
Główny cel kształcenia:
Prezentacja aparatu pojęciowego inżynierii oprogramowania. Zapoznanie z metodami, technikami i narzędziami wykorzystywanymi w procesie rozwoju systemów informatycznych. Wyrobienie umiejętności specyfikowania, analizy oraz projektowania rozwiązań informatycznych.
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu prezentowane są zagadnienia związane z analizą oraz projektowaniem systemów informatycznych. Szczególny nacisk położono na umiejętności w zakresie wykorzystania języka UML (ang. Unified Modeling Language) w procesie modelowania biznesowego oraz systemów informatycznych. Język UML jest standardem modelowania, a jego znajomość jest wysoko ceniona przez pracodawców. Zajęcia praktyczne są realizowane w niewielkich zespołach przy wsparciu najpopularniejszego w branży oprogramowania. Taka forma zajęć pozwala nabyć zarówno umiejętności praktyczne, jak również, tak istotne obecnie umiejętności komunikacji oraz pracy zespołowej.
Materiały dydaktyczne:
molech.v.prz.edu.pl
| 1 | Pressman R. | Praktyczne podejście do inżynierii oprogramowania | WNT. | 2004 |
| 2 | Stevens P. | UML. Inżynieria oprogramowania. | Helion. | 2007 |
| 3 | Larman C. | UML i wzorce projektowe. Analiza i projektowanie obiektowe oraz iteracyjny model wytwarzania aplikac | Helion. | 2011 |
| 1 | Wrycza S. | UML 2.1. Ćwiczenia | Helion. | 2007 |
| 2 | Wrycza S., Marcinkowski B., Maślankowski J. | UML 2.x. Ćwiczenia zaawansowane | Helion. | 2012 |
| 1 | Schneider G., Winters J. P. | Stosowanie przypadków użycia | WNT. | 2004 |
| 2 | Cockburn A. | Jak pisać efektywne przypadki użycia | WNT. | 2004 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na semestr 1 studiów II stopnia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstawowych zagadnień w zakresie programowania komputerów oraz algorytmiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności w zakresie tworzenia modeli pojęciowych i wykorzystania wizualnego języka modelowania.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w niewielkich 2-3 osobowych grupach.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Jest w stanie wymienić i omówić podstawowe etapy procesu wytwórczego systemów informatycznych | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W02+ |
P7S-WG |
| MEK02 | Potrafi wskazać na zastosowania i możliwości wykorzystania metod, technik i narzędzi analizy i projektowania systemów informatycznych | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-W02++ |
P7S-WG |
| MEK03 | Potrafi opracować projekt systemu informatycznego oraz przygotować specyfikację systemową. | laboratorium problemowe | zaliczenie cz. praktyczna, zaliczenie cz. pisemna |
K-W02++ |
P7S-WG |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 1 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 1 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK03 | W03 | MEK02 | |
| 1 | TK04 | W04 | MEK02 | |
| 1 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK06 | W06 | MEK02 | |
| 1 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 | |
| 1 | TK08 | L01, L02 | MEK03 | |
| 1 | TK09 | L03, L04 | MEK03 | |
| 1 | TK10 | L05 | MEK03 | |
| 1 | TK11 | L06 | MEK03 | |
| 1 | TK12 | L07 | MEK03 | |
| 1 | TK13 | L08 | MEK03 | |
| 1 | TK14 | L09 | MEK03 | |
| 1 | TK15 | L10 | MEK03 | |
| 1 | TK16 | L11 | MEK03 | |
| 1 | TK17 | L12 | MEK03 | |
| 1 | TK18 | L13 | MEK03 | |
| 1 | TK19 | L14 | MEK03 | |
| 1 | TK20 | L15 | MEK03 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem. |
| Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
6.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
||
| Zaliczenie (sem. 1) |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego i drugiego efektu modułowego (MEK01, MEK02). Sprawdzian obejmuje cztery pytania. Za każde pytanie student może zdobyć maksymalnie 3,5 pkt. Odpowiedź poprawna częściowo lub niepełna umożliwia zdobycie części punktów przypisanych do danego pytania. Liczba zdobytych punktów z kolokwium jest sumowana. [Na wykładzie dwukrotnie w ciągu semestru sprawdzana jest obecność. Każda obecność studenta na liście powoduje otrzymanie 5% do oceny końcowej z zaliczenia wykładu.] <- warunek zawieszony z uwagi na wprowadzenie zasad pracy w reżimie sanitarnym, zgodnie z którym obecność sprawdzana jest na każdych zajęciach. Stosowana punktacja jest następująca: 90% -100% - bdb (5.0) 75% - 90% - db+ (4.5) 65% - 75% - db (4.0) 55% - 65% - dst+ (3.5) 40% - 55% - dst (3.0) <40% - ndst (2.0) |
| Laboratorium | Na zaliczeniu praktycznym oraz pisemnym laboratorium sprawdzana jest realizacja trzeciego efektu modułowego (MEK03). Zaliczenie praktyczne polega na rozwiązaniu i zrealizowaniu 4 zadań w narzędziu typu CASE Enterprise Architect. Punktacja:18-20 -> bdb, 16-17 -> db+, 14-15 -> db, 12-13 -> dst+, 10-11 -> dst, <=9 -> ndst Zaliczenie pisemne polega na rozwiązaniu testu wyboru z pytaniami otwartymi. Test składa się z dwóch części: 1. Diagramy aktywności, 2. Diagramy klas. W każdej z części zdobyć można 46 punktów. Punktacja: 46-42 -> bdb, 41-37 -> db+, 36-33 -> db, 32-28 -> dst+, 27-23 -> dst, <=22 -> ndst |
| Ocena końcowa | Ocena końcowa z przedmiotu wyznaczana jest jako średnia arytmetyczna z trzech uzyskanych przez studenta ocen. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
IO_W_Przykładowe_zadania.pdf
IO_K1_Przykładowe_zadania.pdf
IO_K2_Przykładowe_zadania.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | M. Olech; Ł. Paśko | Determine Selected Delivery Parameters Using Multi-Agent-Based Simulation: A Case Study | 2025 |
| 2 | M. Olech; Ł. Paśko | Customer Trust Versus Retailer Profit: A Case Study on Optimising Base Stock Level Using Multi-Agent-Based Simulation | 2024 |
| 3 | M. Olech; M. Rataj | Directions in Fuzzy Relation Equations: Conclusions from the Current State of the Art | 2022 |
| 4 | J. Litwin; M. Olech; A. Szymusik | Applying Python’s Time Series Forecasting Method in Microsoft Excel-Integration as a Business Process Supporting Tool for Small Enterprises | 2021 |
| 5 | J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj | Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture | 2020 |