
Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z systemami sterowania silników spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem mikroprocesorowych sterowników elektronicznych. Zapoznanie z badaniami elementów układów sterowania.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem. specjalności Pojazdy Samochodowe
| 1 | Janiszewski T., Mavrantzas S. | Elektroniczne układy wtryskowe silników wysokoprężnych. | WKiŁ, Warszawa. | 2001 |
| 2 | Kneba K, Makowski S. | Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe. | WKiŁ, Warszawa. | 2004 |
| 3 | Praca zbiorowa | Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym. Informatory techniczne Bosch. | WKiŁ, Warszawa. | 2004 |
| 1 | Gajek A., Juda Z.: | Czujniki. | WKŁ, Warszawa. | 2008 |
| 2 | Praca zbiorowa | Sterowanie silników o zapłonie iskrowym. Zasada działania. Podzespoły. Informatory techniczne Bosch. | WKiŁ, Warszawa. | 2002 |
| 1 | - | Periodyki branżowe | -. | - |
Wymagania formalne:
Rejestracja przynajmniej na 7 semestrze
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawy Elektrotechniki i Elektroniki; Silniki Spalinowe (wymagania w zakresie modułu). Wymagana jest także znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, automatyki i informatyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Informatyka (Wymagana umiejętność obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows 7)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student rozumie potrzebę kształcenia.
Student rozumie uwarunkowania pracy zespołowej.
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Ma pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania elementów sterujących poszczególnymi układami silnika spalinowego. | wykład | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K-W06+ K-U01+ K-K01+ K-K05+ |
P6S-KO P6S-UW P6S-WG |
| MEK02 | Umie omówić budowę i zastosowanie czujników i układów wykonawczych układu sterowania silników spalinowych. | laboratorium | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K-U06+ K-U16+ K-U17+ K-U19+ |
P6S-UU P6S-UW |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 7 | TK01 | W01 | MEK01 | |
| 7 | TK02 | W02 | ||
| 7 | TK03 | W03 | MEK01 | |
| 7 | TK04 | W04 | MEK01 | |
| 7 | TK05 | W05 | MEK01 | |
| 7 | TK06 | W06 | MEK01 | |
| 7 | TK07 | W07 | MEK01 | |
| 7 | TK08 | W08 | MEK01 | |
| 7 | TK09 | L01 | MEK02 | |
| 7 | TK10 | L02 | MEK02 | |
| 7 | TK11 | L03 | MEK02 | |
| 7 | TK12 | L04 | MEK02 | |
| 7 | TK13 | L05 | MEK02 | |
| 7 | TK14 | L06 | MEK02 | |
| 7 | TK15 | L07 | MEK02 | |
| 7 | TK16 | L08 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
| Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 7) | |||
| Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
30.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 0.10 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Efekt MEK01 weryfikowany jest na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego. Za każde pytanie z egzaminu można otrzymać maksymalnie 1 pkt. Suma punktów daje ocenę (>= 4,6 = 5,0; 4,2 - 4,5 = 4,5; 3,6 - 4,1 = 4,0; 3,2 - 3,5 = 3,5; 2,6 - 3,1 = 3,0; < 2,5 = 2,0) |
| Laboratorium | Efekt MEK02 weryfikowany jest na podstawie odpowiedzi ustnej podczas zajęć. Zagadnienia dostępne są na stronie domowej prowadzącego. Za każde pytanie można otrzymać maksymalnie 1 pkt. Suma punktów odpowiada ocenie (>= 4,6 = 5,0; 4,2 - 4,5 = 4,5; 3,6 - 4,1 = 4,0; 3,2 - 3,5 = 3,5; 2,6 - 3,1 = 3,0; < 2,5 = 2,0). Warunkiem uzyskania zaliczenia jest także oddanie kompletu sprawozdań. |
| Ocena końcowa | Ocena jest średnią z weryfikacji efektów MEK01 i MEK02 (>= 4,6 = 5,0; 4,2 - 4,5 = 4,5; 3,6 - 4,1 = 4,0; 3,2 - 3,5 = 3,5; 2,6 - 3,1 = 3,0; < 2,5 = 2,0) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
| 1 | B. Babiarz; K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Atmospheric Concentration of Particulate Air Pollutants in the Context of Projected Future Emissions from Motor Vehicles | 2025 |
| 2 | K. Balawender | Badania wpływu konfiguracji układu wzmacniacza mocy na parametry elektryczne i przepływowe wtryskiwaczy gazowych | 2025 |
| 3 | K. Balawender; A. Borawski; M. Gęca; M. Jakubowski; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; G. Mieczkowski; A. Rybak; D. Szpica; A. Ustrzycki; P. Woś | Comparative Study on the Effects of Diesel Fuel, Hydrotreated Vegetable Oil, and Its Blends with Pyrolytic Oils on Pollutant Emissions and Fuel Consumption of a Diesel Engine Under WLTC Dynamic Test Conditions | 2025 |
| 4 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Cold-Start Energy Consumption and CO2 Emissions - A Comparative Assessment of Various Powertrains in the Context of Short-Distance Trips | 2025 |
| 5 | K. Balawender; A. Jaworski; H. Kuszewski | Investigation of electric vehicle parameters under real-world driving conditions using a multifunctional measurement device | 2025 |
| 6 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Effect of Selected Optical Navigation Methods on the Energy Consumption of Automated Guided Vehicles | 2025 |
| 7 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski | Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires | 2024 |
| 8 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
| 9 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
| 10 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
| 11 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
| 12 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
| 13 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
| 14 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
| 15 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
| 16 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
| 17 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
| 18 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
| 19 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
| 20 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
| 21 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |