględnieniem mechatroniki.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach przedmiotu studenci mogą zapoznać się z genezą oraz najnowszymi osiągnięciami i urządzeniami stosowanymi w obszarze systemów wirtualnej rzeczywistości.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wołk Krzysztof Rzeczywistość wirtualna (VR) dla każdego – Aframe i HTML 5 Wydawnictwo: Psychoskok. 2018
2 Bailenson Jeremy Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie Wydawnictwo: Helion. 2019
3 Paweł Buchwald Urządzenia mobilne w systemach rzeczywistości wirtualnej Wydawnictwo: Helion. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Wołk Krzysztof Rzeczywistość wirtualna (VR) dla każdego – Aframe i HTML 5 Wydawnictwo: Psychoskok. 2018
2 Bailenson Jeremy Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie Wydawnictwo: Helion. 2019
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bailenson Jeremy Wirtualna rzeczywistość. Doznanie na żądanie Wydawnictwo: Helion. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student zarejestrowany na semestr 3.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ma elementarną wiedzę w z tematyki powiązanej z przedmiotem, której zakres wynika z dotychczas realizowanego toku studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Ma przygotowanie niezbędne do pracy w zespole.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związaną z pracą zespołową, rozumie pozatechniczne aspekty działalności inż.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna podstawową terminologię, narzędzia i mechanizmy związane z wirtualną rzeczywistością. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K-U11+
P7S-UW
MEK02 Potrafi stosować posiadana wiedzę i realizować projekty wykorzystujące wirtualną rzeczywistość lub jej elementy. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K-U05+
P7S-UO
MEK03 Ma wiedzę i zna sposoby jej wykorzystania do modelowania obiektów w wirtualnej rzeczywistości. Potrafi utworzyć proste elementy w wirtualnej rzeczywistości. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K-W03+
P7S-WG
MEK04 Zna narzędzia i potrafi wygenerować środowisko wirtualnej rzeczywistości związane z procesami wytwarzania. Wykład realizowany z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, konsultacje, projekt. Prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu. K-W03+
P7S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe terminy i narzędzia związane z wirtualną rzeczywistością. Geneza VR oraz AR. W01-W04 MEK01
3 TK02 Przykłady zastosowań VR oraz projektów wykorzystujących VR. W05-W08 MEK02 MEK03
3 TK03 Narzędzia, sprzęt oraz sensoryka wykorzystywana do generowania VR. W09-W016 MEK04
3 TK04 Oprogramowanie oraz narzędzia programistyczne wykorzystywane do tworzenia VR. W17-W24 MEK01 MEK02
3 TK05 Budowa narzędzi wspomagania wytwarzania w VR w oparciu o oprogramowanie RobotStudio i okulary Oculus Rift S. W24-W30 MEK01
3 TK06 Zajęcia laboratoryjne na stanowiskach z systemami mechatronicznymi w środowisku VR. L01-L30 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Praca semestralna z której uzyskanie oceny pozytywnej jest konieczne do uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Laboratorium
Ocena końcowa Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny z modułu jest otrzymanie pozytywnych ocen cząstkowych z wykładu oraz laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie